/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Klinker på trægulv
Fra : michrau
Vist : 6551 gange
100 point
Dato : 06-07-03 15:06

Jeg er interesseret i at lægge gulvklinker på et trægulv i mit køkken. Indtil videre har jeg fået tre forskellige ting at vide; "det kan ikke lade sig gøre", "du skal have en metalplade ovenpå trægulvet før klinkerne lægges" og "der skal lægges et trægulv i modsat retning af det eksisterende gulv, før klinkerne lægges".

Jeg er ikke sikker på at det kan være rigtigt at jeg skal bekoste to gulve for at lægge et.

Hvad gør jeg?

Kommentar
Fra : kanjegik

Dato : 06-07-03 15:40

Jeg har med held og omtanke lagt klinkegulv i en lejlighed med trægulv.
Gulvet skal helst være rimeligt fast - dvs. det må ikke gi' sig for meget på de enkelt brædder. (Evt. fastgør enkelte brædder ekstra)

Opskriften er at bruge en stærk (evt. fiberarmeret) selvnivellerer - det "strammer gulvet op", derefter lægges klinkerne i 9mm klæb i modsætning til normalt 6mm - man kan snildt få tandspartler med 9mm tænder.
Vær meget omhyggelig med klæbningen, så klinken er klæbet godt fast over det hele, og ikke kan give sig bagefter.
Til fugerne bruger du almindelig fugemasse opblandet med Elastica - så fugerne ikke knækker selv om gulvet gynger lidt.

- det er nu 4 år siden jeg lagde det gulv - og har vundet op til flere kasser øl fra murere der sagde: "Det kan man ikke". Gulvet har ikke rokket sig en disse - pånær en klinke som vi "kom til" at jokke på under lægningen. (den vipper ca 0,5 mm)

Gulvet kan beses i København efter aftale.....

Du er velkommen til at spørge....

Mvh

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 06-07-03 16:32

Jernpladen lyder som noget pjat. Men det er vigtigt at gulvet ikke fjedrer og er plant.
Metoden "kanjegik" bruger lyder ikke så tosset, men der er også adskillige flisebelagte trægulve der ikke holder.
Emesen.

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 06-07-03 19:04

Man kan spartle som Kanjegik skriver med fiberspartelmasse, og ovenpå lægge en 12mm spånplade (hvis der er plads til den) ellers eventuelt 10 mm plade.
Man kan også få en 6mm plade. Det skal være gulvplader.
Det er vigtigt at spartelmassen er af den hurtigthærdende type.
Jes

Kommentar
Fra : kanjegik

Dato : 06-07-03 19:49

Nej pabloj - det er derfor jeg skriver "selvnivellerer" - for at undgå plader. Denne form for spartling er "bankefast" - hvis du skal slå nogen søm ned efter den er hærdet - så gør man bare det, den flytter sig ikke.

Spartelmassen skal ikke være den hurtigthærdende - men moderat! den skal nå at flyde ordentligt ud og ned i revner.

Mvh

Kommentar
Fra : summer

Dato : 06-07-03 21:20

Dette produkt kender jeg fra mit arbejdsliv som bygningsarbejder:
http://www.ceresit.dk/produktomraader/cn72/cn72-1.html Det er enorm stærkt - helt ned til 5 mm. tykkelse.

Det er selvfølgelig vigtigt, at trægulvet er gjort så fast (med skruer) som muligt.
Husk at bruge en flex flisemørtel til at lægge klinkerne ned i. Ligeledes en flex fugemørtel. Alle produkter kan fåes i ethvert velassorteret byggemarked.

mvh
summer

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 07-07-03 00:13

Kanjegik. Du skal enten bruge fiberspartelmasse eller net når der er trægulv under.
Fiberspartelmasse er selvnivellerende ( f.eks. Finja 260 ).
Den skal være hurtighærdende for at vandet ikke skal trække ned i træet.
Når vi lægger gulv ( det er som regel linoleum eller vinyl ) på et trægulv, Spartles med opbygnings spartelmasse, hvorefter der lægges gulvspån. Hvis der ikke er plads til gulvspånen, spartles med fiber eller hurtighærdende med net.
Jes

Kommentar
Fra : F.E.Larsen

Dato : 31-07-03 21:04

Du kan påskrue finerplader på eskisterende gulv, tykkelsen af finerpladerne afhænger af dit undergulv, herefter skal du anvende den rigtige fliseklæb og hvis du anvender LIP (se link) skal du anvende den der hedder blå multiklæb, den er elasticitet (1,6 mm pr. m) anvendes også til gulve træ/beton med gulvarme. Formålet er at den optager de spændinger der kommer i gulvet, og du undgår hermed revner samt løse fliser/klinker. Tandspartlens størrelse afhænger af den flise/klinke du vælger men en 6 mm er den mest anvendelige.

NB. Husk at prime underlaget (nye træplader) inden fliseklæben påføres.

http://www.lip.dk/produkter/produkter.htm

Kommentar
Fra : mis1311

Dato : 02-11-03 21:33

Heldet i at få det til at holde, kommer an på gulv-spærrenes afstand fra hinanden, og plankernes tykkelse. På godt dansk: det kommer an på hvor meget det gynger og giver sig. Hvis det giver sig meget KAN man lægge en spånplade på, af VANDFAST type! Evt pilles det gamle gulv op, og der lægges spånplade, 30 mm, på de forstærkede gamle gulvspær. Ham, hvis gulv holder, har været heldig med at gulvspærrene ikke har været for langt væk fra hinanden, og dermed giver gulvet sig ikke. Men rigtig god idé med Elastica til fugerne, for at være på den sikre side. Fliseklæb: LIP fliseklæb, den blå, da den også kan give sig lidt, og er både frost- og rådsikker.

Kommentar
Fra : jes49

Dato : 14-12-03 11:46

hvad så hvis man vil ha elvarme under klinkerne ????

Kommentar
Fra : jes49

Dato : 14-12-03 11:50

skal man lægge et lag spartelmasse over varme ledningerne--------har et køkkengulv der er helt kikset.
har "hjælp" til det-------------gulvvarme direkte på det gamle køkkengulv og han lægger klinkerne direkte oven på varmenettet--------ka det være rigtigt ????gode råd ønskes/tak

Kommentar
Fra : Gulvmanden

Dato : 16-12-03 18:04

Du skal bruge en selvnivellerende spartelmasse, det kunne være Ardex FA20, ellers kik på www.dansk-gulvteknik.dk de kan hjælpe dig.