/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
PELV installation
Fra : JaimeMor
Vist : 258 gange
20 point
Dato : 22-05-23 10:55

Hej folks, jeg ønsker at installere 1 styk LED spot i brusekabine, område 1. Jeg har læse mig frem, at det kan lade sig gøre, hvis armaturet er IP 65 og at forsyning er 24V fra PELV transformator. Jeg har indtilvidere ikke kunne finde denne trafo nogen steder. Så pls hjælp med tips om en forhandler.
Nu kommer det tekniske spørgsmål. Hvordan skal installation af denne PELV trafo laves? Altså, jeg kan regne ud, at forsyning via RCD ikke vil virke, idet PELV trafo er Nul på primær og sekunder side er koblet til jord. Hvad gør man så?
Mvh
Jaime

Accepteret svar
Fra : Bille1948

Modtaget 20 point
Dato : 22-05-23 13:04

Har du ikke allerede en 220/230 volt installation, hvor du bare kan skifte en almindelig eller lysstofrør ud til ditto LED?

Godkendelse af svar
Fra : JaimeMor

Dato : 22-05-23 13:13

Tak for svaret Bille1948.
Nej, det er en ny brusekabine bygget i gasbeton. Alt el der er nyt

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 22-05-23 13:57

Tak for point, men brug 220/230 volt det er nemmere og billigere

Kommentar
Fra : JaimeMor

Dato : 23-05-23 11:29

Tak for dit input… desværre er brusekabinens højde 2,23m , altså ingen 230V el i område 1, derfor PELV er den eneste lovlig løsning