/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Løst skæfte på en sølvkniv
Fra : wium
Vist : 282 gange
100 point
Dato : 24-07-23 15:37

Knivsbladet sidder normalt fast i skæftet med noget harpiksagtigt lak, der smelter ved høje temperaturer.
Hvor kan man købe den lak?
Eller er der en anden metode, der kan anvendes til at fastgøre bladet til skæftet?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 24-07-23 16:12

Hvis det er en gammel kniv kan skæftet være satfast med snedkerlim eller anden ikke så vandfast lim. Hvis den sådan en kommer i en opvaskemaskine eller ligger længe i varmt vand kan limen løsne sig.
Hvis du kan trække skøftet helt af kniven, så rens så godt du kan for alt gaammelt lim. hvis skæftet er af metal kan det lettes ved at komme begge dele i næsten kogende vand, skæfte af træ ,ben eller andeet organisk tåler det måske ikke.

Derefte samler du ved at fylde med en behersket mængde friskblandet epoxy (Araldit eller lignende mærke) ogsamle skæfte og kniv, og lad det ligge til hærdning 24 timer inden brug.
Husk at epoxyen er ret flydende til start så vend den så det ikke kan løbe ud.
Epoxyen bliver bomstærk og tåler efter hærdningen næsten alt.

Kommentar
Fra : wium

Dato : 01-08-23 15:23

Sølvsmede fraråder brug af epoxy(araldit) eller cement til reparationen, da det forhindre at man efterfølgende kan adskille skæfte og blad, dersom sølvskæftet får behov for en reparation. Men ellers tak for forslaget. Wium

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 02-08-23 15:57

Sølvsmeden lugter en indkomst

Før i tiden fyldte man sand i de tykkere sølvskæfter, og den tids superlim var fremstillet af benmel som skulle varmes op før brug, hvilket hørmede forfærdeligt så det var altid værkstedslærlingens opgave at fyre op under limgryden og rense den.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-08-23 20:13

Limen var ikke benmel men kollagen (et proteinstof) som kan afkogen af huder, eller billigere af knogler fra dyr. Som oftest fra svin.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-08-23 20:15

Men gammeldags lim tåler ikke meget varme, og slet ikke sammen med vand.