/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Den tørreste maj længe.
Fra : ebg_888
Vist : 364 gange
500 point
Dato : 29-05-23 09:43

Vidste du, at maj måned mange steder bliver den tørreste maj nogensinde målt?

Pindsvinene har meget svært ved at finde vand, og faktisk også svært ved at finde mad, nu hvor jorden er så tør.

Så hvis du har tid, lyst og overskud til at sætte en skål ud i din have med vand, så vil det gøre stor gavn - gerne en almindelig urtepotte-underskål, så pindsvinet kan nå vandet.

Vidste du mon, at en af de hyppigste dødsårsager for pindsvin er tørst?

Hvis du vander jorden lidt under nogle buske, vil den våde jord tiltrække biller, insekter og orm, og det vil hjælpe pindsvinet med at finde mad.

Lidt katte-tørkost vil også vække glæde.

På pindsvinenes vegne siger jeg mange tak.

Accepteret svar
Fra : Thyregod8

Modtaget 510 point
Dato : 29-05-23 10:27

Du kan hjælpe et tørstigt pindsvin ved at lægge frisk vand ud i en lav skål hver aften. Det er især vigtigt i varmt og tørt vejr, hvor naturlige vandkilder kan udtørre og insekterne er færre. Du kan også give pindsvinet noget vådt katte- eller hundefoder for at kompensere for manglen på naturlig mad. Hvis du har plads i din have, kan du også bygge en havedam, der giver pindsvinet en året rundt vandforsyning og en masse insekter og padder. Bare sørg for, at pindsvinet kan komme og gå som det vil ved at lave en let skrånende kant eller rampe. Pindsvin elsker at svømme og en havedam gør det perfekte sommerpool. ??

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 29-05-23 11:13

Tak for dit indlæg, Thyregod8.

Ja, pindsvin kan svømme, men ikke særlig godt og ikke særligt længe af gangen (bliver for afkølede) - så jeg tror ikke, at man kan sige, at de elsker at svømme.

Desværre drukner alt for mange pindsvin i havedamme, som de søger til for at få noget at drikke.
Mange ejere af havedamme sørger ikke for at sikre dammen, så pindsvinet kan komme op igen, hvis det falder i.

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 29-05-23 14:49

Apropos havedamme.

Jeg så et tip på TV som blot gik ud på at sætte mindre beholdere såsom spande og andet i jorden og fylde dem med strandsten eller knækkede urtepotter så de stikker op over vandoverfladen.
De bruges af insekter som jo også har brug for vand, og klart af fugle og pindsvin.

Vandet bør skiftes med jævne mellemrum så man undgår råddent vand

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 30-05-23 19:18

Citat
Vidste du, at maj måned mange steder bliver den tørreste maj nogensinde målt?

Lad os da kigge lidt på det. (DMI)

Maj måned.
1959 = 09 m/m
1917 = 10 -
1919 = 12 -
1947 & 2008 13 m/m

Selvom klimanørderne får det til at lyde som om, vi alle brænder op inden vi drukner, så er maj 2023 ikke en sensation vejrmæssigt, det er bare usædvanligt koldt for årstiden.

Men du har ret i at pindsvinene mangler vand. Jeg sætter selv ud.

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 30-05-23 20:09

Citat
Men du har ret i at pindsvinene mangler vand. Jeg sætter selv ud.

Tak, Tommy - det er det vigtigste.

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 05-06-23 19:39

Jeg tillader mig lige at gentage mig selv, for nu begynder tørkeperioden at ligne den fra 2018.

Pindsvin, som finder deres føde ved at rode i jorden efter orme, snegle, biller og lignende, har meget svært ved at finde deres mad i den tørre jord.

Hvis du vil hjælpe, så kan du vande jorden under nogle buske ved aftentide
- det vil også glæde solsortene, som også har det svært med den tørre jord.

Endnu værre er manglen på DRIKKEVAND.

I forvejen er mangel på VAND en af de hyppigste dødsårsager hos pindsvin, da det er svært at finde naturlige vandhuller, og vi får færre og færre pindsvin i Danmark, selv om pindsvinet er fredet.

Mange steder er pindsvinene nu fuldstændig afhængige af, at der bliver stillet en skål med vand frem til dem. Helst en skål, der ikke vælter for let, gerne en urtepotte-underskål.

Hvis du vil hjælpe pindsvinene og holder af deres selskab i din have, så kan du stille vand ud til dem året rundt, og eventuelt strø lidt katte-tørkost til dem om aftenen.

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 05-06-23 21:28

Min far gravede nogle små lavninger 5 cm dybe som passede til at en plastaffaldssæk kunne ligge og blot holdt fast af nævestore sten.
Mest beregnet som fuglebad, men pindsvin, mus og rotter har garanteret også bællet vand i nattetimerne,
Herregud, det er dyr som bare vil overleve.

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 06-06-23 12:10

Jeg får besøg hver aften af 3 pindsvin.
De stiler mod vandskålene først efter en lang varm dag.
Jeg stiller små skåle flere steder i haven, så pindsvinene kan få hvert deres - de er jo ikke så sociale og vil helst have hele haven for sig selv

Jeg plejer dagligt at vande godt under hække og buske, så pindsvin og solsorte kan finde føde.
Men i går havde jeg for første gang i årevis også vandet græsplænen, og det var sjovt at se, hvor ivrigt pindsvinene undersøgte plænen for mad - og solsortene fortsatte til morgen.

Mine 2 pindsvinehuse blev beboet få dag efter, de var opstillet - om en måneds tid kan der være unger i min have.

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 06-06-23 12:33

jøjø

Når man graver i jorden ser man kun små regnorme, de store opholder sig længere nede.
Når min far og jeg skulle på fisketur vandede han på et lille jordstykke og så kunne vi fange de store fede regnorme når det var mørkt.
Jeg skriver fange idet man skulle være stille og ikke trampe, regnormene afsøger området for føde mens de har den yderste halespids i hullet, mærker de en rystelse er de lynhurtigt nede i sikkerhed.

Godkendelse af svar
Fra : ebg_888

Dato : 11-06-23 12:45

Tak for svaret Thyregod8.