/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hvad hedder denne her skrue...
Fra : zebra2zebra
Vist : 400 gange
50 point
Dato : 03-08-23 19:59

Her er et billede:

https://ibb.co/W31JLs2

Skruen sidder i en kaffemaskine og jeg skal skille kaffemaskinen ad. Men jeg har ikke sådan en skruetrækker. Hvad hedder den kærv? Hvor kan jeg købe den slags skruetrækker henne?

Kommentar
Fra : kurt54

Dato : 03-08-23 20:42

Man kan få bit-sæt med en masse sære forskellige bit. Denne er sikkert valgt fordi det ikke er meningen forbruger skal skille det af.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 50 point
Dato : 04-08-23 07:57

https://elektronik-lavpris.dk/p150029/bits-s2-18-30-bitssaet-6-stk-trekant-kaerv/

Det hedder åbenbart en TA (ligesom at krydskærvene hedder PZ (pozidrive) eller PH (phillips))

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 04-08-23 08:40

Og med "russisk havelågegevind" som vi sagde før i tiden når vi blandt hundreder af møtrikker ikke kunne finde nogen der passede til en bestemt skrue.

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 05-08-23 17:57

En skrev denne kommentar i dag om sin gamle håndmixer;

Lad mig præsentere, vores håndmixer som jeg altid fremhæver når jeg skriver om klima/miljø og det at tidens forbrugsgenstande går i stykker før man har forladt butikken.
Denne Phillips model HR 1178, som er købt i slutningen af 70'erne, kører absolut upåklageligt. Dog har ledningen været i ufrivillig kontakt med en kogeplade på et tidspunkt i dens lange liv. Men, men, men.. her kommer det smukkeste ved dette kærlige køkkenaggregat med den noget udefinerbare farve.... Denne model HR 1178 er nemlig udstyret med almindelige skruer, så man uden bøvl, problemer og ballade kan skifte ledningen.
Forsøger man at reparere nymodens skidt, så ender det ofte i vrede, frustration og det at jeg ender med at give produktet en på hatten med en hammer eller et andet slaginstrument.
Den er i funktionen simpel, 3 hastigheder og en knap til at løsne piskeriset, ingen farlig fine nymodens ting der kan gå i stykker, den har hverken GPS eller har forbindelse til atomuret i Schweiz eller Frankfurt. Bare en kærlig håndmixer, som gør det en håndmixer skal gøre, intet andet, ingen fis og ballade, det er smukt.???
Endnu engang, når Hr. 1178 kan overleve fra 70'erne, så kan man dælme også producere produkter, som holder længere end dem i dag, man burde udvide reklamationsperioden til mindst 20 år i stedet for 2 år, så kan jeg love jer for at affaldsmængden blev reduceret og miljøet blev sparet for unødigt belastning.? For det handler om motivationen, og man motiverer nu engang bedst de kapitalistiske producenter via stokkemetoden, altså pengepungen.

Og er helt 100% enig!
Deres mani med underlige skruer med en selvopfunden kærv, eller at lime produkterne sammen med superlim, er en uting der skulle forbydes ved lov.
Alle elektriske/elektroniske/mekaniske produkter skulle obligatorisk mærkes med et nummer fra 1 til 10 for deres reparationsvenlighed.

Har altid repareret ting og sager lige siden min tidlige ungdom, og har meget få gange måttet give op overfor at skille en maskine ad, uanset hvilke skruer og kærv de har brugt.
Sidst var en dyr kaffekværn hvor tænd knappen 'faldt ind' i maskinen, og hvor hele apparatet var limet sammen med superlim. Skete selvfølgelig lige efter garanti udløb, og maskinen måtte kasseres ??

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 05-08-23 22:35

Dogvillestar

Mine forældre købte en "Ballerup" køkkenmaskine med blender og kødhakker for 60 år siden. den bruger deres barnebarn i dag.
Lortet er ikke til at slide op. jeg har selv en ældre "Kenwood". men jeg har selv arbejdet i en butik hvor vi fik disse ind til rep. de fleste gange fordi at brugerne havde stukket en ske i kødhakkeren

Du har ret med den unødvendige elektronik, jeg har haft to kaffekapselmaskiner som bimlede og bamlede. Nu er jeg gået tilbage til pudekaffe, det er også meget billigere og miljøvenligt.

Iøvrigt købte jeg et spritnyt køl/frys i foråret for 2500, det havde kostet 6000. Den eneste årsag var en transportskade i bageste hjørne som var uden betydning så hvis det havde kostet 4000 havde jeg også købt det.
Forhandleren havde vel allerede fået dækket tabet, men det viser jo blot hvor stor en omkostning rep og transport er.

Kommentar
Fra : persens

Dato : 06-08-23 11:17

Tak for linket 3773. Jeg har bestilt en sending til vores lille hobbyklub, så nu kan vi ældre gå og reparere, inden tingene bliver smidt ud.
Jeg er vokset op i halvtredserne, hor pengene var meget små, og man smed ikke noget ud, hvis det på nogen måde kunne repareres. Det ligger stadig dybt i mig. Jeg har således flere gange repareret vores antikke tørretumbler fra slut 90'erne

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 06-08-23 13:05

@persens

Hvis skruen sidder 'dybt' i et 'langt hul', så er det ret nemt at slibe/file en gammel skruetrækker til trekant formet spids. De fleste bits er dur ikke i lange smalle huller.

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 06-08-23 13:23

På TV så vi engang et sted hvor de hyggede sig med at renovere vaskemaskiner, dels med nye reservedele hvis de fandtes, og vel også ved at strippe maskiner der var lidt for syge.
De blev så fomidlet videre til folkepensionister og andre grupper lokalt.

I foråret beslaglagde de svenske myndigheder et par containere med mange tusinde brugte køleskabskompressorer som skulle udskibes til Pakistan. Det vides ikke om de skulle genanvendes eller smeltes om, men denne eksport er ihvertfald forbudt i EU.

Kommentar
Fra : zebra2zebra

Dato : 08-08-23 17:15

Tak for svaret 3773. Jeg har bestilt et sæt, så jeg kan skille min kaffemaskine ad. De kan også være meget gode at have.
Jeg har en mikrobølgeovn fra 1995. Den virker uden problemer.
Noget der er rigtig sjov, det er at skille elektriske apparater ad, og se hvordan de er sat sammen.