/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Bæredygtighed og kondisko?
Fra : ingelein
Vist : 242 gange
100 point
Dato : 23-03-23 12:38

I tysk Tv blev der gået kritisk til genbrug af sko. Især er sneakersokker og kondisko, som består af mange forskellige kunstigt fremstillede materialer ikke egnet til genbrug overhovedet. De er til forbrænding. Når jeg tænker på, hvor mange kendte og mindre kendte mennesker, der i dag brillerer med kondisko af ikke bæredygtigt materiale på tv og i medierne, burde de skamme sig. Hvad er det for noget svineri? Kan den slags sko ikke fremstilles bæredygtige?
Prøv at regne ud, hvor mange par sko af denne forurenende slags der findes worldwide.
Ingelein

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 23-03-23 15:35

Det er snart til at få spat af alt det klimavrøvl.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 23-03-23 17:26

Der er også til at få spat af dem der får spat af dem der mener slet om klimavrøvl. Fortsæt du bare i dine kondisko.

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 23-03-23 17:37

Det er ikke alene sko.
Især kvinder har et voldsomt forbrug af tøj, de vil helst være med på allersidste mode og bryder sig aldeles ikke om at være i rum med andre kvinder der bærer det samme tøj ................ altimens vi mænd kan bruge den samme habit i 10-20 år.

Vi så et par reportager på TV2 der drejede sig som oprydning i hjemmet, et par kvinder havde 700 stykker tøj, og det var almindelige kvinder, ikke dem man ser i Luksusfælden med et tøjbudget baseret på kviklån.
På EU-plan vil man arbejde for mere bæredygtig og holdbar beklædning

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 23-03-23 18:03

Du har så evig ret. Nu er jeg jo en gammel dame og så er jeg så heldig at jeg ikke gider stangtøj, men kan selv dy. Det er dog snart en del,år siden jeg gad det, for mine skabe er fulde af kvalitetstøj i klassisk stil. Jeg forstår din forargelse. Jeg bliver også forarget, når jeg på Tv ser kvinde udtale at hun ikke har råd til sin medicin, men tydeligvis til farvet hår og kunstige negle. Jeg er måske forkert på den, så det er noget hun kan få gratis. Det er lidt som med luksusfælden. Jeg har tøj, der er 30-40 år gammelt uden at det (efter min mening????) er yt.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 23-03-23 18:35

Ja ja, sidst du havde spørgsmål om klima, skrev du til de svar, du havde fået:
Citat
Tak for svarene. Vi er åbenbart enige om at vi godt kunne skrue tid og forbrug noget tilbage.
For derefter at annullere spørgsmålet.
Jo jo, du er skam seriøs nok.

Jeg finder selv ud. Jeg skal lige ha' kondiskoene på....

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 23-03-23 19:27

Med alle de seriøse svar og bemærkninger du altid har er det da klart at jeg må annullere. Jeg savner nogle Besserwissere, som har samme mening som jeg har. Har man ikke det, annullerer jeg

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 23-03-23 20:52

Kaptain-Tommy

Ingen kritik af dine kondisko.
Jeg har også haft dyre af slagsen som var virkelig gode, hovedsagen er at man finder nogle som passer til behovet så man ikke får ødelagt fødderne af dårlig pasform eller såler der bliver slidt skæve på kort tid.

Og Ingelein.
Noget af dit "retro" tøj kan jo sagtens være strik, bluser eller vindjakker i dessiner der aldrig går af mode.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 24-03-23 06:23
Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 24-03-23 07:41

Ingelein

Jeg købte kun genbrugstøj da jeg i en periode var på kontanthjælp, det som jeg havde mest brug for var bukser, men butikkerne havde aldrig nogle jeg kunne passe idet det var almindelig størrelse så de blev solgt lige så hurtigt ud som de kom ind ............ og mænd går så længe med deres gamle cowboybukser at det bliver pinligt at aflevere dem til genbrug.

Her i mit livs efterår køber jeg lidt og dyrt, men godt, man slider jo ikke meget på det når man selv er slidt op

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 24-03-23 08:33

Leif17
Tak for et fint svar. Det er som du skriver. I livets efterår… eller for mit vedkommende livets vinter, som jo godt kan blive lang, så går jeg også ind for lidt men godt. Jeg ved ikke, hvorfor kvinder trøstekøber. Jeg har aldrig forstået at kvinder tager i byen for at SHOPPE uden egentlig at mangle en bestemt ting, men putter i kurven, hvad der her og nu synes smart, in og har navn og rygte ??. Der er ligesom at tisse i bukserne. Det varmer et øjeblik.
Det er ikke fordi jeg ikke har råd til at købe ting, jeg ikke har brug for, og hidtil har jeg heller ikke gjort mig særligt mange tanker om andres overforbrug, men jeg har da forstået, at ingen har brug for nye kondisko hver 2. Måned.
God weekend i “de gamle bowser”.
Ingelein

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 24-03-23 15:59

Da du skrev "i de gamle bowser" kom der lige en sang og bankede på, netop om et par gamle bukser. Genbrug genbrug......

Åh, de gamle bukser, de er gået itu,
de sidste fyrre år har de nu været i brug,
der var presset folder i, men det er der ikke nu,
men da jeg fik dem var de ny' og pæne.
Der var jakke til, og den klædte mig så godt,
når jeg selv skal si' det var jeg faktisk temmelig flot,
nu er farven gået af, den er nærmest gråt i gråt,
men da jeg fik den var den ny og pæn.
Åh, de gamle bukser, åh, de gamle bukser,
de gamle bukser de var rare at ha' på,
men nu' r de alt for små,
åh, de gamle bukser, åh, de gamle bukser
de vil aldrig gå i glem' ,
og hvor jeg savner dem.

Til min konfirmation fik jeg dem af min mor,
der var seler til og et lyserødt for,
der var lomme mod syd og der var en mod nord,
jo, da jeg fik dem var de ny' og pæne.
Men i dag kan I tro de ser anderledes ud,
jeg har gået med dem på i både regn og slud
i over fyrre år, så nu ligner de en klud,
men da jeg fik dem var de ny' og pæne.
Åh, de gamle bukser ...

Hvis man rigtigt ser efter er der lap på lap
og knæ'me er forstærket med lidt bølgepap,
det eneste der mangler, det er faktisk en knap,
men da jeg fik dem var de ny' og pæne.
Men nu hænger de i laser, ak, jeg arme mand,
i stykker er de blevet bidt af tidens tand,
hver gang jeg tænker på det løber øjnene i vand,
for da jeg fik dem var de ny og pæne.
Åh, de gamle bukser, åh, de gamle bukser,
de gamle bukser de var rare at ha' på,
men nu'r de alt for små,
åh, de gamle bukser, åh, de gamle bukser
den som ingen bukser har,
han må gå hen at købe sig et par.

Såvidt jeg husker var det Bjarne Lisby(e) der lancerede den i tidernes morgen.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 24-03-23 19:00

Ja, Det var også den sang jeg havde i tankerne.
Ingelein

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 26-03-23 11:57

Tilbage til skoene ........... følgende udspillede sig dengang jeg ikke havde råd til sko.

I Bilka købte jeg sko til 248-348 kroner med nydelig skindoverdel og tykke såler, omend lidt stive.
Men der var skeletter i sålerne, bogstaveligt talt idet da sålerne begyndte at blive slidte viste der sig hulrum med et plastgitter som de har brugt for at spare på hælmaterialet.
Kontanthjælpsmodtagerens problem ................. han har ikke råd til minimum 800 kroners sko som holder meget længere end 4 par af de billige og med risiko for at ødelægge fødderne.

Du Ingelein kan vel også huske de lærredssko vi unger brugte for 60 år siden, de såkaldte "socialsko" som var hvide, når de blev nussede så sæbevand ikke kunne gøre dem hvide kunne man bruge en speciel creme til at opfriske dem.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 26-03-23 18:04

Hej Leif.
Det var noget nemmere at være fattig da jeg var barn og ung. Det var efter krigen, hvor tøj var rationeret og man måtte nøjes med omsyet tøj af alt muligt. Det var ens for alle. Det har da også strejfet mig at man kunne indføre en form for rationering. Det ville batte i klimadiskussionen og overforbruget. Men så kommer der jo straks nogen og siger at så ville de stakkels underbetalte arbejdere jo slet ikke have noget.
Ingelein

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 26-03-23 20:08

Har ikke hørt at tøj var rationeret, men købekraften regulerede det helt automatisk.
Det må have drejet sig om uld og bomuld som er en importvare selv om vi dengang havde egne spinderier ........... nogle importvarer var jo rationeret indtil 1956 så betalingsbalancen kunne forbedres.

Jeg spørger altid efter de bedste sokker hos min lokale tøjpusher, altså uden kunststoffer.
Sidste år viste han mig nogle der indeholdt bambusfibre ............ og nej, de stikker ikke men har erstattet kunstfibre som ellers gør bomuldssokker stærkere.
De er dyre, men er helt anderledes behagelige

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 26-03-23 20:55

@ Leif.
Du kan jo ikke vide at jeg boede i Flensborg som barn og der var forholdene med hensyn til rationering anderledes og ret skrappe. Her skulle man have en “Bezugsschein” til et klædningsstykke og sko….. lavet af fiskeskind ??

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 26-03-23 20:58

@Leif
I dag handles der med disse gamle Bezugsscheine på nettet. I linket en Bezugsschein så manden kunne få et par hjemmesko ! https://www.kpemig.de/Bezugsschein-fuer-Hausschuhwerk-datiert-1944
Ingelein

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 03-04-23 11:47

@Ingelein

Jeg kan ikke meget tysk.

Men et så omfattende dokument for at få lov til at købe et par hjemmesko ?
På den anden side virkede det vel idet det er sværere at forfalske end rationeringsmærker.

Det som jeg bider mest mærke i er at hjemmesiden har sløret det nederste af den tyske ørn i stemplet, enhver ved jo at der gemmer sig et svastika under den røde prik ....... de "politisk korrekte" må da snart indse at de ikke kan fjerne historiske fakta.