/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
En overset miljøsviner
Fra : ingelein
Vist : 298 gange
50 point
Dato : 10-06-23 16:28

En virkelig miljøsviner står foran alle vores supermarkeder og andre steder.
Jeg skriver om millioner af slatne planter, importerede eller produceret i DK med store miljøomkostninger. Spagnum, gødning, varme og vand. Hertil kommer arbejdskraft og store transportomkostninger med yderligere miljøomkostninger.
Det er jo desværre ikke kun her i tørken at mange forretninger ikke har mulighed for at vande, men generelt har planterne et usselt liv. Direkte fra at blive plejet og nusset i drivhuse kommer de ud til en kummerlig tilværelse foran forretningerne.
STOP for salget disse steder og sælg planter hvor de hører hjemme. Nemlig på gartnerier og i blomsterbutikker og ikke på lossepladsen, for det er der de fleste plante ender.

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 10-06-23 17:55

I mange småbyer er der ikke hverken blomsterforretninger eller gartnerier.
Det drejer sig vel om, hvad folk vil betale i et supermarked.

Jeg har i flere år i min lokale Netto observeret den manglende pasning af blomster og planter, som du beskriver.
Det er en ynk, der må være et kæmpe spild.

Men måske er det for dyrt at sætte de unge til at vande, når vi skal kunne købe ekstremt billigt.

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 10-06-23 18:21

De slatne og døde planter bliver formodentlig kørt til kommunernes pladser.

Forrige år havde Lidl gødning i papæsker på størrelse med cornflakesæsker, dog med plastpose indvendig .......... dejligt for os der ikke har brug for en 10 kilo sæk.
Det var ikke gennemtænkt, æskerne stod ude i alt slag vejr og blev helt ødelagte og folk købte ikke nogen, men i år har butikken haft flere planter end foregående år så der er åbenbart salg i det til glæde for vores egen natur.
Vi har ikke en planteskole her i byen (der har været) men jeg har 100 meter til en blomsterbutik hvor indehaveren har en lille planteskole bagved på en stor bygrund ............ priserne er dog også derefter.

Der er for meget skrammel som biver kørt rundt, jeg vil mene at planter og træer til pryd kun er en mindre del af miljøbelastningen .............. rent bortset fra afskårne blomster såsom tulipaner der bliver dyrket på enorme arealer i Holland og bliver fløjet verden rundt.
Som verden udvikler sig (eller nærmere afvikles) bliver de nok nødt til at omstille produktionen til mad i løbet af de næste 50 år.

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 10-06-23 18:43

@ebg_888

Jeg har såmænd ikke engang set efter om supermarkedets plantereoler har et lag af filt på hylderne hvilket er en stor fordel.

Manglen på planteskoler skyldes sandsynligvis at de mangler kunder idet jeg flere gange har påpeget at unge der køber huse ikke gider haver, men rydder dem og lægger græsplæner, enorme træterrasser og granitflis, samt at hvis der ikke er garage rydder de forhaven for gamle staudebede og bruger den til P-plads så de ikke skal holde på fortovet.

De små planteskoler kan ikke leve af offentlige opgaver og de pensionister som stadig knokler, samt heldigvis også nogle unge der gerne vil have små æbletræer og lidt køkkenhave.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 10-06-23 19:11
Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 10-06-23 19:16

@ababa
Fordi andre sviner bliver det jo ikke bedre af at vi gør det. Du tisser vel heller ikke i bukserne fordi din nabo gør det?

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 11-06-23 14:12

Jeg skriver om millioner af slatne planter,

Der er noget der hedder auktioner for planter, og dem der sælges i forretninger er sikkert noget de har købt billigt og ikke kan bruges af andre.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 11-06-23 14:17

At man dagligt ser dyre biler med velmende borgere der kører 20km med en lille trailer med grene til genbrug er mig en gåde? de fleste hart tabt lortet på gade og vej inden de når frem.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 11-06-23 16:57

@ababa
Du tager helt fejl. De tabte grene var ikke emnet. Og så bestemmer ingen af de store kæders butikker selv hvad de vil have af planter. De får bare leveret en container planter, uanset hvor mange de har mulighed for at sælge. Jeg er selv den heldige aftager som kan få kassevis af planter, butikken ikke har mulighed for at anbringe. Helt frisk leveret ryger de ellers lige i containeren...... tror faktisk ikke at personalet må give dem væk.
Ingeborg