/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Lån i andelslejlighed
Fra : laurenzio
Vist : 510 gange
50 point
Dato : 16-07-03 21:44

Hey...
Jeg stiller dette spørgsmål for en god ven. Han står i lidt pengenød, og vil gerne optage et mindre lån mod sikkerhed i sin andelslejlighed ( værdi 320.000 - restgæld 0 )
Er dette muligt, eller SKAL det være eget hus/ejerlejlighed.
Han er ikke registreret i RKI.
Han ønsker IKKE at optage lån i banken, men somsagt mod sikkerhed i sin andelsbolig.
Kender i evt. et par steder jeg kan studere nærmere for ham, ville jeg blive glad.
På forhånd tak.

Mvh
Laurenzio

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-07-03 22:09

Du kan søge på www.google.dk andelsbolig"lån i" . På nuværende tidspunkt er det vist ikke muligt.

mvh ans

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 50 point
Dato : 16-07-03 23:03

De fleste andelsboligforeninger har en kreditorudelukkelsesklausul i vedtægterne, der opfylder kravene i andelsboliglovens § 6 a:
Der kan ikke foretages arrest og udlæg i en andel i en andelsboligforening, hvor der til andelen er knyttet retten til en bolig, når det i vedtægten for andelsboligforeningen er fastsat, at andele i andelsboligforeningens formue ikke kan gøres til genstand for arrest eller eksekution, og at andelene ikke kan pantsættes
Så svaret må desværre være nej. Men måske kommer en ny lov der ændrer dette, men hvornår vides ikke.
Emesen.

Kommentar
Fra : ALR

Dato : 17-07-03 11:22

Alm.Brand Bank har specialiceret andelsboliglån til væsentlig lavere rente end alm. banklån
spørg dem.

mvh
alr

Kommentar
Fra : laurenzio

Dato : 17-07-03 17:43

Ans> jeg har prøvet goggle før jeg stillede spørgsmålet herinde...fandt intet.

Emesen> Tak for paragraferne, er de helt "up to date?"

ARL> Alm.brand dutter ikke, de låner til køb af andelslejlighed, og dermed ikke til min forespærgelse.

Laurenzio

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 17-07-03 18:30

Det tør jeg ikke svare på men her er det link jeg brugte:
http://www.andelsbolig-debat.dk/forum/viewtopic.php?t=37
Som henviser til denne: http://www.ebst.dk/download/betankning/pant/html/kap17.htm
Emesen.

Godkendelse af svar
Fra : laurenzio

Dato : 12-08-03 07:59

Tak for svaret emesen.
Og undskyld ventetiden.
Jeg kan oplyse, at jeg ikke har fundet noget brugbart.
Mvh
Laurenzio

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-08-03 11:00

Det gør ikke noget, men det er da kedeligt, at du ikke har fået det afklaret.
Emesen.