/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Kan et elcykel batteri vækkes til live
Fra : ejgild01
Vist : 360 gange
300 point
Dato : 08-08-23 16:53

jeg har lige købt en elcykel som jeg på forhånd vidste at batiriet var død efter at den har stået stille i lang tid .Kan sådan et batteri vækkes til live

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-08-23 17:13

Du kunne starte med en opladning og lige holde øje med om der bruges noget strøm ved opladningen.

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 08-08-23 17:24

At et batteri er 'dødt' efter lang tids stilstand og afladning er ikke ensbetydende med at det er stendødt!
Sæt det til opladning, og i cyklen bagefter, og se om det virker!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-08-23 17:26

Autoelektrikerne havde et trick der kunne levetidsforlænge bly/syre akummulatorer. Men den er ikke gangbar på moderne batterier. Er bange for det hedder byt til nyt. Men som Eyvind siger, prøv det nu lige af først.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-08-23 17:31

Nåh det var en fejl at skrive. Der er en af "ANNULLATORENE".

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 09-08-23 11:48

Først og fremmest skal du tjekke, om batteriet er opladet. Hvis det ikke er det, skal du oplade det helt op med den medfølgende oplader. Det anbefales at oplade batteriet ved stuetemperatur og aldrig under +5°, da ladetiden forlænges ved lave temperaturer. Hvis du ikke har en oplader, der passer til batteriet, kan du prøve at finde en på nettet eller hos en cykelhandler.

Hvis batteriet stadig ikke virker efter at have ladet det op, kan det være, at det er beskadiget eller udtjent. I så fald har du to muligheder: enten at købe et nyt batteri eller at få det gamle repareret. Et nyt batteri til elcykel kan koste mellem 2.000 og 6.000 kr., afhængigt af mærke, model og kapacitet. Et repareret batteri kan være billigere, men det afhænger af, hvor meget der skal skiftes ud i det gamle batteri. Hvis du vil have repareret dit batteri, anbefaler jeg, at du spørger forhandleren om, hvilket batteri der bliver udskiftet til. Batteriet skal passe til din cykel og din oplader.

Kommentar
Fra : ejgild01

Dato : 09-08-23 13:23

problemet er at batteriet ikke vil tage i mod strøm fra opladeren så det bliver nok sådan at det skal repareret

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 09-08-23 14:09

Når batteriet ikke vil tage i mod strøm fra opladeren så er en eller flere celler stået af, du kan åbne batteri og måle dig frem til døde celler, og så skifte dem, meen det er et stort arbejde, så få en til at reparere batteri eller køb et nyt, det valgte jeg, det kostede 2500,-

Købt her
https://power2bike.com/elcykel-batteri/

Kommentar
Fra : ejgild01

Dato : 10-08-23 08:52

Jeg må spare sammen og få det repareret

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 11-08-23 03:18

Der er flere ting i det, 1 så er det ikke alle ladere der kan lade på et batteri fra “nul” volt og vil krave en speciel lader, med det er ikke sagt at der godt kan være en celle der er stået af. Hvilken spænding er batteriet på ?