/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Print fra DOS program til USB-Printer
Fra : ole_thorsen
Vist : 1585 gange
50 point
Dato : 25-07-03 09:22

Hej !
Hvordan kan man redirecte print fra et DOS program, der insisterer på at anvende LPT1 - 3 til en USB printer ?

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 25-07-03 09:33

Hej Ole_Thorsen;

Det kommer meget an på 2 ting! Hvilken Windows version du bruger - og om printeren også understøtter DOS print.

Har du som minimum en Windows 2000 skal du først angive, at du vil dele din printer.
Efterfølgende kan du nu via en "DOS" prompt ( altså Start / Kør / CMD ) skrive følgende kommando.
NET USE LPT1: \\PC NAVN\Printer Navn

Hedder din PC f.eks. MinPC og printeren MinUSB vil linien være NET USE LPT1: \\MinPC\MinUSB

NU har du omdirrigeret printet til din USB port.

Bemærk lige, at skal du kunne udskrive fra et DOS program skal printeren kunne forstå direkte printkommandoer.
Flertallet af mindre USB printere er rene GDI printere ( Grafik Device Independence ) - altså afhængige af Windows.
Står det ikke direkte omkring din printermodel, at den er DOS kompatibel - så virker det ikke!

Er du i tvivl om den er DOS kompatibel, så skriv evt. Fabrikat og Model - måske kan vi hjælpe med svar.

/MVH Smitty

Kommentar
Fra : moltov

Dato : 25-07-03 09:34

Hej Ole

Det har jeg selv spurgt om...Dette er svaret jeg fik:

Du kan forsøge følgende fremgangsmåde:
1). Vi forudsætter, at din computer har navnet MinPC
1). Del din printer. F.eks. MinUSB
2). Lav følgende kommando fra en DOS prompt net use lpt1: \\MinPC\MinUSB
3). Prøv at udskrive til lpt1

Bemærk, at har du mellemrum i dit computenavn, så skal det stå i ""
Tager vi eksemplet ovenfor, så er kommandoen altså:
net use lpt1: \\"Min PC"\MinUSB

p.s.

Det VIRKER IKKE I WIN98!!!! Der bliver man åbentbart nødt til, at have en IPdeler på sin lpt port.

VH
Moltov

Kommentar
Fra : moltov

Dato : 25-07-03 09:35

Hej SMitty

Hehe. Så du jeg tog dit svar til mig Jeg har dog ikke prøvet med IPdeleren. Det prøver jeg i weekenden

Moltov

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 25-07-03 10:02

>> Moltov:
Tja! En god gerning kan vel ikke gøres for ofte? Husk lige, at det er på printeren du skal have en "PrintServer"
siddende. På din PC installerer du nu en driver til prinserveren - og efterfølgende vælger denne som port til
printeren - når du vil skrive fra Windows.

Som skrevet til Ole_Thorsen - er du 100% sikker på, at din printer understøtter DOS print?

/MVH Smitty

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 25-07-03 10:16

Koster lidt gysser>

http://www.tucows.com/preview/240658.html

Manse9933

Kommentar
Fra : ole_thorsen

Dato : 30-07-03 07:28

Hej !

Tak for hjælpen alle sammen.

Desværre kan printeren ikke understøtte DOS, så jeg har foræret den væk, og gået tilbage til den "gamle" paraellel-printer, hvor der ikke er problemer.

Spørgsmålet kan derfor lukkes.

ole_thorsen