/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Statsobligationer
Fra : Leif7
Vist : 228 gange
100 point
Dato : 13-06-23 10:27

Utroligt hvad journalister bliver sure over.
https://ekstrabladet.dk/nyheder/lederen/dyr-mand/9810474

Jeg ser intet galt i at staten udsteder obligationer hvad man har gjort i flere hundrede år i flere lande.

Men er nogen herinde lige så gamle som jeg og kan huske præmieobligationerne .......... trykte sedler på størrelse med matadorsedler.
Det var så at sige en lottokupon som kunne give præmier ved årlige udtræk af numre i hele seriernes løbetid som kunne vare 10-20 år.
Til gengæld gav de ingen renter, men de blev købt og solgt til kurs pari (100).
Man købte dem i banken og kunne gøre med dem hvad man ville, de var f.eks meget brugt som gaver og som præmier i bankospil.
Jeg fik et par stykker i konfirmationsgave, dog havde de kun et par års løbetid tilbage ........... lidt lusket af giveren hvis han havde haft dem i årevis uden af vinde noget.

Mon man kan starte igen med præmieobligationer ?
Sikkert ikke, i dag skal den slags registreres og ligge i Værdipapircentralen og staten må nok ikke da det er en form for spil.

Accepteret svar
Fra : Thyregod8

Modtaget 100 point
Dato : 13-06-23 15:22

Præmieobligationer er en type statsobligationer, hvor renten samles i en pulje og udloddes blandt obligationsejerne. De kan ses som lodsedler, hvor man er garanteret at få indsatsen tilbage.

Præmieobligationer blev udstedt af staten i Danmark i perioden 1948-1980 og blev løbende forlænget frem til 1998, hvor Finansministeriet besluttede at indstille forlængelserne. Forældelsesfristen for indløsning udløb den 22. september 2020 for de sidste af præmieobligationerne. Alle gevinster er forældet.

Det betyder, at det ikke er muligt i dag at staten kan udstede præmieobligationer i Danmark. Det er heller ikke muligt at indløse eller vinde på de gamle præmieobligationer.

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 13-06-23 18:00

2020 ............. så længe ?

Men der er vel forsvundet mange når et dødsbo er ryddet og arvingerne har sendt bøger til loppe eller småt brændbart, det er jo nærværende at gemme disse ting i bøger.
For 15 år siden fandt jeg en plovmand i en af mine egne bøger som var anbragt af mig selv, men kunne ikke huske hvorfor.

Godkendelse af svar
Fra : Leif7

Dato : 16-06-23 08:12

Tak for svaret Thyregod8.