/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Skarphed: mm. eller lysfølsomhed
Fra : Jagner
Vist : 271 gange
20 point
Dato : 18-07-03 11:19

Optikken 35-80 på min gamle Canon EOS FN3000 (ca. 11 år gammelt) er desværre gået i stykker. Sand er ikke godt for motoren... Så nu skal jeg købe noget nyt, enten ny optik, eller helt nyt kamera. Huset fejler intetn, så jeg ser en mulighed for at få en bedre optik end de der bliver leveret som standard, ved kun st skifte optik, og ikke hele apparatet. Jeg kan jo se at min i dag kan få canon apparater til omkring kr. 3.000 med 28-80. Men vil jeg ikke være bedre tjent med at bruge alle kr. 3000 på en optik?

Jeg prioritere skarphed over mm. dog vil jeg gerne have lit zoom på, min 28-80. Mit spm er derfor hvad betyder mest for skarpheden, zoom, ikke zoom, eller lysfølsomhed. Bliver billederne dårligere med en 28-200 end med en 28-80, hvis jeg i begge tilfælde eks. fotografere ved 80 mm. Jeg vil jo gerne kunne lege med den kraftiger zoom, omvendt mener jeg ikke zoom skal bruges til at spare skridt, men mest til at beskære og påvirke skarpehed og bagrund mm.

Hvis jeg ligge mig fast på eks. 28-80 eller 28-105, hvad hvor får man den bedste optik? den orginale der sidder på et nyt Canon apparat, eller ved eks. at købe en anden optik, eks. Tamron?

Mvh.

Jacob

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 18-07-03 17:33

Ja du har jo ret i at fotografen skal hen til motivet. Tamron laver ganske udemærkede optik i dag, men det er jo ikke Canon. Om du zoomer eller forstørrer bagefter giver nogenlunde samme resultat med hensyn til rystelser i optagelsen. En stor zoomoptik kan være lidt tungere at arbejde med. En ny zoomoptik kunne kunne være besnærende, men se lige om det nye apparat måske har et par finesser, for nye foto er jo blevet billigere. Jeg ville også være lidt i tvivl, hvis det var zoom der er sagen.
Emesen.

Kommentar
Fra : jom46

Dato : 19-07-03 00:30

Lad mig provokere dig i al venskabelighed: Jeg tror ikke at du er så meget "skarphedsfanatikker" som du giver udtryk for. I så fald ville du allerede vide, hvad du vil have, og ikke søge hjælp i dette forum, og du ville sætte flere penge af end kr.3.000. Du ville vide at et fast optik altid tegner skarpere end en zoom. Næh: Gør op med dig selv, hvad du vil med din fotografi. Landskaber, portrætter eller studiefotografering? Tre områder, der kræver hver sit specialobjektiv. Når du taler om Tamron er du allerede inde på piratområdet for at spare penge på bekostning af kvalitet. Vær realistisk: Hvorlænge holder dit 11 år gamle Canon? Kan det følge med til objektiver med nyere teknologi? Kan det bruges (fuldt ud) til andre kameraer? Sandsynligvis sidder du en dag, som jeg, med et godt stykke glas, som ikke kan bruges, fordi Canon'en svigtede. Mit råd: Køb et brugt objektiv - af god kvalitet - som teknologisk kan "tale med" din Canon, glæd dig over at de fungerer med hinanden, og lad dem dø sammen, når tiden er inde.
JOM46

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-07-03 11:10

Og lige en ting, dit camera-hus har vel været de samme steder som optikkken, og måske også fået lidt sand. Det ville da være kedeligt med en lækker optik uden et "hus" der virker. Så efter at have tænkt lidt, må mit råd være = nyt camera.
Emesen.