/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Platin tændrør
Fra : jacob14
Vist : 1601 gange
80 point
Dato : 19-07-03 20:13

så skulle tændrærene skiftes...turen gik til "høyer auto dele" da jeg så sagde fire nye tændrør til min toyota carina 1.6 tak!!så kom han tilbage med fire nye 600kroner tak lad det fra ekspedienten. hvorfor så meget...jo der sad platin tændrør i sådan en bil.så er spørgsmålet hvad er forskellen platin og alm tændrør.?

Kommentar
Fra : rs2000

Dato : 19-07-03 21:35

Et platin tændrør har en meget længere levetid og det er et der kan holde til mere.
Det er den "normale" kobberkerne der er belagt med platin,som er meget holdbart.
Det er blevet mere normalt med platin tændrør,her i 90'erne.
Efter bilerne skulle være renere og renere i udstødningen,med katalysator.
Så hæver de temperaturen i forbrændingen,fordi det også gør dem renere.
Og det kræver et stærkere tændrør.
Det er også tit de først skal skiftes ved 100.000km eller mere.