/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
opel astra aflader
Fra : vIhar2drenge
Vist : 289 gange
20 point
Dato : 14-10-23 10:46

Hej min opel astra aflader batteriet men ladelampen lyser ikke når bilen er startet har i et tip til hvad der kan være i vejen

Accepteret svar
Fra : Thyregod8

Modtaget 20 point
Dato : 14-10-23 12:49

Der kan være flere årsager til, at batteriet aflader, selvom ladelampen ikke lyser. Her er nogle mulige årsager og tips til, hvad du kan gøre:

Det kan være, at din generator ikke fungerer ordentligt, og derfor ikke lader batteriet op, når motoren kører. Du kan tjekke, om generatoren virker ved at måle spændingen på batteriet med et multimeter, når motoren er slukket og når den er startet. Hvis spændingen ikke stiger, når motoren kører, er det et tegn på, at generatoren er defekt.
Det kan også være, at du har et strømforbrug i bilen, som ikke slukker, når du slukker tændingen. Det kan for eksempel være en radio, et ur, en alarm eller en anden elektrisk enhed. Du kan finde ud af, om du har et strømforbrug ved at måle strømmen på batteriet med et multimeter, når tændingen er slukket. Hvis strømmen er over 0,05 ampere, har du et strømforbrug. Du kan så prøve at fjerne sikringerne en efter en for at finde ud af, hvilken enhed der forårsager strømforbruget.
Det kan også være, at dit batteri er gammelt eller beskadiget, og derfor ikke kan holde på strømmen. Du kan tjekke dit batteris tilstand ved at måle spændingen på batteriet med et multimeter, når det er fuldt opladet. Hvis spændingen er under 12,4 volt, er batteriet svagt. Du kan også prøve at starte bilen med et andet batteri eller med startkabler for at se, om det gør en forskel.

https://batteriforsyning.dk/content/9-fejlsogning-pa-afladet-bilbatteri

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-10-23 16:53

På biler med vekselstrømsgenerator kan man ikke ud fra den såkaldte ladelampe vide om batteriet bliver opladet. Det var noget andet dengang der var jævnstrømsgeneratorer og mekaniske laderelæer i bilerne. ny lyser lampen bare der mangler spænding til magnitiseringsviklingen på rotor,.
Dioder og/eller statorvikling kan være defekt så den ikke lader; men lampen lyser ikke af den grund.
Nøjes med at måle spænding på batteriet. Det går galt og du ødelægger instrumentet hvis du prøver at måle strøm.

en grund til afladning i mang biler er at man ikke lukker døre, motorklap og bagaerumsklap, når bilen forladn. Hvis en ikke er helt lukket kører bilens styrekomputer med fuld strømforbrug.
Det varer kun et par dage for at tømme et fuldt opladet godt batteri på den måde.

Godkendelse af svar
Fra : vIhar2drenge

Dato : 19-10-23 07:59

Tak for svaret Thyregod8.