/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Meget for gammel Single Scotch Malt Whis
Fra : ingelein
Vist : 299 gange
200 point
Dato : 01-01-23 17:29

Hej.
I 1973 fik min mand en flaske Highland Park single Scotch Malt Whisky, 12 år gammel,
Vi har åbnet den for mange år siden, men kun drukket et enkelt glas. Kan ikke lide whisky. Nu er flaske og indhold været opbevaret i mørkt køligt skab i 50 år.
Jeg foreslog min mand at vi forærer den til vores barnebarn, der bliver færdig dom bygningskonstruktør i drnne uge. Min mand synes ikke at vi kan være det bekendt. den unge mand får selvfølgelig også en anden gave.
Hvad mener i om en 62 år gammel whisky?
Ingelein

Accepteret svar
Fra : modersvilje

Modtaget 210 point
Dato : 01-01-23 18:17

En ikke åbnet flaske hældt på flaske 1973 er vel fra 1961 og vil nok koste omkring 10000 kroner (et slag på tasken) men her er der taget af den så man kan altid spørge men jeg ville sige ja tak.
mvh
MV2

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 03-01-23 21:53

Den er ikke blevet ældre af at være på flakse i så mange år, og eftersom den har været åbnet, er den nok ikke så meget værd som oplevelse.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-01-23 07:55

Det hele afhænger af proppens kvalitet.
Hvis flasken har stået op i mange år er den sikker udtørret og utæt.
Husk at flasker med kokprop skal ligge ned.

Men lad dog en whisky kender smage på den og vurdere.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 04-01-23 09:03

Allerede i 1973 havde flasken skrueprop.
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 04-01-23 09:05

Jeg spørger om vi kan være bekendt at forære flasken , der har været åbnet til barnebarnet på 28 år
Ingelein

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 04-01-23 11:04

Om I kan være det bekendt er jo noget I skal gøre op med jer selv.. OM det er en gave der er noget værd, er noget helt andet. Jeg personligt ville blive skuffet over, at få en åbnet flaske spiritus.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 04-01-23 11:35

Alt så som eneste gave klart skuffelse, men der følger stort andet med.
Ingelein

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 04-01-23 14:01

Citat
Husk at flasker med kokprop skal ligge ned

transor - det gælder vist kun vin - ikke spiritus

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 04-01-23 14:59

Der er tale om en flakse spiritus som koster ca 400 kr i butikken. Den er åbnet for 50 år siden og smager sandsynligvis ikke af noget som helst.. Ville du blive glad?

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 04-01-23 15:39

Jeg var mest interesseret i om indholdet var drikkeligt og kontaktede derfor producenten som svarede:

Hello Ingeborg

Thanks for getting in touch with Highland Park.

You have stored your whisky in the perfect conditions, and providing the cork has been securely in place it will be perfectly safe to drink.

Kind regards

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-01-23 16:18

Det kan komme an på en prøve............alle kanduerne kommer lige til SønderJylland og tester smagen.

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 08-01-23 09:29

Tak for svaret modersvilje.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 08-01-23 15:23

ok