/ Forside/ Karriere / Offentlige / Andet offentlige / Spørgsmål
10  jakjoe 697
MitID
Fra : Leif7
Vist : 390 gange
100 point
Dato : 12-03-23 09:21

Andre som har været ude for følgende ?

Jeg kommer ind på MitID, skriver mit brugernavn, men skidtet springer over feltet hvor den personlige kode skal anføres og beder om engangskoden, altså kun 2 trin i stedet for 3.
Men det er ikke hver gang, aktuelt er det nu sket 3 gange i træk idet jeg prøver at komme ind på SKAT og se den rare tilbagebetaling.
Jeg afbryder processen idet første gang det skete skrev jeg engangskoden, men blev smidt af og skulle blive genoprettet på Borgerservice.

Iøvrigt bruger jeg heller ikke en "kodehusker" såsom Dashlane da jeg ikke stoler på sikkerheden.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 12-03-23 11:43

Rækkefølgen i proceduren er ændret så du skriver engangskoden først og dernæst adgangskoden hvis du bruger din kodeviser...

Hvis du derimod bruger appen, går du direkte videre på telefonen.

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 12-03-23 11:53

Leif7 - det har også undret mig og gjort mig lidt utryg, men når rækkefølgen blot er ændret, som marken84 oplyser, er alt jo godt.

Accepteret svar
Fra : marken84

Modtaget 100 point
Dato : 12-03-23 12:09

ja, det er intet problem i det for så vidt.

Opdatering til brug af kodeviser og kodeoplæser
En opdatering i MitID betyder, at du fra i dag vil opleve en mindre ændring, hvis du bruger MitID kodeviser eller kodeoplæser

Hvis du har en kodeviser eller en kodeoplæser, vil du fra i dag opleve en ny rækkefølge, når du skal logge på og godkende med MitID, fx på borger.dk eller på din net-/mobilbank. Det skyldes en opdatering, der skal gøre løsningen klar til, at man i foråret vil kunne bruge MitID kodeviser og kodeoplæser til at godkende kortbetalinger på nettet. Tidligere skulle man først indtaste den adgangskode, man selv har oprettet til MitID og derefter den engangskode, som enten fremgår af kodeviseren eller vises/oplæses af kodeoplæseren.

Med opdateringen byttes om på rækkefølgen, så man nu først skal indtaste engangskoden og derefter adgangskoden.

Se her, hvordan du bruger MitID kodeviser og kodeoplæser med den nye rækkefølge:

Sådan bruger du MitID kodeviser (video)
Sådan bruger du MitID kodeviser (PDF)
Sådan bruger du MitID kodeoplæser (video)
Sådan bruger du MitID kodeoplæser (PDF)

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 12-03-23 13:15

Ovkaj, marken 84

Det hænger jo så sammen med at jeg godt vidste at vi der bruger en kodedims i stedet for smartphone først ville kunne bruge denne til visse ting fra dette forår.

"Firmaet" kunne nu godt have sendt os en sms om ændringen, men hvor mange stoler på disse da de jo også bliver forfalsket ................. der bliver sgu svindlet meget mere siden alt blev digitaliseret.

Jeg lader den stå nogle dage så andre får kendskab.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-03-23 14:49

Rækkefølgen er ændret for os som bruger
kodeviser/oplæser og den lille ovale kodeviser.

Først brugernavn
Så kodeviseren
Og så din egen kode

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 13-03-23 22:58

log ind med fimgeraftryk/ biometri , så skulle de problemer være væk

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 13-03-23 23:19

Citat
log ind med fingeraftryk/ biometri , så skulle de problemer være væk

Der er jo som sådan ingen problemer...
Det eneste der er sket, at der er byttet om på rækkefølgen...
What's the problem?

Godkendelse af svar
Fra : Leif7

Dato : 15-03-23 07:42

Tak for svaret marken84.