/ Forside/ Teknologi / Udvikling / Andet udvikling / Spørgsmål
10  pallebhan.. 320
Computer vs. Menneske
Fra : elxx
Vist : 725 gange
100 point
Dato : 24-07-03 22:10

Ok... det lyder måske lidt skægt det her.
Er der nogen der kan skaffe oplysninger om, hvor langt man er noget i udviklingen af en kunstig menneskelig hjerne??
Jeg har før læst at de i teori'en skulle kunne vise sig om ca. 25 år.

Kommentar
Fra : elxx

Dato : 24-07-03 22:34

For lige at uddybe.. Når jeg siger kunstig menneskelig hjerne mener jeg selvfølgelig en slags computer der opfører sig som en hjerne. Altså en slags CPU.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 24-07-03 22:36

http://www.dr.dk/videnskab/tema/sci/radio.asp

du kan jo kigge lidt her....

Kommentar
Fra : elxx

Dato : 24-07-03 23:16

Du skal have tak skingur. Jeg kigger lidt på det.
Hvis du eller andre kan finde mere må i meget gerne det. Jeg ved det er derude.
Det gør overhovedet ike noget at det er engelsk.
Tror jeg laver mig et firma ved navn Skynet.. Lyder det ikke spændende. he he :)

Kommentar
Fra : elxx

Dato : 24-07-03 23:57

Tror i I kan finde noget lignene SETI@home som bare handler om udvikling af kunstig intelligens???

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 25-07-03 00:34

Hjernen i Virtual Reality - Tankens anatomi
... Anvendelser: Hjerne-kirugi, diagnostik, inspiration til kunstig intelligens ___. Hjerne-skannere ...
hendrix.ei.dtu.dk/staff/fnielsen/html/Nielsen1999Hjernen/tankensanatom...

Søndag Aften
Dansk tidsskrift om kultur og kulturpolitik. Danish periodical on the scandinavian arts scene, newsletter in danish. ... skabe en kunstig virkelighed. I dag bruges Virtual Reality bl.a. ... arbejder med kunstig intelligens, kybernetik og robotter ... at udvikle egentlig kunstig intelligens. I virkeligheden ...
www.cultur.com/1999/0808.html

Power-up.dk ---> Fremtiden
Hvordan ser IT Teknologien/Jorden ud om 100 år. Tilføj din mening og læs andres meinger. ... hvordan ser internettet f.eks ud om 100 år?, hvad med virtual reality?, kunstig intelligens?, universet?, rumrejser? ...
www.power-up.dk/fremtiden

Berlingske Tidende
Fårekyllingen, legetøjet og den virkelige verden. (Berlingske Tidende, Univers, 12. Adfærdsbiologi for robotter. Sådan kunne man kalde den forskning, datalogen Henrik Hautop Lund og hans team udfører. ... arbejder de med kunstig intelligens, og hvordan man får ... deres egne erfaringer. Om kunstig intelligens. Henrik Hautop Lund ... overfører vi denne Virtual Reality til Real Reality; ...
www.mip.ou.dk/~hhl/berling98.html

Semiotica
[PDF/Adobe Acrobat]
... Kognitions- og kunstig intelligens forskningen håber at ... Uexkülls teorier inden for kunstig intelligens og robotforskni n- ... nye tilgang til kunstig intelligens, hvor strukturalitet og ...
www.itu.dk/~megel/fromticstorobotics.pdf

Temaer/kursusgange
[Microsoft Word]
... Computerens historie 2 5. Kunstig intelligens 2 6. ... vol.3, nr.3, 1997. [Primær] Kunstig intelligens Kan computere tænke? ... Cultures of Internet – Virtual Spaces, Real Histories, Living ...
www.autofire.dk/undervisning/Kursusplan.doc

Min computer er lidt sløv i dag, så jeg har ikke tjekket dem, men de lyder spændende!

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 25-07-03 00:35

søg evt på virtual reality, virtual intelligense eller kunstig intelligens.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-07-03 04:07

Begrebet intelligens forsøges bl.a. defineret gennem erkendelses videnskab : Cognitive Science. Et svært sted at starte, men se her : http://www.psy.au.dk/rococo/rococo-d.htm

Det handler om bevisthed, emotion (følelser), hukommelse og begrebsmæssig erkendelse.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-07-03 04:41

Ups... klikkede lige et forkert sted!

Jeg fortsætter. I kognitions forskningen er man nu begyndt også at indkorporere økologien, da intelligens blandt andet er undergået en evolution der skal understøtte individets mulighed for at overleve.

[citat]
Som nævnt er det gængs i kognitionsforskningen at betragte kognitive systemer som systemer til indre bearbejdning (komputation) af information. Komputationen kan enten antages at være sekventiel og regelstyret eller parallelt-distribueret som i "neurale netværk." Ifølge den økologiske opfattelse er det derimod den primære opgave at belyse hvilken information om omgivelsernes beskaffenhed (herunder organismens egen tilstand), der er til rådighed for og udnyttes af en given organisme eller art - på baggrund af dennes fylo- og ontogenetiske tilpasning til de økologiske betingelser, den lever under. Indre kognitive komputationer er naturligvis vigtige at undersøge, men de ses som rettet mod individets økologiske livsverden, idet de skal håndtere information på en sådan måde, at individet kan nå sine mål og opretholde livet i det givne naturlige og sociale miljø.
[/code]

Neurale netværk er én vej at gå for at implementere bevisthed, men jeg har svært ved at se økologien komme ind den vej. Kunstig intelligens javel, men ikke MENNESKELIG intelligens. Bemærk forskellen.

Imidlertid at der også andre indgangsvinkler til emnet. Nogle AI forskere arbejder med afgrænsede micro-domæner.
Bla. Douglas R. Hofstadter. I samarbejde med Melanie Michell har han implementeret COPYCAT og TABLETOP programmerne, som ligger i det micro-domæne der handler om projektion og reflektion.

Man bruger neurale netværk, generiske algoritmer og fyzzy logik i forsøget på at lave byggestenene til en form for intelligens.

Her er en oversigt over et kursusprogram fra DIKU i 'Soft programming', som det kaldes under et :
http://diku.dk/undervisning/2002e/156/Lectures/lectures.html

Det er temlig langhåret skulle jeg hilse at sige ...og så har jeg slet ikke nævnt hele problematikken omkring Complexitet ! Det er et helt studie for sig.

Nå, tilbage til dit spørgsmål. Det længste man er kommet inden for AI er: ISL (Ikke Særlig Langt) !!!

Alligevel får du her et link til det nyeste nye : http://parallel.hpc.unsw.edu.au/complex/alife8/alife-links.html

Håber du får lidt ud af det, for det ER altså en svær en. Om 25 år har vi måske hardwaren, men der er MEGET lang vej endnu, før man kan sige noget fornuftigt om, hvornår algoritmerne er på plads.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-07-03 04:55

Ps. Hvis du skal bruge lidt 'opbyggelig' litteratur om emnet kan jeg blandt mange anbefale :

Fluid Concepts and Creative Analogies : Computer Models of the Fundamental Mechanisms of Thought

af : Douglas R. Hofstadter and the Fluid Analogies Research Group. Basic Books 1995 ISBN: 0-465-02475-0

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : elxx

Dato : 25-07-03 12:30

Molokyle> Jeg kan ikke få dit sidste link til at virke...

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-07-03 13:10

Prøv igen, det virker fint hos mig. Jeg giver dig dog lige et udpluk derfra, hvis det sku' kokse helt.

http://www.alife.org/
http://www.aist.go.jp/NIBH/~b0616/Lab/Links.html
http://dmoz.org/Computers/Artificial_Life/
http://zooland.alife.org/
http://www.virtual-worlds.net/lifedrop/
http://www.ffward.com/02cov.html
http://www.uivt.cas.cz/ecal2001/
http://alife7.alife.org/

Rimligt spændende. Hvis du lige tjekker min profil vil du se, du lige er havnet i min boldgade

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : elxx

Dato : 25-07-03 13:23

Hvorfor kommer jeg ikke til at opleve Dommedag.. ÆV ÆV.
Måske lyder jeg lidt sindsyg, men det er faktisk mit største ønske at Terminator-filmene bliver til virkelighed. Jeg er 19.. Mon jeg kan nå at opleve det??

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 25-07-03 13:33

nej, men du kan nå at blive mere normal!!!

Mvh Christina

Kommentar
Fra : Elykolom

Dato : 25-07-03 13:35

Nope....

Ps. virker linkene ???
Mange af dem handler netop om virtual life. Kunstigt liv; hvornår er noget levende?
Det skal lige defineres før vi kan gøre os håb om at opleve Terminater.

Pps. Har du set T3' s officielle hjemmeside : http://www.terminator3.com/
Den er for sej.

Ppps. Jeg er *AFK* til senere idag. Hygge....
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Elykolom

Dato : 25-07-03 13:38

<ELYKOLOM>

Sjusk, det må du undskylde, men jeg kommer lige fra en tråd om pointsnyderi.

....derfor denne mærkelige profil. Jeg er altså </MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-07-03 13:40

Yes, så blev det rettet. Undskyld det skulle gå ud over dig.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : elxx

Dato : 25-07-03 13:52

Jeg er ret sikker på, at der stadig er en mulighed for. at jeg kan nå at opleve menneskene ødelægge sig selv som jeg ønsker. Vi skal alligevel dø, og det er vel den mest fait måde at dø på. Menneskene tilintetgøre menneskene. Sådan skal det være.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-07-03 20:41

Fatalisme....

Det er ordet, for det du søger.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : elxx

Dato : 26-07-03 00:09

Fatalisme. Delvis det jeg søger, men det er ikke nok.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-07-03 07:28

Hvis du vil se menneskene tilintetgøre menneskene skal du da bare blive arbejdsløs og gå på bistandskontoret. Dér bliver menneskene da; 'til intet gjort'

Hmm.. vi har vist bevæget os lidt lang væk....?

Iøvrigt har du tænk på, hvis man lavede en maskine som var menneskelig intelligent. Hvor mange år skulle den så bruge på at gå i skole? Hvem siger ikke, den måske var dum. Det er der da større sandsynlighed for end, den skulle blive klog. Ville den blive forelsket? I hvem? Måske blev den deprimeret og begik selvmord? Eller den blev løgnagtig? Det er da så menneskelige egenskaber, det slet ikke tjener noget formål at lave menneskelig intelligens.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : elxx

Dato : 26-07-03 10:29

Sådan nogen undgår man selvfølgelig. Alle de ting slår man bare fra. Så den ikke kan blive forelsket, og deprimeret osv. Hvis det er en chip der er hjernen kan man vel også lave lidt om i den.
Det vil selvfølgelig aldrig gå med en robot er der er 100% tilgængelig med et menneske. Hvis i ser på T-101 er han heller ikke hlet klog. Han burde nu han tænke før han taler.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-07-03 10:41

Hvid du slår 'de ting' fra; følelserne, fjerner man så ikke kreativiteten? Nej, man kan ikke bare 'lave lidt om'. Det er alt eller intet. Tænk på, når man laver mennesker lidt om. Enten ved et oprativt indgreb som; Frontal Lobotomi ('Det Hvide Snit') eller ved Medicinsk Paralyse ('Neuroleptica'). Hvor megen menneskelig intelligens ser man så? En lallende grøntsag! Det samme vil ske med intelligente programmer, hvis du bare pillede lidt ved dem.Programmet ville være; ikke en idiotisk intelligent, heller ikke en intelligent idiot, men en lallende idiot. Det er hvad en sådan chip reduktion ville medføre.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-07-03 10:44

I science fiction kan man forestille sig alt, men sådan ser virkelighed desværre (heldigvis?) ikke ud.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-07-03 10:48

Her kan du læse en anden kommentar om at forudsige fremtiden for kunstig intelligens : http://news.bbc.co.uk/1/hi/in_depth/sci_tech/2001/artificial_intelligence/1555742.stm

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : elxx

Dato : 26-07-03 11:03

I fremtiden vil alt kunne lade sig at gøre. Der er bare et spørgsmål om tid. Man finder jo nok ud af det skal du se. Du kan ikke sammenligne menneskehjerne med en computerchip når det gælder reduktion. Ellers finder man på en anden måde at lave kunstig intelligens, som så derfor ikke kommer til at hedde kunstig intelligens, men virker meget bedre.

Kommentar
Fra : elxx

Dato : 26-07-03 11:08

Desuden er det Science Fiction. Nogle Science Fiction-fortællinger fra gamle dage er faktisk blevet til virkelighed, og man kan godt lave roboter i fremtiden som fungere ordentligt uden selvmordtanker. Det er bare et spørgsmål om tid. Alt kan lade sig at gøre.

Kommentar
Fra : elxx

Dato : 26-07-03 11:10

Ehh lige til sidst: Man skal ikke accelerer objekter af geologisk oprindelse, når man selv befinder sig i et domicil af let frakmenterbart transparent matriale :)

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 100 point
Dato : 26-07-03 11:14

Jeg er enig i et ekspertsystemer kun kan blive bedre. De er bare ikke intelligente, men vidende. Det er en helt anden snak. Hvad angår anden intelligens end den menneskelige er man fktisk kommet et stykke ad vejen. Her er en artikkel om CYBORG dyr. Elektronik møder dyr !
http://www.google.dk/search?q=cache:zS1dVvevj1cJ:www.cs.washington.edu/homes/diorio/Publications/InvitedPubs/01160058_IEEEComp.pdf+intelligence+animal+comput*&hl=da&ie=UTF-8

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-07-03 11:20

Dit oprindelige spørgsmål gik på, hvor langt man er kommet i AI.

Her er en del af svaret : http://www.ece.lsu.edu/kak/agents.pdf

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-07-03 11:27

elxx -> Nåe... det er DIG på usenet, som nogen troede var mig

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-07-03 11:29

Der er sandelig også mange (endnu flere!) Science Fiction fortællinger der ikke er blevet til noget og sandsynligvis aldrig bliver det. Det beviser ingenting.

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : elxx

Dato : 26-07-03 11:54

Tak for svaret molokyle. Jeg vil nu ønske at man kunne fordele point her inde. I må meget gerne køre videre på denne tråd.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-07-03 11:59

Selvtak og du skal se; både intelligens og pointfordeling skal nok dukke op under smalltalk på et eller andet tidspunkt

<MOLOKYLE>