/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Haveskur byggetilladelse?
Fra : ingelein
Vist : 182 gange
100 point
Dato : 23-05-23 05:51

Hej. Nabohuset er udlejet til en dame, der ikke er interesseret i andet end at bo i huset. Vi har fælles hæk og der skal mange opfordringer til før den klippes. Nu skranter hækken på det stykke, hvor der for 10-12 år siden af en tidligere ejer blev opsat et større haveskur direkte op af hækken . Her kan ingen komme til at klippe og hækken er ved at skrante voldsomt. Skvalderkål vælter ind i hele hækkens 45 meter.
Da den ejer, der opførte haveskuret lavede en del ukorrekt DIY arbejde vil jeg gerne vide: 1 skal man have byggetilladelse for at opføre et haveskur med fast eternittag? 2. Må huset opføres så tæt på fælleshæk?

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 23-05-23 07:13

Ifølge mine søgninger er der forskellige regler for, hvor tæt du må bygge et skur på naboens skel, afhængigt af om det er i et boligområde eller et sommerhusområde. I et boligområde må du bygge et skur tættere på skel end 2,5 meter, hvis du opfylder nogle betingelser, som f.eks.:

Den samlede længde af alt byggeri mod naboskel og sti maksimalt er 12 meter.
Byggeriet ikke har vinduer eller døre mod sti og naboskel.
Vand fra byggeriets tag bliver på din grund, når og hvis det regner.
I et sommerhusområde skal du som udgangspunkt placere dit skur mindst fem meter fra skel, medmindre du opfylder de samme betingelser som i et boligområde.

Du bør også være opmærksom på reglerne for hegn og beplantning i skel, samt eventuelle brandkrav eller særlige regler for byggeri ud til offentlig vej. Det kan være en god idé at få en professionel opmåling af din grund og rådgivning om dit byggeprojekt. Det er også god naboskik at indvie naboen i dine planer og respektere fælleshegnet.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 23-05-23 07:25

Tak for svaret.
Hvis der skal søges byggetilladelse, hvor søger jegnom detver gjort?
Med venlig hilsen - Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 23-05-23 07:33

Undskyld...... fandens til tastatur, som kun kan skrive mega langsomt = IPAD

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 23-05-23 07:38

Du skal søge om byggetilladelse hos teknisk forvaltning i kommunen

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 23-05-23 07:52

Skal der søges byggetilladelse til sådan et skur? Var vist meningen at der skulle være garage til havetraktor. Bortset fra at hækken bliver ødelagt, er der også tøget nogle eternitplader ved sidste storm for snart 1 år eller mere siden. Nu flagrer der plastik, hvor der skulle have været plader. Grimt at se på , men det kommer ikke sagen ved.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 23-05-23 08:59

Skur og carporte, fritliggende, skal der ikke søges om, men Teknisk Forvaltning ser gerne at få en skitse over det.

Kommentar
Fra : zebra2zebra

Dato : 23-05-23 12:33

I Danmark er der tre slags områder. Der er byzone, landzone og sommerhusområde. Du snakker om at der er nogen der bor der. Så må det være byzone eller landzone, dvs ikke sommerhus. De regler der gælder for bebyggelse, er forskellig fra område til område. Det står i et regelsæt, der hedder bbr. Fx eksempel kan man få byggetilladelse til en svinestald i landzone, det kan man ikke i byzone.
I bbr står der en masse regler. Der er regler for bebyggelsesprocent, afstand til skel, højde på bygninger og så videre. Før man opfører en bygning, skal man altid sikre sig, at den er lovlig i følge bbr. Hvis det er en stor bygning, skal man søge om byggetilladelse, hvis det er en lille bygning skal det kun meldes til kommunen.
Kommunens register over bygninger hedder bbr registeret. Det findes på hjemmesiden www.ois.dk
Hvis du slår op i registret, kan du se et luftfoto af dit eget hus, med de bygninger, der er på grunden. Hver bygning har et nummer og en beskrivelse.
Du kan også se naboens grund. Haveskuret skal have et nummer og en beskrivelse. Ellers er kommunen ikke klar over at det eksisterer. Hvis kommunen ikke ved det eksisterer, skal der ske en lovliggørelse. Dvs at ejeren henvender sig til kommunen og bringer bbr i overensstemmelse med de faktiske forhold. Så kan kommunen sige, det ordner vi, og så ændrer de i bbr. Kommunen kan også side, det er ulovligt, og ejeren får påbud om at rive det ned.

Kommentar
Fra : zebra2zebra

Dato : 23-05-23 12:41

På ois kan man ude til venstre vælge hvordan man vil søge. Når du har fundet ejendommen, vælger du 'bbr-meddelelse'. Når bbr-meddelelsen er kommet frem, scroller du nedad. Et sted i dokumentet er der et billede af dit hus, med streger omkring de forskellige bygninger.