/ Forside/ Teknologi / Udvikling / C/C++ / Spørgsmål
10  strarup 270
validering af string
Fra : glenn007
Vist : 396 gange
100 point
Dato : 10-07-03 20:36

hvorledes er det muligt at kontrollere om en variable har formattet 00000.0000 ?

jeg skal bruge det i en funktion som finder ud af om de data der kommer ind er korrekte og hvis der er baogstaver imellem skal den ignorere data`ne

Jeg har oprettet variable m_data og det er denne jeg vil vide om den har det rigtige format.
Jeg mener det jeg skal er at tjekke om det er en double men jeg er ikke sikker.

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 11-07-03 10:20

Hej glenn007

Datatypen Double fortæller blot at det er et "doube ord", altså kan en double indeholde både tal og karakterer.

Jeg tror jeg ville gøre følgende:

1. bestem datatypen
2. Konverter datatypen til en character string
3. Find længden af denne string og gem længden i en variabel. f.eks l_string
4. lav en løkke (for x=1 to l_string)
5. test hver eneste charakter i din streng for om det er et tal eller en karakter. F.eks ligger alle tallene samlet i ascII tabellen. Du kan se om charakteren har ascII-værdien >47 og <58 , hvilket betyder det er et tal.
6. Når du har testet for alle karakterer ved du alt om din streng og kan nu konvertere den tilbage, hvis du vil.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : pmbruun

Dato : 13-07-03 18:53

Du kan bare bruge funktionen som hedder "sscanf".

Se evt. http://www.icewalkers.com/Linux/ManPages/sscanf-3.html for hjælp med funktionen.

M.v.h.
Peter