/ Forside/ Interesser / Helbred / Førstehjælp / Spørgsmål
10  granner01 150
Thyfoon: Hvad er din kilde?
Fra : jkrjk2
Vist : 696 gange
20 point
Dato : 11-07-03 17:37

Hej Thyfoon!
Hvor er din kilde, til at der skal til at gives mund-til-mund, i stedet for mund-til-næse?

Hilsen Jeannie

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 11-07-03 17:48

Redningsrådets anbefaling:
http://brs.mondosearch.dk/cgi-bin/MsmGo.exe?grab_id=20821807&EXTRA_ARG=&CFGNAME=MssFind%2Ecfg&host_id=1&page_id=841&query=f%C3%B8rstehj%C3%A6lpsr%C3%A5d

..............Kunstigt åndedræt
Kunstigt åndedræt til voksne kan gives gennem den bevidstløses næse (mund-til-næse) eller mund (mund-til-mund). I Danmark anbefales mund-til-næse-metoden som førstevalg. Baggrunden herfor er dels, at man undgår kraftig bagoverbøjning af hovedet, dels at der skabes frie luftveje når underkæben (og hermed tungen) trækkes frem, såvel som æstetiske årsager også spiller ind.........................

samt- for egen regning - man undgår at blæse så hårdt, at lungerne trykker på mavesækken, og derved evt. fremprovokere opkast.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 11-07-03 18:59

Det er vel nok "godt" med forskellige nuance-meninger, og når man så "står der":
Var det nu ham den kloge, hende med de nye principper, den gamle metode, den nye metode, eller tør jeg nu bruge det jeg lærte, for det er måske forkert og....
.....tiden går. Det var bare lige.
Og ser man så TV, ja så går det da helt galt.
Eyvind.

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 11-07-03 19:05

Ja-ja Emmensen !
Hvis "nogen" så påstår at hjertemassage er bedst at gøre blødt, for ikke at skade livsvigtige organer, er det så også korrekt?

Hilsen Jeannie

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 11-07-03 19:12

Et lidt forkert forsøg er bedre end intet.
Eyvind.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 11-07-03 19:14

Hovsa et svar:
Delvist.
Eyvind.

Accepteret svar
Fra : thyfoon

Modtaget 20 point
Dato : 11-07-03 21:27

hej jkrjk2
det er et diriktiv fra beredskabstyrelsen der er sendt ud til alle inst. i drk om de nye standarter der træder i kraft fra 31-07-2003

Kommentar
Fra : KasperB78

Dato : 09-08-03 02:11

Dansk Råd for Genoplivning www.genoplivning.dk, er at betragte som en autoritet på området. Her kan man løbende følge med i hvad den anbefalede procedure er.

Proceduren opdateres i takt med at der bliver publiceret nye artikler i bladene Akuttjournalen og Resuscitation.

Man kan også følge med i de nyeste tiltag indenfor 1.hjælp, bl.a. debatten om opsætning af AED (Automatisk Ekstern Defibrillator) på offentlige steder.

Kommentar
Fra : helpan

Dato : 03-10-03 09:29

Dansk Råd for Genoplivning er ved at udarbejde retningslinier til brug af "Hjerte-starter" (Defibrillator), de forventes at være klar sidst i 2003 i begyndelsen af 2004.

til Jeannie
Hjertemassage skal ikke være blødt - hos voksne skal du trykke 5 cm ned ved hvert tryk.
Du beskadiger kun indre organer hvis dit tryksted er forkert.
Du kan vende det om og sige, at hvis du ingenting gør, så dør personen under alle omstændigheder - gør du noget, så er der altid en chanche.

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 03-10-03 21:01

Hej Helpan!
Jeg kan godt give trinvis førstehjælp - det med "blød hjertemassage" var i høj grad ironisk.
Jeannie

Godkendelse af svar
Fra : jkrjk2