/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Stålplader som tag til shelter
Fra : SørenMadsen79
Vist : 279 gange
20 point
Dato : 14-11-23 14:29

Hej alle,

Jeg planlægger et shelter-projekt og overvejer at bruge stålplader som tagmateriale. Jeg har stødt på nogle trapezstålplader, som jeg synes er en fornuftig løsning på grund af deres lette vedligeholdelse og relativt overkommelige pris. Dog har jeg nogle spørgsmål og bekymringer, som jeg håber, I kan hjælpe mig med. I kan se her, hvilke stålplader jeg har i tankerne at anvende som ståltag.

Stålpladerne jeg har i tankerne er disse:
https://karlmolin.com/shop/38-trapez/208-trapez-mtp-21/

Mit shelter-projekt rejser nogle bekymringer, som jeg håber, I kan hjælpe mig med. For det første er jeg bekymret for støjniveauet, der potentielt kan opstå ved anvendelse af stålplader som tagmateriale under regnvejr eller haglvejr. Min ambition er at skabe et roligt og behageligt miljø i shelteret, så hvis støjniveauet er en betydelig ulempe, vil jeg gerne overveje alternative muligheder.

Derudover vil jeg gerne høre om jeres erfaringer med at bruge stålplader som tag. Er der specifikke overvejelser eller særlige foranstaltninger, jeg skal tage under installationen for at sikre, at taget er både holdbart og vandtæt?

Trods mine bekymringer ser jeg stadig mange fordele ved at vælge stålplader som tagmateriale til shelteret. Deres lette vedligeholdelse og relativt lave indkøbspris sammenlignet med andre tagmaterialer tiltaler mig. Dog vil jeg gerne være informeret om eventuelle ulemper eller udfordringer ved at vælge stålplader, som jeg måske ikke har taget højde for.

Jeg ser frem til at høre jeres tanker, erfaringer og råd vedrørende brugen af stålplader som tag til et shelter. Del gerne jeres historier og eventuelle alternative forslag, som jeg bør overveje. På forhånd tak for jeres hjælp!

Venlig hilsen,
Søren Madsen

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 15-11-23 01:47

Med hensyn til støjen, hvis nu et par skeletter vælger at knippe netop på dit bliktag.
Kan du jo lime nogle rockwool bats på undersiden, 50mm må være nok til at dæmpe vibrationerne.
God arbejdslyst Søren.

Kommentar
Fra : zebra2zebra

Dato : 15-11-23 20:50

Det ser ud som om, man kan få 1,5 m2 tag for 80 kroner. Det er godt nok billigt.

Når det regner kommer der støj fra et ståltag. Du kan dæmpe støjen ved at lægge jord på taget.

Som jeg ser det, kan du med sindsro bruge stålplader. Det kan være det virker. Hvis det ikke virker, kan du kalde taget for et undertag og lægge isolering og tagpap ovenpå.