/ Forside/ Interesser / Helbred / Handicap / Spørgsmål
10  valde. 300
El-scooter
Fra : ianastbury
Vist : 8724 gange
50 point
Dato : 23-07-03 09:26

Hej!
jeg er 32 år og 20% invalid og derfor kan jeg ikke gå merer end en km på en god dag, og derfor søger jeg et alternaliv til bilen, da jeg ikke kan cykle.
Der er kommet nogle små smarte 2 hjulede el-scootere på markedet, de kan typisk kører 15- 20 kmt, og er væsentlig biligere (fra 1500,- til 4000,-) end de mere kendte fra minicroser, MZ og andre ( koster mindst 10.000,-) fordi de er hurtigere, mindrer, og efter min mening merer praktiske,
mit spørsmål er om de er lovlige at kører med på effentlig vej, skal men have en ansvarsforsriking son til knallert, og ellers hvor kan jeg henvende min for at hører om dette........................?

Her er link til en af dem jeg havde i tankerne Hej!
jeg er 32 år og 20% invalid og derfor kan jeg ikke gå merer end en km på en god dag, og derfor søger jeg et alternaliv til bilen, da jeg ikke kan cykle.
Der er kommet nogle små smarte 2 hjulede el-scootere på markedet, de kan typisk kører 15- 20 kmt, og er væsentlig biligere (fra 1500,- til 4000,-) end de mere kendte fra minicroser, MZ og andre ( koster mindst 10.000,-) fordi de er hurtigere, mindrer, og efter min mening merer praktiske,
mit spørsmål er om de er lovlige at kører med på effentlig vej, skal men have en ansvarsforsriking son til knallert, og ellers hvor kan jeg henvende min for at hører om dette........................?

Her er et link til en af dem jeg havde i tankerne www.campingferie.dk/h5_campingnyt/s/visnyhed.asp?nummer=1108

På forhånd tak

Per Folmann Larsen.

Kommentar
Fra : hasselbalch

Dato : 23-07-03 10:11

prøv dette link, den er både billigere og større opladning

http://www.superpriser.dk/index.html?target=dept_23.html&lang=da

jeg mener du skal opføre dig i trafikken som cyklist, når du kører den slags el-scooter

hilsen hasselbalch
ps. beklager at linket ikke ser ud til at kunne blive aktivt

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 23-07-03 13:39

Da den kan køre ca. 40 km. på en opladning, må den være lovlig. Man kører vel ikke så langt på en campingplads.
Men hvis det er din rygsøjle, det er galt med, er det ikke sikkert, det er en god idé. El-scooteren er jo ikke beregnet decideret til handicappede, og er nok ikke lige så blød i affjedringen som fx. en mini-crosser.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : hasselbalch

Dato : 23-07-03 15:40

problemet med mini-cosser er at de billigste koster ca. 22.000 kr. og kommunerne bevilger ikke mimi-crosser,hvis man kan gå 1 km

hilsen hasselbalch

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 23-07-03 16:16

Jeg har selv en, det er godt nok et el løbehjul, som jeg står på, men den kan også købes med sæde. Jeg kan ikke sidde ned ret lang tid, derfor er min uden sæde.

Det er faktisk ikke lovligt at køre med på offentlig vej, men jeg kører alligevel.

Jeg kører på cykelstien. Har købt den hos Jumbo.dk. Jeg har set flere teenager som kører rundt på en el løbehjul med sæde.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 24-07-03 02:37

Problemet med kommuner er, at man skal male fanden på væggen, og som regel får man at vide alligevel, at det er et forbrugsgode, man søger om. Da vi havde brugt en bondegård på specialmadrasser, søgte jeg kommunen om en, men NEJ, det var et forbrugsgode. Da jeg klagede min nød over ikke at kunne komme nogen vegne, fordi jeg ikke kunne gå ret langt, (på det tidspunkt ca. 100 m.) fik jeg at vide, at jeg bare skulle have en minni-crosser - og vups - så var den der. Jeg vil dog ikke kalde den minni, for det er den største, jeg nogensinde har set. Da ryggen efterhånden ikke kunne klare bumperiet, når jeg kørte i/på den, fik jeg at vide, at jeg skulle have en kørestol. Først fik jeg en lille elendig indendørs el-kørestol - som jo altså skulle bruges udendørs, den måtte bare ikke få regn!!!!!!!!!!!!!! Den holdt som i nok kan regne ud, ikke ret længe. Så gik der ikke ret længe, så stod der en stor flot udendørs el-kørestol, der både kunne hejse sædet op, hælde det bagover og forover og hvad ved jeg. Men den må heller ikke få ret meget regn. MEN, jeg havde ikke fået en brik af det, hvis jeg havde fortalt dem hele sandheden. Jeg gav dem kun oplysningerne fra "mellem-dagene" og ikke fra de gode dage, hvor jeg kan gå et langt stykke, ganske vist kun med krykker og hvil, men alligevel!!!
Så spurgte jeg efter et regnslag, så det kunne nå ud over el-delene, for i vores lille flække og en omkreds på i hvert fald 30 km. kan man ikke få regnslag, og jeg kan ikke finde nogen steder på nettet, der har det. Men nej, det er et forbrugsgode!!! Er det mig, der er tosset, eller er der ikke rigtig nogen logik i det??
Der er ikke andet for, end at du må vente nogle mdr. og så fortælle dem, at nu kan du kun gå 100 m.

Kommentar
Fra : knkandu

Dato : 10-08-03 15:07

Hej Per.

Du behøver nødvendigvis ikke købe en NY, man kan saktens finde dem brugte fra 8-10.000,- og op efter.

Prøv evt at se på www.minicrosser.dk under produkter, og nederst har de en brugtbørs.

Nielsen

Kommentar
Fra : henningborchert

Dato : 21-05-04 13:39

Hejsa

Jeg synes lige vil melde ind i debatten, ikke så meget for at fortælle om el-løbehjul m.v., da jeg synes der er kommet mange fine svarmuligheder på det, men fordi jeg ikke mener du skal lade dig slå til tåls med at kommunen ikke vil give dig en minicrosser.

Der er ved at være almindelig praksis i alle kommuner at man siger nej til det hele, så bliver man ikke klandret for at have gjort noget, og man kan jo altid vente og se om klienten nu vil klage eller ej.

Jeg har selv prøvet at være i klemme i systemet, men jeg gav ikke op og klagede, og sandelige om ikke jeg fik medhold, så jeg vil anbefale dig at søge hos kommunen, og når de giver dig afslag, som skal være skriftligt, beder du samtidigt om en ankevejledning.

Hvis du så synes du har brug for hjælp, skal du blot sige til, så skal jeg nok skaffe en der kan hjælpe dig med de nødvendige papirer.

mvh
Henning Borchert

Kommentar
Fra : Snakeeyes

Dato : 31-10-04 21:59

Hej Per.

Hvis du er 20% indvalid, og din læge vil skrive en attest til kommunen, snak med din læge, mal fanden på væggen, og gør dig selv lidt mer dårlig end du egentlig er, så kan du nemt søge feks en mini-crosser, jeg er selv handicappet efter et biluheld, og har selv sådan en, de er lovlige at køre på på offentlige veje.
Jeg har sådan en som tidligere skrevet, min kan køre ca 30 km på en opladning siger de, men de garantere det også kun hvis man oplader batteriet efter deres forskrifter selvf.
Det er et godt køretøj at sidde på, og man kommer fint rundt med den, også inde i butikkerne.
Hvis det nærmeste indkøbssted ligger længere væk end 1 km, så brug det som begrundelse for at du er nød til ha have sådan en. Håber rådene du får herinde hjælper, men søg ved kommunen og siger de nej, så søg igen og igen og igen, bare sørg for at ha din læge på din side også, så siger de ikke nej.
Held og lykke
MVH
Rikke Christensen

Kommentar
Fra : jorgensaab

Dato : 04-06-05 11:31

Hej per
Jeg er tekniker med ca. 10 års erfaring på dette område, derfor kender jeg stort set alle køretøjer og spørgsmål på dette område !
Du bør ikke køre et el-løbehjul eller lign. Grunden til at et 3-4 hjulet el-køretøj er dyrt er at der her er tale om et hjælpemiddel med en meget bedre stabilitet, d.v.s meget drift sikkert.
Fordelen ved et sådan er at du må køre på fortorvet ,gågader,butikker, markedspladser osv. når blot du ikke køre over
6 km/t .Færdselsloven betragter så din transport som fodgænger selvom dit køretøj kan køre 15 km/t
Når dit køretøj kan køre max 15 km/t betragtes det som cykel i færdselslovens øjne.
Forsikring på sådan et køretøj vil da ikke være påkrævet, idet det er meddækket som cykel på alm. indbo/ansvar.
Jeg kan måske anvise hvor du kan købe såfremt kommunen ikke vil bevilge til dig, har du flere spørgsmål om emnet ???
hilsen Jorgensaab

Kommentar
Fra : jorgensaab

Dato : 04-06-05 11:31

Hej per
Jeg er tekniker med ca. 10 års erfaring på dette område, derfor kender jeg stort set alle køretøjer og spørgsmål på dette område !
Du bør ikke køre et el-løbehjul eller lign. Grunden til at et 3-4 hjulet el-køretøj er dyrt er at der her er tale om et hjælpemiddel med en meget bedre stabilitet, d.v.s meget drift sikkert.
Fordelen ved et sådan er at du må køre på fortorvet ,gågader,butikker, markedspladser osv. når blot du ikke køre over
6 km/t .Færdselsloven betragter så din transport som fodgænger selvom dit køretøj kan køre 15 km/t
Når dit køretøj kan køre max 15 km/t betragtes det som cykel i færdselslovens øjne.
Forsikring på sådan et køretøj vil da ikke være påkrævet, idet det er meddækket som cykel på alm. indbo/ansvar.
Jeg kan måske anvise hvor du kan købe såfremt kommunen ikke vil bevilge til dig, har du flere spørgsmål om emnet ???
hilsen Jorgensaab