/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Old West...
Fra : Kaptajn-Tommy
Vist : 255 gange
500 point
Dato : 29-04-24 19:49

Dette er en kort beskrivelse af, hvor livet var - i den tid westenfilm beskriver.

Efterfølgende vil jeg beskrive "de revolvermænds (som levede rigtigt) liv og levned, ud fra div. arkiver.

Næste gang kunne være Billy The Kid, som jeg tager fat på.

Håber min oversættelse til dansk giver mening.

NÅ, Here we goes.

Udtrykkene "gunfighter" eller "gunslinger", som de oftest kaldes i dag, er faktisk mere moderne ord brugt i film og litteratur fra det 20. århundrede. I tiden med det "rigtige" vilde vesten blev mænd, der havde fået ry som værende farlige med en revolver, mere almindeligt kaldt revolvermænd, pistolleus, skydere - eller dårlige mænd. Når det er sagt, så omtalte Bat Masterson, selv en kendt revolvermand, som senere blev skribent for New York Morning Telegraph, dem nogle gange som "revolverkæmpere", men oftere som "mandsmordere".

Selvom den komplette liste over Old West Gunfighters giver navnene på hundredvis af bevæbnede mænd, vil mange måske ikke betegne dem som sande "gunfighters" i ordets udbredte betydning i dag. Nej, de stod ikke direkte over for hinanden på afstand i en støvet gade, som film og fjernsyn gerne vil have os til at tro. I virkeligheden var de "rigtige" revolverkampe i det gamle vesten sjældent så "civiliserede". Mange af mændene, der er opført på Gunfighters-sider, kæmpede i det gamle vestens mange skyderier på lang afstand -og fejder, som var langt mere almindelige end "mand til mand" revolverkampene. De fleste af disse blev udkæmpet om jord- eller vandrettigheder, nogle var politiske, og andre var "gamle måden at leve på mellem familier eller livsstil.

Af dem, der lettere passede ind i opfattelsen af ??"revolverkæmperen", dræbte de sjældent så mange mænd i dueller, som de fleste fik æren for. I mange tilfælde udviklede deres ry sig fra et bestemt tilfælde, og efterhånden som rygterne voksede, voksede deres dygtighed med en pistol. I andre tilfælde blev deres omdømme forbedret af selvpromovering. Sådan var det med Wyatt Earp og Wild Bill Hickok.

Andre mindre kendte revolvermænd, der så lige så meget, hvis ikke mere, action end deres velkendte modstykker var Ben Thompson, Tom Horn, Kid Curry, Timothy Courtright, King Fisher, Scott Cooley, Clay Allison og Dallas Stoudenmire, for at nævne nogle få.

Det var ofte svært at identificere revolvermændene, hvis erhverv strakte sig fra lovmænd til cowboys, ranchere, gamblere, landmænd, holdspillere, dusørjægere og fredløse. I mange tilfælde kunne disse voldelige mænd hurtigt bevæge sig fra at kæmpe på lovens side til at udnytte deres talenter i et liv med kriminalitet.

Selvom omkring en tredjedel af de bevæbnede mænd døde af "naturlige årsager", døde mange voldsomt i revolverkampe, lynchninger eller juridiske henrettelser. Gennemsnitsalderen for døden var omkring 35. Men de bevæbnede mænd, der brugte deres færdigheder på lovens side, ville vedvarende leve længere end dem, der levede et liv med kriminalitet.

De fleste skyderier fandt sted i Texas, Kansas, New Mexico, Oklahoma, Californien, Missouri og Colorado i løbet af disse voldsomme dage.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 30-04-24 10:32

Interessant artikel, som jeg skal have nærlæst. Lige nu har jeg lidt travlt.
(Vist 28 gange). Der må jo stadigvæk, være en hel del, der kigger på Kandu.

Den mest interessante periode i vesten, er for mig, fra den amerikanske borgerkrig, og op til 1890`erne. Også i det tidsrum, de fleste film er fra. Film hvor de tuller rundt i bil, gider jeg ikke.
Det skal være colts, winchester og heste.

Rygter: John Wayne var i virkeligheden bange for heste. Og han havde usædvanlig små fødder, som andre grinte af.

M.

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 30-04-24 13:01

Citat
John Wayne var i virkeligheden bange for heste. Og han havde usædvanlig små fødder, som andre grinte af.

Og hverken privat eller i film brød han sig om kvinder.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 30-04-24 14:22

Citat
Interessant artikel, som jeg skal have nærlæst.
Nu når jeg gennem læser den for 3. gang, kan jeg godt se, at den er lidt mislykkes.

Jeg har 2 sprog som jeg skal læse det på, derefter skal den oversættes og nedskrives på dansk med vendinger, som alle forstår.
Jeg ved godt meningen og hvad der står, men det svære er, at formidle den med ord som alle finder naturlige - det er vanskeligt.

Som konen sagde: "Så skulle du ha' valgt sprogofficer-vejen i stedet for slå ihjel-vejen"

Åh ja, de kvinder de kvinder...........

Citat
Og hverken privat eller i film brød han sig om kvinder.
Arh...Han var da ellers gift 3 -4 gang og havde børn. Så hel skæv var han vel ikke.

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 30-04-24 15:35

Citat
Arh...Han var da ellers gift 3 -4 gang og havde børn. Så hel skæv var han vel ikke.

Hmm, det med at lave en unge uden vished for at et ægteskab kan blive reddet er der vist millioner af mænd ......... og kvinder ........ som har testet.

Nå, tilbage til hovedemnet.
Jeg tror heller ikke at der var dueller mellem to nidstirrende fyre på gaden, og slet ikke noget ærefuldt i det, det var der vel heller ikke i det "gamle" Europa hvor de duellerede på sværd og senere duelpistoler.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 30-04-24 16:53

Citat
Jeg tror heller ikke at der var dueller mellem to nidstirrende fyre på gaden, og slet ikke noget ærefuldt i det, det var der vel heller ikke i det "gamle" Europa hvor de duellerede på sværd og senere duelpistoler.
Der var altid en grund til at folk duellerede. Æresbegreberne var anderledes dengang end i dag, hvor folk stort set er æresløse. Sikkert pga. woke og andet kønsløst lort - og ikke mindst, at drengebørn mange gange er vokset op uden en far som "helt" - en, de kunne se op til - Kort sagt.
Kvinder har squ ødelagt mange drengebørn - og samfundets klientgørelse resten.
Og på sessionerne falder IQ år for år - altså unge mennesker bliver dummere og dummere.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 02-05-24 10:22

Citat
altså unge mennesker bliver dummere og dummere.

Jeg tror det skyldes lige så meget manglende opdragelse. Og det skyldes igen, forældre generationen, også mangler noget opdragelse.
Vi hører jævn tit, om børn på 13-14 år, der løber rundt om natten og skaver sig. Hvor er forældrene ??

Jeg så forleden på facebook, en mand der kritiserede at gaden om morgenen, var fyldt med smadrede flasker og pizza bakker. Straks var der en kælling der svarede (nok mor til en tenager): "Jaja, husk på vi selv har været unge engang, og desuden har vi jo kommunen til at rydde op".

Hva`beha`, med sådan en indstilling af voksne mennesker, lades alt håb ude.

M.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 03-05-24 20:04

Hold da op.
Jeg læste, at Danmark har vedtaget en ny abortlov.
Nu kan der lovligt fjernes et foster på 18 uger, altså et menneske på 4,5 måned.

Der skal egentlig meget til før jeg bliver rystet, men den nye abortlov, det ryster mig virkelig.
Jeg mener det tangerer til - eller er mord.

Danmark har været umådelig uheldig med Mette. Fy for satan da!!

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 04-05-24 09:08

Det er ikke mord når barnet ikke er færdigudviklet.
For tidligt fødte børn fra uge 28 har tit vejrtrækningsbesvær da lungerne er stive, man kan jo ikke få dem til at fungere blot ved at puste dem op

Men hvor er moderinstinket når nogen nu kan vente i 18 uger med at beslutte sig, klart skal de kunne hvis barnet ikke kan overleve eller er en grøntsag fra fødsel til død (mange år efter).
Sociale grunde eller det at kvinden grundet anden sygdom er helt ude af stand til at opfostre et barn kan være årsagen, men så burde kvinden have valgt tidligere abort eller acceptere bortadoption.

Men jeg mener også at politikerne i USA er dybt åndssvage når mange af dem ....... hovedsalig mænd ..... totalforbyder abort selv om graviditeten stammer fra voldtægt eller incest eller at et barn ikke er levedygtigt lige så snart det er født og livmoderstrengen er klippet.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 04-05-24 11:20

Citat
Jeg mener det tangerer til - eller er mord.

Danmark har været umådelig uheldig med Mette. Fy for satan da!!

Er fuldstændig enig. Uanset hvordan man vender og drejer det, ER DET MORD, hvis ellers graviditeten er normal. Igen kommer jeg til at tænke på nazismen.
Det næste der sker, er vel at det bliver lovlig at kvæle barnet ved fødsel, hvis den er uønsket.

Hvis Mette Frederiksen havde levet i Iran, eller en ligesindet land, ville hun pludseligt blive ca. 20 cm kortere.

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 04-05-24 19:44

Nå, men tilbage til The old west.
Her er en klassiker, hvid i skulle få lyst.
https://www.youtube.com/watch?v=lumKwe0Ufq8

Pat Garrett og Billy the kid. Vel det gamle vestens mest berømte par, selv om de var på hvert deres hold.
Pat Garrett mener jeg kan dokumenteres, at have levet. Derimod er Billy The Kid, vist en slags sagn figur.

M.

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 04-05-24 22:31

Citat
Derimod er Billy The Kid, vist en slags sagn figur.

Man mener at han dræbte 21 mænd og han var jo kun 20 da han selv blev dræbt.

Han opnåede vel samme slags kultstatus lige som Clyde Barrow mange år senere.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 05-05-24 15:31

Er lige ved at lægge sidste hånd på Billy....
Kommer op i aften eller i morgen.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 05-05-24 18:49

Dette er historien om Billys liv, skrevet i overskriftform - og altså ikke en beretning om hans specifikke revolverdueller, eller mord.

Billy blev født i 1859 New York fattigkvarter i Allen Street i den sydlige del af det østre Manhattan. Hans forældre var af irsk afstamning, men deres navne—udover efternavnet McCarty—vides ikke med sikkerhed. Variationer af hans forældres navne inkluderer: Catherine McCarty eller Katherine McCarty Bonney til hans mor og William Bonney eller Patrick Henry McCarty til hans far. Da han var tre år, flyttede familien fra fattigkvarterene og vestover til Coffeyville, Kansas. Da faderen døde i en ung alder (omkring slutningen af den amerikanske borgerkrig), giftede moderen sig i kort tid efter med minearbejderen William Antrim i 1873, som hun havde kendt siden 1868. Sammen flyttede de til Silver City, New Mexico efter adskillige år med at flytte frem og tilbage i landet med Henry og dennes halv-broder Joseph. Antrim fik småjob som bartender og tømrer, men blev hurtigt mere interesseret i at grave i guldminer, end i sin kone og stedsønner. Til trods for det kaldte den unge McCarty sig nogle gange "Antrim" ved efternavn. Gift med en aldrig nærværende mand måtte McCartys mor blive leder på et plejehjem, så hun kunne forsørge sine to sønner. Hun var ramt af tuberkulose, selvom hun blev anset af hendes pensionærer og naboer som en "munter irsk dame dame, fuld af liv og og gale streger." Der var meget lidt skolegang i McCartys liv, og han hjalp til med at passe pensionatet, som hans mor drev. Det følgende år, den 16. september 1874, døde moderen, og i en alder af 17 var McCarty tvunget til at finde arbejde på et hotel. Direktøren var imponeret af drengen og var stolt af, at han var den eneste dreng, der nogensinde havde arbejdet for ham uden at stjæle noget. Hans skolelærere sagde, at den unge forældreløse knægt slet ikke var til lige så meget besvær som en normal dreng og altid var hjælpsom til huslige pligter omkring skolebygningen.

Efter at være havnet i et slagsmål med en mand, der havde forulempet moderen og fået hjælp af en anden mand ved navn Moulton, gengældte Billy tjenesten tre uger senere, da Moulton deltog i et voldsomt slagsmål og Billy stak en af hans modstandere ned med en lommekniv; den samme mand som havde forulempet moderen. En anden og måske mere sandsynlig version af Billys lovløse debut var, at han den 23. september 1875 blev arresteret for i sjov at have stjålet en bunke klæder fra et kinesisk vaskeri, men han undslap ved at kravle op af fængelsskorstenen i County Jail. Efter dette levede Billy på flugt fra myndighederne.

Fra 1878 deltog han i krigen i New Mexico – den såkaldte Lincoln County War, hvor rivaliserende nybyggergrupper klagede over, at den store kvægfarmer John Chisum monopoliserede den store Pecos Vally-prærie og fortrængte alle andre, som havde en lovlig grund til at være der. Striden blev voldelig, men Billy spillede lidt på begge heste og støttede snart den ene del og snart den anden med sin egen 14-mands store bande. I tillæg fordrev de tiden med udstrakt smugling i ly af krigen. Billy blev kontaktet af New Mexicos guvernør Lew Wallace, som forsøgte at få ham til at vidne i stridighederne og at få ham på rette veje.

Perioden på fri fod blev imidlertid ikke langvarig, efter mindre end tre måneder blev han dræbt af Garrett, som havde fundet ud af, hvor Billy opholdt sig og sneg sig ind i huset om natten, hvor han i et baghold skød den ubevæbnede Billy.

Garrett spiller en central rolle med hensyn til Billy the Kids eftermæle, ikke bare fordi han dræbte ham, men også fordi han er kilden til den legende, som siden har omgivet Billy the Kid. Garrett, en tidligere cowboy, hestepasser (og bartender), som blev sherif i 1880, kendte Bonney ganske godt fra årene før krigen i Lincoln County, hvor de havde omgået hinanden meget. Selve nedskydningen kunne Garrett måske have haft grund til at fremstille noget anderledes, end hvad den i virkeligheden var, og således gøre sit eget ry større ved at tillægge Billy store egenskaber. Det var muligvis derfor, at han udgav bogen «Billy the Kids virkelige liv», en skikkelig Westernskrøne, som beskrev Billy som både smuk, gavmild, ædel, stolt, men også nådesløs og hård.
Det påstås, at Billy i sit korte liv dræbte 21 personer. I virkeligheden er der bare belæg for tre drab eller mord. Han anses alligevel for at være ansvarlig for fire dødsfald og yderligere fem i samarbejde med andre. Det lykkedes ham at flygte fra arrest og fængsel tre eller fire gange.

Billy the Kid blev beskrevet som lav og smidig, med blå øjne, glatte kinder og fremstående fortænder. Aviserne omtalte ham som kvik og omgængelig, og han havde nemt ved at smile. Der findes kun to fotografier af ham.

Legenden om Billy the Kid har været et populært motiv i romaner, sange og film, i første række amerikanske. Billy the Kid er portrætteret i adskillige film, herunder stumfilmen Billy the Kid fra 1911. Af senere film kan nævnes Pat Garret & Billy the Kid fra 1973 med countrystjernen Kris Kristofferson i rollen som William H. Bonney, og Bob Dylan som Williams ven Alias. Young Guns fra 1988 er løst baseret på legenden.

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 07-05-24 14:30

I 2015 åbnede der en lille butik med western-effekter i Vollsmose centret.

Nok ikke lige den lokale "befolkning" som var kundeunderlaget, den meget billige husleje på stedet kunne ikke hindre at butikken lukkede efter et års tid.
Indehaveren var dog erfaren idet der var fyldt helt op med varer, men jeg ved ikke om han havde forsøgt sig i andre byer.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 08-05-24 20:43

Lidt cowboy historisk tilbageblik på, hvordan det var -og startede

Den amerikanske cowboy spillede en vigtig rolle, da bosættere flyttede tværs over landet i æraen med ekspansion mod vest. Disse ”wranglers” af kvæg og heste udførte adskillige ranchopgaver, herunder at passe dyr, ride på ranch-området for at se, at kvæget ikke forvildede sig for langt, brændemærke kalvene og drive kvægbesætninger til markedet.

Cowboy-traditionen begyndte i Spanien, da de tidligste europæiske bosættere bragte kvæg til Amerika. Da amerikanerne trængte vestpå, arbejdede mange mexicanske vaqueroer (spansk ord for cowboy) med kvæg, og de nye bosættere lærte af dem. Livsstil og traditioner ændrede sig dog gennem årene på grund af forskelle i terræn og klima, forskellige udstyrsstile, påklædning og hvordan cowboys håndterede dyrene. De vigtigste kvalifikationer til at arbejde som cowboy krævede mod, fysisk kondition, hestekunst og dygtighed i at bruge lariat.

Amerikanske cowboys skabte en stil og et ry, der var helt deres eget, hvilket blev glamouriseret i utallige bøger og magasinartikler, især da Texas cowboys begyndte at drive deres flokke nordpå for at møde jernbanen i Missouri og Kansas, og til de rige, urolige græsarealer i Nebraska , North Dakota, Wyoming og Montana. At drive flokkene for at nå jernbanen resulterede i flere vilde og uldne cowtowns, hvor cowboys, der havde været længe på sporet, ofte gjorde en del tumult, hvilket blev dokumenteret i aviser, bøger og blade.

Selv da det amerikanske Vesten var blevet afviklet, fortsatte forfattere med at redegøre for den amerikanske Cowboy, der længe var blevet set som en barsk og ensom skikkelse, der stod over for udmattende arbejde. I årevis er han blevet romantisk set i film og tv-shows.

I dag er mange traditioner for cowboy stadig bevaret.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 08-05-24 21:19

Skal vi slutte tråden af med Johnny Ringo, som i Waytt Earp filmen "Tombstone" blev skudt af Doc Holliday.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

John Peters Ringo, bedre kendt som Johnny Ringo, var en fredløs fra det gamle vesten, der kæmpede i Mason County-krigen i Texas, før han flyttede til Tombstone, Arizona og sluttede sig til Clanton-banden.

Ringo blev født i en god familie den 3. maj 1850 i Green's Fork, Indiana. Familien flyttede senere til Liberty, Missouri, hvor Ringo gik på college. Familien flyttede igen til Californien, men Ringo tog til Texas i 1869. Han fik et dødbringende ry i adskillige revolverkampe og kæmpede med Scott Cooley i Mason County-krigen 1874-1876. Han tilbragte næsten to år i fængsel for sine handlinger i denne fejde, indtil anklagerne blev afvist.

Bagefter slog han sig ned i Loyal Valley, Texas, hvor han gjorde et kort ophold som konstabel. Hans liv som lovmand varede dog ikke længe, ??da han næste gang dukkede op i Arizona i 1879. Der sluttede Ringo sig til Clanton Banden, en gruppe fredløse almindeligvis kendt som "Cowboys" omkring Tombstone. Ringo selv blev kaldt "cowboyernes konge".

Selvom han var en kendt antagonist af Wyatt Earp, stærkt involveret i Clantons, var han ikke en deltager i Gunfight ved O.K. Indhegning. I 1882 blev Ringo fundet død med en kugle i hjernen. Selvom hans død blev dømt som et selvmord, blev hans revolver opdaget fuldt ladet, og de fleste troede, at det var mord, siger nogle af enten Wyatt Earp eller Doc Holliday. Ringo er begravet få meter fra træet, hvor hans lig blev fundet. På privat ejendom ligger graven på en ranch sydøst for Willcox, Arizona.

_______________________________________________________________________________

Jeg slutter fortællingerne her og lukker tråden. - Om nogle dage. Så må vi se hvad vi så kan finde på.

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 09-05-24 08:15

De bruger stadig cowboys i Sydamerika, vel også helikoptere selv om de stresser dyrene.

Citat
At drive flokkene for at nå jernbanen resulterede i flere vilde og uldne cowtowns, hvor cowboys, der havde været længe på sporet, ofte gjorde en del tumult, hvilket blev dokumenteret i aviser, bøger og blade.

Mange dage på prærien med en flok larmende, lugtende kvæg og også holde øje med kvægtyve og sommetider indianere kræver en vis støbning, ikke noget at sige til at de skulle lukke noget damp ud når de kom til byen

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 09-05-24 15:42

På den argentinske pampas, de store, flade græssletter, der dækker 20% af landet, lever -og bor de argentinske cowboys, kaldet gauchos.

Citat
De bruger stadig cowboys i Sydamerika, vel også helikoptere selv om de stresser dyrene.
Helikopter bruges kun når der er "round up" (samling) - dvs., Når de skal i fold og brændemærkes, eller frasorteres til slagtning.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 09-05-24 15:50

Jeg skrev under tråden "Lidt cowboy historisk tilbageblik på, hvordan det var -og startede"
Om deres dygtighed med et "Lariat"
Ved I, hvad et lariat er...?

Jeg vil belønne det helt korrekte svar med 500 point. Men så skal det også være 100% korrekt.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 09-05-24 16:23

Lasso. Den nemme løsning fra Google. Så den kender du nok.
Flot at se en, der virkelig bruge den. Ren kunst.

Iøvrigt en flot beskrivelse af det gamle western, du har banket ned her. Det er jo en hel afhandling.

M.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 09-05-24 17:05

Citat
Iøvrigt en flot beskrivelse af det gamle western, du har banket ned her. Det er jo en hel afhandling.
Jo tak for det. Meeeen, jeg er ikke selv helt tilfreds. Det er ligesom der mangler lidt i oversættelserne, jeg ved hvad det er, men kan ikke finde de korrekte ord, som man siger det på dansk.

Lasso er 30% rigtigt.

Lad mig give en ledetråd mere.

Der findes 3 slags lasso'er.
Lariat er den ypperste, som sikkert ikke bliver fremstillet mere...I hvert fald ikke på fabrik.
Lariat kræver lidt kastekunst

Så er der en anden art lasso......

Og endelig den traditionelle som vi alle kender - nemlig sisalreb = lasso, som alle forbinder med cowboys.

Husk, det skal være typen, som man brugte i Old West.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 10-05-24 18:26

Nååååårhhh, I giver op.....

Jamen så kommer jeg med svarene......IIIIIIIIIIIIJAAAAAAAAAHHHH.

Der findes 3 forskellige arter af lasso -(sikkert flere) Lad os holde os til de 3 mest berømte og mest brugbare i de go'e gamle cowboy-tider.

1)Lariat, blev fremstillet af hestehår og derfor var vægtfylden ikke så stor og derved sværere at kaste præcist med, men når de havde lært kunsten var den slags lasso at foretrække.

2) Rawhide, blev fremstillet af skind fra dyr. Oversætter man "Rawhide" er det "rå hud" altså lassoen var fremstillet af uforarbejdet dyreskind.

3) Lasso af reb = sisal, da lassoen er fremstillet af plantefibre.

Yes, det var ordene. Tak for god ro og orden.

Accepteret svar
Fra : Mosebaek

Modtaget 500 point
Dato : 10-05-24 18:49

Nu er du virkelig nede i micro detaljer.
Forresten er Rawhide en berømt western serie, hvor Clint Eastwood gjorde sine første spæde trin, i western genren.

M.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 10-05-24 20:00

Citat
Nu er du virkelig nede i micro detaljer.
Ja. det var fordi jeg havde besvær med at oversætte "lariat" og jeg anede ikke var det var. Jeg fik så en lumsk anelse om, at I ville spørge hvad det var for en fætter, derefter gik jeg fuldstændig til bunds i emnet.
Men, det er da meget sjovt at vide.

Ja Rawhide med Clint, har jeg læst om. Sikkert god.

Jeg lukker tråden engang i morgen. De 500 point tilfalder både dig og Leif7 som tak for I gad at læse mine skriblerrier -og ikke mindst, at I gad at svare på dem.

Godkendelse af svar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 11-05-24 17:58

Tak for svaret Mosebaek.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 12-05-24 20:34

Selv tak. Håber du finder på et nyt emne. Kandu virker godtnok noget affældig efterhånden.
Men den vil nok køre til evig tid af sig selv, da der tilsyneladende ikke er nogen der holder øje med den.

M.