/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Hvordan får vi fyrværk forbudt ved lov?
Fra : ingelein
Vist : 221 gange
100 point
Dato : 02-01-23 22:34

Hej
I stedet for alle tåbelige tiltag om dopning af dyr i forbindelse med nytår, ønsker jeg den slags knald forbudt.
Det vil være til gavn for miljøet, sundhedsvæsnet, brandvæsnet og alle os, der synes at det er det samme som at fyre penge af.
Jeg er så gammel at jeg har oplevet dræbende fyrværkeri. Tænker også på vore krigsveteraner med PTSD, som oplever traumer med nytårsskyderiet.

Jeg kan gå med til offentligt fyrværkeri i den enkelte kommune, hvis det ikke kan undgås.
Ingelein

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 03-01-23 10:12

Jeg er fuldstændig enig...og fuld af forargelse. Ja, jeg er rasende. I en tid, hvor man råber og skriger om forurening, er det simpelthen moralsk forkastelig med det krudt.
Citat
Både produktionen og affyringen af fyrværkeri udleder store mængder CO2 og forurener miljøet med blandt andet tungmetaller og store mængder affald.

Jeg tænker også på økonomi: For tiden er danskerne ved at gå i panik, på grund af el og gas priser, men mill. af kroner til fyrværkeri, skal de nok få råd til. Ja, man tar sig til hovedet.

En ting mere jeg undres over er lovlig, er traktortræk. En ny traktor i dag er fyldt med teknologi, for netop at formindske skadelig udledning. Men traktortræk rundt i hele landet.....Jeg har selv været til traktortræk, for mange år siden. Og jeg husker partikler fra uforbrændt diesel lagde sig over hele området.. Vi blev helt sorte i hovedet. Det mærkede som støvregn. Hvis det ikke er forurening, ved jeg ikke hvad.

Men det mest mærkelige er, at man hører ikke det mindste mislyd fra hverken regering, røde eller blå partier. Hvor er miljøorganisationerne ???
Man må konkludere, det der er sjovt er også lovlig, uanset hvor meget det sviner.

M.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 03-01-23 11:10

Kære Mosebaek
Der har været en meget livlig lokal debat på FB, hvor forfatterens dyr, hunde og heste blev skræmt fra vid og sans.
Mit indlæg om at forbyde fyrværkeri blev mødt med megen modstand om at jeg ikke kunne unde ungdommen lidt sjov. De samme unge, som klandrer os for miljøforurening. Lad os få forureningstallene på bordet! Det må kunne aflæses af fyrværkerisalget.
At jeg bliver kaldt mange grimme ting i debatten rører mig ikke. Jeg vil gerne vide, hvor det SJOVE ligger i at man affyrer den ene raket efter den anden uden tanke for andet end selve affyringsprocessen.
Godt nytår Mosebaek og viv ??

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 03-01-23 15:53

Hver anden dansker ønsker privates brug af fyrværkeri forbudt, men mærkeligt nok er politikere mere tilbageholdne.
Måske fordi de foretrækker at lytte til de, der råber højest.

I Holland og Tyskland må private kun skyde af nytårsaften og starten af nytårs dag.
I Irland må kun professionelle skyde fyrværkeri af.
I hele Australien og i flere stater i USA er det forbudt for private.

Hvorfor skal den sidste uge af december i Danmark være et mareridt for mange mennesker, vilde dyr og fugle, kæledyr og husdyr?
Mennesker dræbes og lemlæstes, der forurenes, og bygninger stikkes i brand af fulde folk.
Den 27.-30. december er ganske almindelige hverdage.

Lad de professionelle lave nogle flotte shows nytårsaften, og overlad bordbomberne til de private.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 03-01-23 17:43

Tak for forståelsen for mit indlæg @ebg_888.
Mærkeligt nok har politikerne ikke øje og øre for det mindre fascinerende ved fyrværkeri. Det koster immervæk samfundskroner. Det er demoraliserende at vi får lov til at svine på denne måde og samtidigt får tudet ørerne fulde af at vi skal tage miljøhensyn
Det meste fyrværkeri er desuden importeret, så der er ingen erhverv, der bliver udraderet ved et forbud. De handlende får så bare solgt noget andet, forhåbentligt mere bæredygtigt.
Måske skulle Danmark få sig en “Gretha Tunberg” med afskaffelse fyrværkeri som mål.
Ingelein
.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 03-01-23 19:03
Kommentar
Fra : ottoludvig

Dato : 04-01-23 15:15

Ingelein, jeg er enig, både med dig og med ebg-888, der foreslår, at professionelle kan lave flotte shows nytårsaften, men vi private må nøjes med bordbomber og knallerter.

Det er gået helt over gevind, men sådan er det med mange ting i Danmark, fordi den overflodskultur, der dominerer i dag, ikke kan sætte grænser. Vi har Europarekord i druk bland børn og unge mennesker, fordi "de skal jo have lov til at have det lidt sjovt" og vi skal lave megaforurening omkring nytår, fordi "det er jo kun nytår en gang om året."

Ja, vi danskere er vist verdensmestre i dårlige undskyldninger, og vi kan forhøje eller ophæve hastighedsgrænser ("folk er vel voksne nok til selv at tage ansvar") eller lade 16 årige køre bil (forhåbentlig med en voksen ved siden), fordi "tillid er bedre end kontrol," ognu vil regeringen "frisætte" kommunerne, og afskaffe "regeltyranniet" i skoler og på plejehjem, i socialforvaltningen etc. etc., fordi "det bedste er, at de der er tæt på, selv tager ansvar." Det skal nok blive godt, når man fjerner pligten til at notere og journalisere, hvad der sker f. eks. i sager om tvangsfjernelse af børn eller om tvangsindlæggelser, eller om krisehjælp i kommunerne til voldsofre, for "hovfor skal man have "bøvl" med så mange regler, når folk kan tænke selv."

Så, hvis du - ligesom jeg . gerne vil slippe for fyrværkerihelvedet nytårsaften, kan du f. eks. stille et borgerforslag. Hvis 50.000 skriver under på det, vil Folketinget behandle det. Måske vil det gøre indtryk, at rigtig mange mener det samme som du.

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 04-01-23 15:59

Citat
"tillid er bedre end kontrol,"

Tillid er fint, men kontrol er nødvendigt, derfor blev den indført, ikke alle offentligt ansatte er ansvarlige mennesker.
Hvis man ophører med kontrollen, og fortsætter med dårlig/manglende ledelse i det offentlige, så bliver vi sat 50 år tilbage.