/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Compac Presario 5240, RAM
Fra : sip
Vist : 222 gange
50 point
Dato : 12-07-03 21:55

I følge computerens specifikationer kan den max. håndtere 384 mb RAM. Findes der en løsning så man kan stoppe mere i den ??

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-07-03 22:15

Nej desværre - men 384 mb ram er da ikke så tosset.
Men sørg lige for at også er plads på harddisken til at swappe (midlertidig ramlager)
Emesen.

Kommentar
Fra : hole

Dato : 07-11-03 23:25

har fået oplyst at den kan tage en hd op til 120gb når bare der bliver lavet partision på den er det en and

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 08-11-03 10:45

Det behøver ikke være en "and". Visse bios kan ikke håndtere store partitioner, men en opdeling af HD til mindre partitioner kan måske godt lade sig gøre, men ikke altid. En måde er at oprette en primær patition (C) til styresystemet og logiske drev til filer og programmer. Når programmet indstalleres vil det altid lægge sig på (C) men der kan vælges et andet drevbogstav så kun styrefilerne til programmet ligger på (C) men selve den store del af programmet ligger på det logiske drev. Win 98 vil automatisk lægge CD-rom som sidste drevbogstav men XP vil bibeholde (D) til CD-rom.
Emesen.

Kommentar
Fra : hole

Dato : 08-11-03 19:36

Tak ! emesen

Det er eet-nordic som siger at det kan lade sig gøre med en HD i de str.
jeg kender ikke MicroStorage » 3,5" IDE, de har testet dennen type HD.
her er linket hvis du vil tjekke op på det.
http://www.eet.dk/webshop/defaultframeset.asp?languageid=1

Ang. Ram jeg fandt en website hvor de havde spec. Ram til Presario'en 5240.
128mb ramkort til lidt over 650kr vanvittig pris.

Jeg har sat et 128mb sammen med det som sad i den (64mb) og det virker.
Skulle man så købe 3a. 128 mb ville man føle sig til grin, så mon ikke man bare skulle købe 2 mere a 128mb af samme type som ny sidder i.

så det sidste, efter jeg har lagt windows 2000 pro. baserert på NT virker mit dvd ikke jeg skal bruge nogle dvd dekoer til win 2000, men kan ikke finde dem.

Presario'en var sgu dyr lidt over 14.000 kr så man kvier sig for at skodde den.

mvh Ole go week end.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 09-11-03 17:10

win 2000 pro er næsten lige så sart mht drivere som XP men til gengæld går de ikke så meget "ned", når de rigtige drivere er lagt ind.
Nu ved jeg ikke hvilke data/billeder du vil behandle, men ellers er 256mb ram da ok.
Compaq og ram er lidt specielt, og det kan godt volde lidt problemer, men når de passer - så kører det.
Der er jo plads nok i din comp - flere mindre HD ville måske være lige så godt.
Programmer kan godt ligge på HD2 eller HD3 hvis man under indstallationen vælger drevbogstavet som hører til eks. HD2
Emesen.