/ Forside/ Interesser / Fritid / Dykning / Spørgsmål
10  TIMO_J 140
flyvrag i hald sø
Fra : MFPD
Vist : 4050 gange
60 point
Dato : 27-12-01 15:45

Jeg er,af ren nysgerighed, interesset i at samle lidt data omkring flyvraget i Hald sø.

POS?
DYBDE?
BUNDFORHOLD?
HISTORIE.. Herunder type,besætnings oprindelse og billeder.

Venlig hilsen og god dykkertur

Martin

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-12-01 02:27

"MFPD" <MFPD.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:zmGW7.3943$aS.622792@news010.worldonline.dk...
> Jeg er,af ren nysgerighed, interesset i at samle lidt data omkring
> flyvraget i Hald sø.
>
> POS?
> DYBDE?
> BUNDFORHOLD?
> HISTORIE.. Herunder type,besætnings oprindelse og billeder.

Så vidt jeg har forstået er det vist lidt en myte med det flyvrag der.. dem
jeg har hørt om som har prøvet at finde vraget har aldrig fundet noget der
ligner, selv om de har dykket hald sø tynd.. :)
Men jeg ved ikke noget konkret om det desværre..

Jonas

Accepteret svar
Fra : Arnvig

Modtaget 60 point
Dato : 06-02-02 15:35

Hej Martin

Jeg har ikke alle data, men det drejer sig om, men flyet skulle være en Junker 88 type IV, med 4 mands besætning ( Pilot, Co-pilot, maskinist og telegrafist/navigatør). Flyet var på vej hjem fra Norge i vinteren '44, men fik problemer med bagbordsmotor og måtte nødlande. Problemet var at man var over en del skov, men det lykkedes co-piloten at finde et lille lysning, hvor de satte maskinen ned. Navigatøren havde problemer med at finde stedet på kortet, men besætningen konstaterede at de var landet på en sø og turde ikke blive ved maskinen og gik i land. Få timer senere gav isen efter og hjulene stak igennem isen. To dage senere forsvandt hele maskinen, men i mellemtiden var det lykkedes nogle lokale vovehalse at ribbe maskinen for alt af værdi, dog ikke en større kasse med personeldokumenter ang. tropperne i Norge, som maskinisten beskrev som "ligeså uinteressante som dovent øl". Jeg har fået historien af en ældre dykker som fik historien fra en af de lokale, som tak for en tjeneste. Han fik også udpeget det nøjagtige landingssted, men det ville han ikke fortælle mig. Han lever stadig , men dykker ikke mere og han har lovet at give mig positionen "en dag".

Godkendelse af svar
Fra : MFPD

Dato : 08-02-02 15:22

Tak for din meget fyldestgørende besvarelse. Den har helt sikkert givet noget at arbejde med. Har du mulighed for at få bekræftet hvorvidt flyet er hævet el. ej? og om flyet var en slags "skolefly?"

Ved du om de effekter,der blev stjålet, befinder sig på et museum her i landet?
Kan du henvise til forskellige tidsskrifter hvor historien har været nævnt?

På forhånd tak

Martin