/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Unmountable boot volume - Win XP
Fra : hundebol
Vist : 501 gange
100 point
Dato : 17-07-03 21:07

Hey

når jeg starter min pc med Win XP, så kommer der en fejlmeddelelse hva der står: "Unmountable_boot_volume" og så nogle forslag til hva der ka være galt. Har prøvet forskellige ting, men intet virker!

Hva betyder det, og hva er der faktisk galt??
Og vigtigst, hva kan jeg gøre ved det??

Håber på et hurtigt svar!! tak

//hundebol

Accepteret svar
Fra : Rellom

Modtaget 110 point
Dato : 17-07-03 21:24
Kommentar
Fra : dk

Dato : 17-07-03 21:24
Kommentar
Fra : dk

Dato : 17-07-03 21:25

>>LOL rellom
vi mangler lige en sekund viser her....

Kommentar
Fra : hundebol

Dato : 17-07-03 21:41

tak, men hvorfor kommer fejlen bare sådan ligepludselig??
jeg har da kørt med XP i en 4-5 måneder nu...

er det noget i selv har været ude for, eller fandt i bare det der på MS's hjemmeside...??

jeg takker selvfølgelig for svarene og håber på flere...

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 17-07-03 21:44

Jeg har ikke selv haft problemet, men
fandt svaret på MS´ hjemmeside.

Har du prøvet, om løsningen virker?

Kommentar
Fra : hundebol

Dato : 17-07-03 21:50

MS skriver at hvis andet parameter i stop koden hedder 0xC000032 så er filsystemet defekt... og det er det der er galt med min!!... pisse træls!
Men ud fra hva MS også skriver kan data'ne åbenbart godt redes hvis man har cd'en... så det vil jeg prøve engang - når jeg finder cd'en...

men tak, og kom endelig med kommentarer der kan hjælpe mig...

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 17-07-03 22:00

Surt!
Men eftersom filsystemet er defekt, har du da i hvert fald fået
en slags forklaring på, hvorfor problemet først er opstået efter
4 - 5 måneder.

Jeg ved ikke, om det hjælper, men prøv om du kan "snyde"
systemet ved at køre scandisk.
Hjælper det ikke, er der i hvert fald ingen yderligere skade sket.
Og hjælper det, er det jo bare fedt.

Kommentar
Fra : hundebol

Dato : 17-07-03 22:09

Scandisk tjekker bare om der er skade på harddisken ik? hvordan kører jeg scandisk (bruger det nemlig aldrig)

men det er ikke så vigtigt, jeg lader den stå et par dage, og så ka jeg få en (der har lidt mere forstand på det) til at se på den... bare jeg kan redde alt data på harddisken så ville jeg faktisk være glad.

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 17-07-03 23:46

Scandisk: Højreklik på drevet ->Egenskaber -> Fanebladet Funktioner ->Undersøg nu.....

Alternativt kan du lave en anden scanning via:
Start -> Kør -> sfc /scannow (husk mellemrummet efter sfc)

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 18-07-03 05:17

Prøv og find chkdsk.exe i C:>windows>system32 eller sæt det ind i din søge funktion og find det højre klik og lav en genvej til skrivebordet,tryk og start det, det vil rette og reparere dit filsystem,jeg personligt køre det
3 gange og ugen selv om jeg ikke har problemer,jeg mener det er vigtigt for tildstanden af mit filsystem og jeg har så og sige ikke problemer på den hylde,det tager som reglen under 5 minutter,det er den letteste måde at gøre det på,
fordi man behøver ikke at genstarte hver gang.
Du kan også bare sætte det ind i start>kør chkdsk.exe på den måde jeg beskriver kan du så se om den opretter tapte filer og sletter indeks filer
som ikke bruges mere.
Manse9933

Kommentar
Fra : hundebol

Dato : 18-07-03 10:47

Ok "Manse", har du læst hva problemet var?
Jeg ka jo slet ik komme ind i windows, så derfor ka jeg ik helt bruge det...
men ellers tak :0)

jeg kan vist komme ind i kommando prompt, men det hjælper vel ikke...(?)

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 18-07-03 11:53

UPS,Genindstaller,bare et foreslag.

(1) Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP cd husk at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom kan du ikke boot på din cdrom eller vil du ikke pille inde i bios kan du hente bootdisketter til xp.
(2) Og nu skal du trykke på I Agree/Godkende Licens' (F8)
(3) Spring det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsæt din installation (nyinstallation)
(4) Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev med mindre du kører dualboot.
(5) Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L = formatering) eller du vil lave en repair (R) og nu skal du trykke på L.
(6) Og du vil nu se at den går igang med at formater dit drev og bagefter starter den op med at lave en helt ny installation.

Hvordan kommer jeg ind i BIOS,hold en af disse taster nede under opstart.

ESC, DELETE, F1, F2, CTRL-ESC, eller CTRL-ALT-ESC.
Inde i Bios går du til>Advanced Setup Page
Der sætter du(1'st Boot Device ......til.........CDROM) med Tasterne page up og page down.
Du navigerer som reglen med Pil op,pil ned,pil højre,pil venstre,ESC tibage til hoved side.
Tryk F10 for at gemme indstillinger, Y/N ( tryk Y tasten for ja) (N tasten for nej)
Når det hele er overstået,sættes (1'st Boot Device) tilbage til (IDE-O)Det er nr.1
MASTER.

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;da;315341
Hvis du ikke kan Boote fra Cdrom>
http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm
http://www.bootdisk.com
Manse9933
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;da;313348#4

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 18-07-03 12:24

Hov,du kan forresten godt køre chkdsk.exe og sfc /scannow fra komandopromt,skriv chkdsk.exe
tryk enter.

Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 18-07-03 12:25

skriv sfc /scannow sæt din xpcd i dit drev og tryk enter.

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 18-07-03 12:30

Manse9933>>> det var jo også det jeg skrev - godt med 2 sjæle og een tanke

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 18-07-03 12:34

det har du ret i ,men du har ikke nævnt at han kan køre det fra CMD.
Hygge

Kommentar
Fra : hundebol

Dato : 18-07-03 12:37

hmm... hvordan vil du ligge en 4,86mb boot-fil over på en diskette (1,38mb)??

for computeren vil jo ikke boote fra cdrom...

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 18-07-03 12:40

kan du ikke komme ind i bios?

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 18-07-03 12:42
Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 18-07-03 12:45
Kommentar
Fra : hundebol

Dato : 18-07-03 12:46

jeg ka godt komme ind i bios...
men hvordan kommer jeg ind i DOS??
og kommando prompt virker forresten heller ik!

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 18-07-03 12:48
Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 18-07-03 12:49

prøv

ESC, DELETE, F1, F2, CTRL-ESC, eller CTRL-ALT-ESC.
Inde i Bios går du til>Advanced Setup Page
Der sætter du(1'st Boot Device ......til.........CDROM) med Tasterne page up og page down.
Du navigerer som reglen med Pil op,pil ned,pil højre,pil venstre,ESC tibage til hoved side.
Tryk F10 for at gemme indstillinger, Y/N ( tryk Y tasten for ja) (N tasten for nej)
Når det hele er overstået,sættes (1'st Boot Device) tilbage til (IDE-O)Det er nr.1
MASTER.

Kommentar
Fra : hundebol

Dato : 18-07-03 12:51

ok... prøver det engang...

men hvordan kommer jeg ind i DOS, hvis man da kan det??

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 18-07-03 12:52

prøv og læse indlæg 18-07-03 11:53 kig op

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 18-07-03 12:54

vil du genindstallere så prøv fremgangs måden i indlæg 18-07-03 11:53

Kommentar
Fra : hundebol

Dato : 18-07-03 12:56

jeg har prøvet at gøre hva du skriver men intet har endnu virket... derfor vil jeg bare gerne vide om man kan komme ind i DOS og så starter cd'en manuelt derfra...

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 18-07-03 12:58
Kommentar
Fra : hundebol

Dato : 18-07-03 13:06

Jeg sidder jo ved en anden maskine... Den har win 2000....
JEg vil bare gerne have at vide hvordan fanden jeg åbner DOS eller prompt når jeg starter pc'en! Altså mens start teksten og den loader pis og lort... Hvilken tast/taster skal jeg trykke på for at den starter op i DOS eller ligende!
Den gider ikke lave en boot-disk.

Og det der med boot fra cd... altså jeg kan ikke gå ind i advanced setup... det er der ikke noget der hedder...
Jeg kan gå ind i noget normal setup agtig noget. Hvor jeg kan ændre hvor den skal boote fra... Og jeg kan sige den skal boote fra cdrom men så siger den bare boot- failure!

Godkendelse af svar
Fra : hundebol

Dato : 20-07-03 20:23

Tak for svaret Rellom.