/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
politi, bøder og ulovlig kørsel
Fra : epoxy_88
Vist : 1709 gange
50 point
Dato : 28-07-03 12:03

En af mine venner vil købe en tunet knallert og han er kun 14 (snart 15).
Hvad koster det at blive stoppet af politiet uden forsikring og uden kørekort?
Kan det betale sig at købe en knallert uden kørekort også køre på den?
Hvor stor er risikoen for at blive stoppet? (bor i greve kommune)??

på forhånd tak.

håber I kan hjælpe mig...

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 28-07-03 12:37

Hejsa her er nogle enkelte bøder hevet ud at dette link http://www.politi.dk/Blanketter/P_669.htm

FL $ 63.stk 1. knallert køre ikke fyldt 16      500 kr.
FL $ 63.stk 2. ikke erhvervet knallert bevis      500 kr.
FL $ 105 stk.1 ansvarsforsikring ikke tegnet       500 kr.

Med hensyn til at den ikke er lovlig for man en bøde på 500 kr. pr del der sidder monteret

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-07-03 14:02

Du kan fortælle din ven at det ikke kan betale sig at gøre noget, der er ulovligt.

Din ven skal være fyldt 16 år og have erhvervet knallertkørekort.

Risikoen for at blive stoppet i Greve Kommune det må din ven da selv vide, da det er der han bor.

Hvis han bliver stoppet på en ulovlig knallert skal han udover bøden selv hente knallerten hos politiet. Og det er i "samlesæt". Det ulovlige er blevet fjernet.

mvh ans

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 28-07-03 14:30

Din ven har ikke noget at være bange for! Han får højest 1000kr. i bøde dvs. 500kr. i bøde når han er under 18.... Altså hvis han har tegnet forsikring, Hvilket han SKAL gøre, han kan nok ikke selv tegne den, men den skal tegnes i hans far eller mors navn!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-07-03 14:54

-> Jon Det er stadigt ulovligt at køre på knallert før man er 16 år og ikke har knallertkørekort. Hvorfor opfordre til noget, der er ulovligt.

Jeg fatter ikke den moral.

mvh ans

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 28-07-03 18:41

ans >> har du aldrig været barn ? Jeg kørte da selv fra jeg var 14, og så længe man har forsikring så kan jeg ikke se problemet. Det er ulovligt, ja, men det er der jo så meget der er.

Det kan godt være at det er en dårlig moral, men grunden til at jeg i det hele taget skrev var sådan set for at huske ham på at han skulle huske forsikringen. Jeg svarede jo bare på hans spørgsmål men det med bøden...

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 28-07-03 21:01

JON => i sådan en sag skal man ikke være stolt over at have brudt loven.. næ man skulle hellere skamme sig over at ens forældre ikke have mere styr på hvad man lavede…

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 28-07-03 21:22

buch78 >> Jeg er sgu da heller ikke lige frem stolt af det, men jeg syntes stadigvæk at det er fuldforsvarligt at kører på knallert uden kørekort så længe man har ansvarsforsikring. En 14 årig kan da sagtens være bedre til at køre på knallert end en på 40!

Og det kan da godt være at mine forældre er ansvarsløse i dit hovedet, men de ville sgu aldrig give mig lov hvis ikke de syntes det var forsvarligt, jeg blev holdt sindsygt meget øje med af dem de første par måneder, men så fandt de jo ud af at jeg sagtens kunne køre ordentligt, så sålænge jeg selv tager konsekvenserne af bøder ol. så har de det okay med at jeg kørte.... Det skal lige nævnes at jeg altså har pappet nu, men derfor kører jeg ikke lovligt alligevel, for jeg er jo så sindsyg oven i mit hovedet at jeg har valgt at få min knallert til at køre mere end 3 gange hurtigere end den må....

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 28-07-03 21:26

Ja ja Jon bliv noget ældre og prøv selv at får børn.. så tror jeg at du vil få en anden opfattelse af tingene

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-07-03 21:26

Jeg håber på at epoxy_88's ven har forældre, der er mere fornuftige end Jon's forældre.

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 28-07-03 22:18

Kan sgu ikke forstå hvorfor fanden i går så meget amok ?

Det er vel mit problem hvis mine forældre er rablende sindsyge oven i deres hoveder... Jeg mener at aå længe jeg selv kan behærske mig er det ikke noget problem hverken ikke at have kort, eller at kører tunet. Og jeg kører sgu efter forholdene osv. og så længe man gør det så syntes jeg sgu ikke det er noget problem...

Men lad os dog droppe den her latterlige diskussion inden den bliver længere, det var jo ligsom ikke det spørgsmålet gik ud på om hvorvidt mine forældre er syge i hovedet...

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-07-03 22:25

Jon er det dig der har stillet spørgsmålet?

Jeg har svaret epoxy_88 hvad jeg mener om den sag.

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 28-07-03 22:48

ans >> hvad snakker du om ? Jeg skrev bare MIN mening, og har jeg vel lov til. Det var dig der begyndte at brokke dig over min moral...

Kommentar
Fra : thomse

Dato : 29-07-03 16:06

Arj nu må i sgu alle sammen lige tage en slapper allesammen !!

1. Hvad Jon gør og hans forældre giver ham lov til er overhovedt ik nogle af vores sager ! Jeg er 14 år, og jeg kører sguda også på min knallert ! men derfor er mine forældre da ik syge i hovedt, min knallert kører 30 km/t det fandme mindre end hvad en cykel kører !! såå.... men nok om alt det her diskution jeg er her for at svare på spørgsmålet det er blevet stillet !!

epoxy_88 Hvis jeg var din ven forstår jeg ham godt, jeg syntes også det er kanont sjovt at køre selvom man ik lige har kortet endu. MEN !!! som Jon siger er det vigtigt at han tegner en forsikring på den i hans forældres navn (dog tvivler jeg på at hans forældre giver ham lov til at køre på den) jeg kørte på knallert fra da jeg var 13 og er idag 14 jeg er aldrig nogle sinde blevet stoppet og politi stationen ligger ca. 70 meter fra mig. Så vidt jeg plejer at se stopper politiet kun en hvis du endten har knækudstødning på (DET LARMER) eller hvis man kører for hurtigt !

Med alt i alt vil jeg sige, hvis jeg var din ven

Tegn en forsikring på hans forældres navn, LAD VÆRE MED AT TUNE DEN, og lad være med at køre rådent ! men han skal være forberedt på sure betjente samt en bøde hvis han bliver stoppet !! om det er klogt at køre knallert når man er ikke har kortet - det er op til en selv !!!

Mvh

Thomas

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 29-07-03 17:22

thomse > Jeg kan ikke være mere enig!

Kommentar
Fra : Ghostshell

Dato : 29-07-03 21:57

Heheh Jon....

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 29-07-03 22:07

Ghostshell >>> Hvad ?

Kommentar
Fra : thomse

Dato : 29-07-03 22:41

Jon >> Når men forresten Jon jeg skal lige høre dig om noget, som du måske kan hjælpe mig med på min Yamaha Jog, nu vil jeg ik bringe det op i en andens forum, men det kunne være rart hvis du kunne se om du kunne hjælpe mig, hvis du har msn er min mail: dirextp@hotmail.com ellers må vi lige åbne et nyt forum.

-på forhånd tak

Mvh

Thomas Petersen

Kommentar
Fra : epoxy_88

Dato : 30-07-03 10:25

Han må godt køre på knallert for sine forældre, men han skal selv betaler sine bøder hvis han bliver stoppet. Er sådan en knallert dyr i vedligeholdelse osv??

Jon>> Hvor gammel er du engentlig?
>> Kan du anbefale en knallert?? Budget ca. 10,000,- ??

På forhånd tak...
Epoxy_88

PS: Hvad koster en forsikring???

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 30-07-03 10:31

Jeg er 16....

Du får ikke meget ny scooter for 10k... Men køb dog en rigtig fed brugt Piaggio Zip/NRG...

Kommentar
Fra : epoxy_88

Dato : 30-07-03 10:37

Jeg havde heller ikke tænkt mig at købe en ny...

Ved du hvad sådan en forsikring koster?

Mvh: Epoxy_88

Kommentar
Fra : thomse

Dato : 30-07-03 12:20

er par hundrede kroner om året, vi andre har også knallert !!

Kommentar
Fra : klejmer

Dato : 30-07-03 12:50

hvaaaaaa hvilke scooter har i... Jeg bor i viby og har 3 jogger... den ene er tunet til 125 km/t....
jeg har prøvet al låne den ud men den var så vild for ham fordi at han gav den fuld gas og væltede bagover, og den fik en masse skader bla. at mit forskjold skulle auto lakeres...

Kommentar
Fra : klejmer

Dato : 30-07-03 12:50

hvaaaaaa hvilke scooter har i... Jeg bor i viby og har 3 jogger... den ene er tunet til 125 km/t....
jeg har prøvet al låne den ud men den var så vild for ham fordi at han gav den fuld gas og væltede bagover, og den fik en masse skader bla. at mit forskjold skulle auto lakeres...

Kommentar
Fra : klejmer

Dato : 30-07-03 12:51

hvaaaaaa hvilke scooter har i... Jeg bor i viby og har 3 jogger... den ene er tunet til 125 km/t....
jeg har prøvet al låne den ud men den var så vild for ham fordi at han gav den fuld gas og væltede bagover, og den fik en masse skader bla. at mit forskjold skulle auto lakeres...

Kommentar
Fra : klejmer

Dato : 30-07-03 13:01

hvis at i skal have en god tun udstøning så kal i købe en "Yasuni C20" den koster ca. 2500,- men den er totalt vild.

"Fjern" "neddroslingen" i studsen på din Jog el. Axis gælder kun årg. 94 - 96

Jeg ved ikke om man kan kalde det en neddrosling, men på en lovlig Jog el. Axis 30 km/t årg. 94 - 96 er studsen kun ca. 6 mm. så der kommer næsten ingen benzin ned til cylinderen. Nu skal i så enten købe en 21 mm. studs (hvilket jeg anbefaler) eller i kan også bore den gamle studs op. Hvis i har et bor der er stort nok, kan i faktisk bore den op til ca. 22 mm.

Accepteret svar
Fra : Jon

Modtaget 50 point
Dato : 30-07-03 14:27

klejmer > flot klaret, har du virkeligt selv kopieret det fra scooter-tuning.dk ? Flot klaret!

Jeg har faktisk ikke ret mange maskiner stående mere, har været oppe på 6-7 stk. på samme tid, men lige nu er der kun:

Piaggio Zip - Er i gang med at lave den fra at være smadret og skilt ad, om til DK's mest gejlede zip og med et komplet AC Polini EVO!
Yamaha FS1 4gear - Render omkirng 90-100kmt, skyldes en for lave gearing....
Yamaha FS1 2gear - Skilt ad i stumper....

Kommentar
Fra : klejmer

Dato : 30-07-03 15:14

jaaaaaa.... syntes du ikke at jeg er ret så god...
ved du hvor gammel man skal være for at køre på en RMX.. jeg er lidt i tvivl, men det er jo en 30`er så man må jo når man er 16... men jeg kender en der er blevet stoppet af politiet fordi at han ikke var 18 og han fik en bøde..... men jeg tror at det er nogle betjente der ikke har forstand på en skid som har givet ham en bøde... en DERBISENTA som er "storebroren" skal man jo være 18 for at køre på.... min storebror har en og den kører
omkring 100-110 km/t og er rigmelig i optræk... det er fordi at han har taget begrænsningerne af, har tun variater på, og han har gjort sådan at den kan yde mere i gearne før at den skal tage fat til næste gear (før han skal skifte gear), og en masse andet... grunden yil at han kan komme hurtigt op i fart er fordi at han har skiftet tandhjulene ud med en flere tands... og en masse andet... men har ikke tun-udstødning på.... hvad med jer????????????????????

Kommentar
Fra : klejmer

Dato : 30-07-03 15:14

jaaaaaa.... syntes du ikke at jeg er ret så god...
ved du hvor gammel man skal være for at køre på en RMX.. jeg er lidt i tvivl, men det er jo en 30`er så man må jo når man er 16... men jeg kender en der er blevet stoppet af politiet fordi at han ikke var 18 og han fik en bøde..... men jeg tror at det er nogle betjente der ikke har forstand på en skid som har givet ham en bøde... en DERBISENTA som er "storebroren" skal man jo være 18 for at køre på.... min storebror har en og den kører
omkring 100-110 km/t og er rigmelig i optræk... det er fordi at han har taget begrænsningerne af, har tun variater på, og han har gjort sådan at den kan yde mere i gearne før at den skal tage fat til næste gear (før han skal skifte gear), og en masse andet... grunden yil at han kan komme hurtigt op i fart er fordi at han har skiftet tandhjulene ud med en flere tands... og en masse andet... men har ikke tun-udstødning på.... hvad med jer????????????????????

Godkendelse af svar
Fra : epoxy_88

Dato : 10-10-03 21:35

Tak for svaret Jon.

Kommentar
Fra : J3kZ

Dato : 16-05-04 16:55

for det første lad være med at kør uovligt.. men hvis du absolut skal så SKAL du have en forsikring iorden... du kan miste hele livet på at køre en ned uden at have forsikring!!!

det er sølle 50 pr. mdr. det er lige til at overkomme

Kommentar
Fra : epoxy_88

Dato : 17-05-04 17:57

Jeg har en Aprilia Sonic... Det er en knallert med SMÆK på hvis der er det rigtige tun på! LOL!

Kommentar
Fra : alabama

Dato : 15-07-04 01:13

hvis en politi betjent stopper, ham på en knallert uden kørekort....kan han udsætte bilkørekortet, med hvad han nu vælger...sådan noget lort