/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Viden om vandrør uden på huset.
Fra : Eyvind
Vist : 341 gange
500 point
Dato : 01-04-23 08:37

Det er dumt at lægge et vandrør uden på huset - det ved jeg godt.
Men hvis man nu pakker det rør ind og evt. tilfører varme - kan det så gøres.

Mit problem er at skulle føre en ny hovedvandledning ind i bryggers (med gulvvarme) uden at skulle bore gennem fundament (30 cm beton) og op gennem bryggersgulv.

Derfor tænker jeg at føre det uden på fundamentet og ind i bryggers.
Det skal så isoleres og skærmes af, med en muret kasse både over og under jordlinje.

Er der en med noget viden om dette.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 01-04-23 09:36

jeg har noget lignende uisoleret, og det fryser i strenge vintrer

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-04-23 09:41

Det er offentligt vand der skal tilsluttes, så det er nok nødvendigt at lave det rigtigt.

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 01-04-23 09:55

Under alle omstændigheder skal der jo bruges en autoriseret til at lave selve tilslutningen, du kunne starte med at spørge vedkommende som du påtænker skal lave det arbejde.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-04-23 10:03

Ja Leif7 - det bliver også en autoriseret VVS - men jeg går og pusler med lidt tanker om hvordan det skal laves. Jeg skal nemlig også have et kalkfilter/blødgørings anlæg og det kan ikke være der hvor den nuværende indgang er. Derfor vil jeg rykke hen et andet sted. Den gamle forsynings ledning bliver ikke brugt ved omstilling.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 500 point
Dato : 01-04-23 10:40

Den del som ikke ligger frostbeskyttet skal have en rigelig isolering og dertil en selvregulernde elvarme bændel. Der findes også varmeråde som kan ligge inde i røret. Jeg ved ikke om de fås --
-eller om de er godkendt i Danmark. Risikoen ved varmebændel udenpå roret er at det kan "løbe løbsk" så det forårsager brand. Det kender jeg et par eksempler på.

Godkendelse af svar
Fra : Eyvind

Dato : 02-04-23 12:58

Tak for svaret transor. Ja - jeg har også tænkt lidt i varmetråde.
Tak for påmindelsen, selvom det nu var svagstrøm jeg tænkte på.

Måske jeg bare kan bestille lunkent vand hos leverandøren.