/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
route mellem to seperate LAN/domæner
Fra : fhansen99
Vist : 295 gange
60 point
Dato : 22-07-03 20:11

Hej alle

Jeg er lidt grøn i TCP/IP så jeg håber nogen kloge hjerne derude kan hjælpe.

Jeg står og skal sætte følgende op:

Jeg og min underbo har hver sin server (windows 2003 standard server RC1) som begge kører DHCP, DNS, Active Directory og Internetsharing ved hjælp af RAS.
Min Internetudbyder er TDC bredbånd og hans er sonofon.

Jeg benytter IP range 192.168.0.X, subnet 255.255.255.0 hvor serveren har adresse 192.168.0.1
Min underbo benytter IP range 192.168.1.X, subnet 255.255.255.0 hvor serveren ligeledes har IP 192.168.0.1.

Vi har et ekstra netkort i begge servere som vi linker ved hjælp af et crossed kabel.

Problemet er nu, hvordan router vi mellem de to net uden at truste vores seperate domæner? Hvilke IP'er skal vi give netkortene og hvordan skal RAS sættes op? Eller er der en anden og bedre måde?
En step-by-step guide ville være guld værd!

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-07-03 00:08

En ide er fildeling med password på hver mappe der er fælles.
Emesen.

Kommentar
Fra : fhansen99

Dato : 23-07-03 08:44

Hej Emesen

Ja, men vi kan hver især kun se vores "egne" domæner og prøver vi at pinge den andens server får vi ikke svar.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-07-03 14:32

Hvis de er forbundet netkort-krydset kabel-netkort.
Fildeling>tillad andre.....
Prøv at pinge computernavn
prøv net view (men der får du nok kun inden for eget netværk)
Prøv i stifinder
Men der skal nok gives tilladelse til det anden net, og det ved jeg kun at man kan i "SME server" og
ikke hvordan i win server.
Emesen.

Kommentar
Fra : kanjegik

Dato : 23-07-03 14:54

Vær opmærksom på at to servere på samme nætværk ikke kan have samme IP og subnet.

Umiddelbart lyder det jo ikke til at være mange maskiner der er involveret - så det virker som om det vil være nemmest at tildele faste IP-adresser til alle og droppe DHCP-tildelingen på begge servere.

Du skriver ikke noget om de andre maskiner og hvordan de ellers er koblet samme (hub/switch/router)

Mvh

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-07-03 15:47

kanjegik!
som jeg har forstået det, er det to separate netværk der vil snakke sammen ikke via I-net men via lankort/krydset kabel.
Med hver sin server, som hver især har flere comp. tilsluttet.
fhansen99! har jeg opfattet det rigtigt.
Emesen.

Kommentar
Fra : kanjegik

Dato : 23-07-03 15:54

Jamen Emesen - sådan har jeg da også forstået det

Men kobler du to servere sammen - der har samme IP og subnet - plus de begge kører DHCP, kan jeg kun se at det skal gå galt (??) (Den problematik kan du også se beskrevet i din vejledning til SME-serveren )

Hej hej

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-07-03 16:19

Ja og det er jo to "lukkede" systemer som hver især styrer sit netværk.
Så de skal nok kobles via I-net.
Emesen.

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 25-07-03 22:32

Hej FHansen,

Hmmm......
I har godt nok en del kørende. Eftersom de to pc'ere er koblet sammen via et krydset kabel, så må jeg formode at der ikke er andre pcere på jeres netværk, så jeg vil sige at I køre med en alt for tung og kompliceret opsætning i forhold til den erfaring I har. Min anbefaling er at I re-installerer serverne, men blot som singleservere. Og undlad alt det der med Internet Deling, Active Directory etc. det er helt unødvendigt for jeres lille netværk.

På de to netkort sætter i faste IP numre, fx. 192.168.10.3 og 192.168.10.4 med netmasken 255.255.255.0
Faste IP numre sættes via: start->settings->network connections->right click:properties->tcp/ip->properties->use this IP number : 192.168.10.x, netmaske 255.255.255.0

Det kan være formålstjenligt at genstarte sin pc, der er muligvis en hurtigere metode på at få resat netværket, men jeg har altid fundet en genstart som den mest effiktive metode.

Efter genstart tester I forbindelsen med PING 127.0.0.1 og PING 192.168.10.3 og PING 192.168.10.4.
Når ping virker, så kan I begynde at få højere netværkslag til at fungere, som Windows fil deling, eller FTP servere, eller WEB servere eller DNS eller.....

Hvis I ønsker at afteste Active Directory, DNS etc. for at få erfaring med det, så vil jeg stadig anbefale at I starter med Singleservere, så I først kan få de elementære IP og TCP lag til at fungere. Når det elementære virker, så kan i bygge ovenpå.

mvh. Per.

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 20-09-03 13:28

Hej fhansen99,

fandt du en løsning på dit problem?

mvh. Per