/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
Støj ?
Fra : Leif7
Vist : 322 gange
100 point
Dato : 19-07-23 18:41

https://ing.dk/artikel/borgmester-klager-over-smaa-stoejskaerme-trods-mere-storebaeltstrafik-det-er-paa-ingen

Danskerne er blevet nogle sølle vrag med stress og PTSD og kan ikke engang tåle en smule trafikstøj, det resulterer i at der skal opsættes mange tusinder kilometer støjværn som er een kæmpestor øjebæ.
Om 10 år begynder man nok også at opsætte støjværn i små bygader hvor der er ensretning og fartbegrænsning på 30 km/t

I min tidlige barndom boede jeg klos op af en stærkt befærdet hovedvej, ingen i familien lod sig mærke med det.
Og her i mit livs efterår hvor min høreevne stadig er normal sover jeg 10 meter fra en befærdet byvej for åbne vinduer, det rager mig en høstblomst.

Måske skulle man grave alle veje ned og overdække dem, det ville fjerne et enormt pres fra psykiatrien.

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 21-07-23 13:57

Citat
Danskerne er blevet nogle sølle vrag med stress og PTSD

Pjat med dig Leif7.

Støj er en ubehagelig/uønsket lyd.

Der har aldrig været så meget støj i omgivelserne, som der er nu, og mennesket er ikke skabt til at fungere maksimalt i konstant støj.
Det er bevist, at ved langtidsudsættelse for støj får man øget risiko for forhøjet BT, hjertekarsygdomme, hørenedsættelse, søvnproblemer og ikke mindst STRES.

Larm dræber langsomt og er den hyppigste årsag til stres.
Du kan overhovedet ikke sammenligne støjen i din barndom med støjen i dag - og dengang var man slet ikke opmærksom på senskader ved langvarig støj.
Jeg voksede op nær en lufthavn, og jeg kan love for, at det larmede, når de måtte lette lige hen over mit hjem. Jeg tror ikke, at man ville finde sig i det i dag.

Accepteret svar
Fra : abbaba

Modtaget 100 point
Dato : 21-07-23 23:02

Og her i mit livs efterår hvor min høreevne stadig er normal sover jeg 10 meter fra en befærdet byvej for åbne vinduer, det rager mig en høstblomst.

Heller ikke problemer med den slags, dog var der traktor med flat dæk som fik til lytte engang mere end normalt, den lød som V2 raket, og tækte om putin den fuck var havnet i dk eller de ikke ville have ham mere, derhjemme..

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 22-07-23 10:55

Hvordan lyder en traktor med fladt dæk ?

Nå, jeg hører det vel en dag, min bygade er flittigt brugt i både korn- og roesæsonen, det er lyden af mad

Godkendelse af svar
Fra : Leif7

Dato : 28-07-23 16:13

Tak for svaret abbaba.