/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Jagtriffel
Fra : Olemanu6666
Vist : 2998 gange
100 point
Dato : 28-07-03 15:50

Hej

Hvad skal man være særlig opmærksom på, når man skal købe jagtriffel af en privat person?

Skal man tjekke piben, montagen af kikkert osv? Og hvordan gøres dette?

Med venlig hilsen

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 28-07-03 16:14

da du fik jagttegn skulle du op til en teoretisk prøve, denne prøve har et element der hedder sikkerhed, jeg vil foreslå at du læser dette kapitel, og eller spørger i din lokale våbenhandel.

Kommentar
Fra : Olemanu6666

Dato : 28-07-03 16:18

Hvad har sikkerhed ved jagtprøven med købet af en riffel at gøre???

Jeg spørger efter nogle fiduser og ting man skal være særlig opmærksom på ved køb af riffel.

Hvis du ikke ved noget om det, er der da ikke nogen grund til at svare!!!

Kommentar
Fra : senta

Dato : 28-07-03 17:17

Tjek ejermandens våbentilladelse, hvorpå der står nr. registrering af jagtriffel og ejermanden ..navnet på ejermand skal findes på våbentilladelsen .. af hensyn til den ikke er stjålet .. er dette ok ... ved køb henvend dig til politiet med ejermandens våbentilladelse for at få den omregistreret i dit navn , først når du får besked fra politiet må jagtriflen bruges af dig.
Dette gælder kun køb ved private
Se for øvrig
http://www.politi.dk/p34/V%C3%A5benkontoret.htm
http://www.politi.dk/p04/Vejledninger/Tilladelser.htm

Kommentar
Fra : senta

Dato : 28-07-03 17:26

De tekniske ting vedrørende piben, montagen af kikkert osv , skal du opsøge en våben tekniker med henblik på om der er slidtage eller slør osv.
Senta

Kommentar
Fra : poularne

Dato : 07-10-03 21:09

forhør dig om du må få nogle prøveskud med riflen, lader du gå lidt tid imellem skudene sådan at piben er afkølet imellem skudene og den så stadigvæk spreder for meget på omkring 100 meter - ja så er piben slidt og så vil jeg holde fingerne væk, prøv i tom tilstand at tage et ladegreb og prøv om du ved slag med hånden både på siderne og på baskylen kan få "skudet" til at gå, kan du det er det et spørgsmål om slid eller indstilling, kik efter gravrust over det hele, specielt på låsen da det er den der skal glide mest gnidningsfrit af alle dele på riflen, tjek ved politiet at det ikke er et stjålet våben du er ved at købe

mvh. Poul-Arne

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 04-11-03 23:17

poularnes svar er ikke helt dåeligt - vi taler her om det rent tekniske - lav en aftale med sælgeren om,at I mødes på en skydebane,hvor der er en uddannet instruktør få ham til at overlade dig geværet for han må. Det må sælger ikke. Afprøv det da. Det er en besværlig proces.Så det letteste er at handle våben i en jagtforretning med skydebane.

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 18-11-03 03:01

jeg er enig med poularne.
Tro ikke på bb1s historie om besværlige prosesser for så besværligt er det altså heller ikke.Og hvad er der galt med at købe brugt!!!det er desuden de færeste jagtforetninger som har egen skydebane.

Accepteret svar
Fra : bb1

Modtaget 100 point
Dato : 12-04-04 00:39

Olemanu6666 Fik du købt en riffel ? Så afslut dit spørgsmål eller spørgs igen.Webgun kan du ikke regne med. Der er ingen der har sat spørgsmålstegn ved,at købe brugt. Vi er blot nogle stykker,der har rådet dig til at være forsigtig. For et defekt våben kan være livsfarligt.

Godkendelse af svar
Fra : Olemanu6666

Dato : 13-04-04 08:25

Tak for svaret bb1. Jeg havde helt glemt det. Jeg har købt brugt riffel. Det fungere fint.