/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
God mad
Fra : Leif7
Vist : 299 gange
100 point
Dato : 20-08-23 17:30

https://www.roskilde.dk/da-dk/service-og-selvbetjening/borger/affald-og-genbrug/alt-om-affald/madaffald/
Citat
Når kvaliteten er god, kan vi udvinde op mod 150 (normal)kubikmeter biogas for hvert ton madaffald, du afleverer i de grønne bioposer

Imponerende, men hvad er "god kvalitet" ?
Rester af brunkål, surstrømninger, gammelost, svovlfyldte æg osv som man sørger for at få hurtigt ud af køkkenet ?

Citat
Det svarer til, at hver eneste roskildenser i gennemsnit afleverede 63 kg madaffald.

Vejninger gennem 3 uger har vist at jeg ligger på samme, men langt det meste er vådt kaffegrums.

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 22-08-23 01:44

Citat
Neddfaldsfrugt må ikke komme i madaffald

Jaså .................. det er vel fordi at vores svindende insektbestand og fuglene skal have noget at spise, eller er de bange for at æblekerner overlever "afgasningen" hvorefter resterne jo bliver spredt som organisk gødning.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 22-08-23 20:35

Ja, det skal afleveres på genbrugspladsen som haveaffald.

Citat
vores svindende insektbestand
Ja, hvor mon de bliver af?
Skal vi ty til den lette løsning og give landbruget skylden?.....Ja, lad os det. Det er jo så befriende at ha' en syndebuk.

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 23-08-23 00:09

Ja, landmændene har skylden. men aben ligger hos detailhandelen og hos forbrugerne grundet krav om billige fødevarer i ubegrænsede mængder.

Jeg har adgang til en fælles have med et pæretræ, det er kun mig der plukker og samler de pærer op som er drattet ned for få timer siden, de bliver meget hurtigere end æbler ramt af råd eller angribes af dyr.
Jeg henkoger dem ikke som halve, men koger grød som fryses ned ............ herligt som dessert

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 23-08-23 15:30

Citat
Ja, landmændene har skylden. men aben ligger hos detailhandelen og hos forbrugerne grundet krav om billige fødevarer i ubegrænsede mængder.
Næppe, fejlen ligger i vindmølle industrien og især hos bilisterne.

I de go'e gamle dage - altså engang i 1950 - 1960'erne fløj små flyvemaskiner rundt og giftede div. marker med den gift, der hed Bladan - endda flere gange i løbet af sommeren. Dengang var der oceaner af bier og andre insekter. Så skete der det, at bilparken blev uendelig stor samtidig med, at vindmøllerne begyndte at voldtage den danske natur.

Der er fornyeligt kommet en videnskabelig rapport fra det tyske aerospace institut, som konkluderer at ca. 1.200 milliarder flyvende insekter hvert år bliver dræbt af vindmøller i Tyskland.
Tyskland har ca. 10-12% af den samlede vindmølleenergi, så hvis man gange de 1.200 milliarder dræbte insekter med 10, så får man tallet 12.000 milliarder på verdensplan.

Mht. bilparken, kan der ikke sættes et tal på, men det er et svimlede tal.

Men det er så dejligt befriende at vaske sine hænder med ordene: "Det er også de satans møgbønderes skyld"

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 23-08-23 16:17

FN jublede jo da verdensborger nummer otte milliard blev født i år.
Og FN vil have alle ud af fattigdom, dvs at ingen skal sulte, de skal også have adgang til at dække behovet for materielle goder ............ som kun kan dækkes ved at forbruge endnu flere ressourcer og konfiskere mere natur.

At begynde at tale om overbefolkning er højaktuelt idet vi er i tovlte time når det gælder jordens og verdenshavenes elendige tilstand.

Iøvrigt skal der opgraves 200 tons jord for udvinde råmateriale nok til eet bilbatteri

Accepteret svar
Fra : ingelein

Modtaget 100 point
Dato : 26-08-23 15:18

Jeg tror at mange klimasynder ikke kan rettes op på grund af HENSYN. HENSYN til profitten tæller nok mest.Hvad om vi fik rationeringsmærker på en del ting som er deciderede klimasyndere.
I stedet for at smide mad ud, burde man hele spektret rundt være bedre til at planlægge. Jeg er så gammel at jeg i Handelsskolen lærte at varerne bør produceres der, hvor de forbruges. I dag gør vi nærmest det modsatte.
Tænk om butikkerne planlagde sådan at der indimellem var Udsolgt, i stedet for at der konstant er overskud til at smide ud. Det er os der betaler for det, der smides ud.
Ingelein, der måske har 2 kg til biotønden om måneden, kyllingeben og den slags, der ikke må komme på komposten.

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 26-08-23 18:04

Ingelein

Nu er jeg jo en gammel "rotte" indenfor handel.

Der ligger en del salgspsykologi i at fylde hylder og kurve op, det gælder også non-food.
Hvis der kun er 3 røde peberfrugter tilbage i kassen tænker folk at det er dårlig disponering, eller at butikken ligefrem mangler penge, nogle går så uden at købe andet som de ellers skulle bruge og køber så det hele i næste butik som har kassen fyldt op med peberfrugter.

Rema, Netto og Brugsen har klumpet sig her i byen og deler næsten P-pladser, så de er alle tre nødt til at have fyldt op, det giver madspild.
Og folk er sensible, er der bare en rynket plet på en peber tror de at den er bundrådden, man skal sgu da bare skære pletten væk ......... medmindre det er en Noma-ret hvor der skal være hele ringe.
Og så er der kartofler og gulerødder som er vaskede, men vasken giver skader så råd og svamp lynhurtigt træder til.
Så kan der dukke sorte små striber op når man vasker gulerødder, folk går også uden om de poser.
Det er faktisk et stort problem i England hvor bønderne hvert år må destruere tonsvis af gulerødder fordi at i højsæsonen kan de ikke afsætte dem til f.eks. grisefoder.
Alt ville blive bedre hvis gulerødder blev solgt med jord på.

I Norge taler man om "datoforskrækkelse", folk går simpelthen uden om datobrød selv om det kan holde sig flere dage i køkkenet, blot det ikke bliver kontamineret af en beskidt kniv eller fingre.
Der bliver kasseret 65 millioner brød om året i Norge og hvert brød indeholder mel fra 1 kvm landbrugsjord.
Dog bliver kasseret brød kværnet til dyrefoder, men har ikke samme næringsværdi for dyrene ........ og brød giver sandsynligvis ikke noget biogas

Nå, jeg skal koge pæregrød igen i morgen ......... det er snart for sent idet de sidste jeg har plukket begynder at være overmodne på træet og umulige at skrælle da de smatter ud i hånden

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 28-08-23 19:54

Citat
Ingelein, der måske har 2 kg til biotønden om måneden, kyllingeben og den slags, der ikke må komme på komposten.

Her må vi gerne smide "mindre knogler og ben" i det grønne, men de meget unge kyllinger som bliver slagtet i dag har jo heller ikke udviklet "benhårde" gamle knogler som du og jeg .
Jeg formoder at man knuser bio-affaldet før eller efter afgasningen som foretages med opvarmning, og der er jo stadig proteiner tilbage i unge knogler som mikrooganismer ude på markerne hvor restproduktet bliver brugt tager sig af.

Godkendelse af svar
Fra : Leif7

Dato : 09-01-24 15:27

Tak for svaret ingelein.