/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Hvad erstatter al oppumpet olie og gas?
Fra : ingelein
Vist : 196 gange
200 point
Dato : 09-02-23 11:13

Jeg har længe ønsket at vide, hvad der sker med jorden når der pumpes gas og olie op i de enorme mængder. Påvirker det jordplader og betyder jordskælv?
Hvilke videnskabelige undersøgelser ligger der? Der kan vel ikke bare dannes hulrum?
Ingelein

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 09-02-23 11:17

Nej, der bliver ikke hulrum, der pumpes et eller andet ned til at fylde “hullet” op

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 09-02-23 12:22

Et eller andet? Hvor kommer de mængder fra? Har heller aldrig hørt eller set en pipeline modsat olie/gas pipelines? Forestil dig at der skulle transporteres et eller andet?
Ingelein ikke tilfreds med svaret.

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 09-02-23 14:39

Jo det gør!
Miner og kæmpe bygningsværker som f.eks dæmninger kan ændre/påvirke de tektoniske plader i et område.

https://videnskab.dk/sporg-videnskaben/kan-mennesker-vaere-skyld-i-jordskaelv

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 09-02-23 14:44

Så er der lidt mere her:

https://ing.dk/artikel/gor-olieboringer-jorden-poros-116529

Håber det hjælper lidt mere.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 09-02-23 15:36

Tak for de mere videnskabelige svar. Så er der måske en forklaring på at der sker pladeforskydninger i landene omkring de steder, hvor man i snart 100 år har “suget” olie og gas op af undergrunden. Olien der pumas op i Saudi arabien flyder måske derhen fra f. Eks. Syrien og Tyrkiet, hvor det efterlader hulrum? hvem ved?

Ingelein

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 09-02-23 15:51

Det er lidet sandsynligt at olie hentet op i Saudi Arabien har nogen indflydelse på jordskælvene i Tyrkiet & Syrien.

Tyrkiet & Syrien ligger i et område med mange tektoniske plader, så det er et kendt jordskælvs område.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 09-02-23 16:52

Ja, men jeg kan da sagtens forestille mig at den olie man henter op andre steder er som en flod, med udspring mega langt derfra og på et tidspunkt er der et vakuum.
Bare nogle tanker i mit lille hovede.Ingelein

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 09-02-23 16:55
Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-02-23 08:41

Olien er ikke en sø eller flod. Den er i en mere eller mindre porøs sten. Derfor er det heller ikke nemt at få den op.
Et af trikkende er at pumpe vand ded som trækker in i stenen ndenuder olien og derfor får den til at trække nemmere ud af stenen .

De dage ,hvor man kunne finde søer af olie i over fladen er forlængst ovre. Gassen findes aldrig alene men altid opløst i olie. de såkaldte gasfelterr producerer også olie.
Hvis man får olie op med gansk elidt gas , var der engang hvor man bare brændte gasdelen af uden nytte

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 13-02-23 10:00

Att: Transor

Der er store forekomster af oliesand i Canada lige under overfladen som man udnytter, men desværre med et himmelråbende spild og CO2 mængder idet over 80 % af den udskilte olie bliver brugt på separation af sandet og raffinering,
Nogle steder i USA er der tyk klæbrig tjære i undergrunden, det bliver ikke udnyttet, men graver man ud til infrastuktur skal der tages foranstaltniger og tætnes ............. for millioner af år siden i sabeltigrenes tid var disse felter de berygtede åbne tjæresøer hvor dyrene sad fast og døde,

Ja, der var engang hvor man blot brændte gassen af, men der var også engang hvor man brændte benzinen af eller blot lod den fordampe, et uundgåeligt biprodukt som udgør over 30 % efter raffinering. Det var for farligt at anvende til noget dengang og der kunne ikke trækkes meget kraft ud af forbrændingen før nogen fandt på at bruge det i eksplosionsmotorer.