/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Kan fjernvarme-termostater plomberes?
Fra : cristian2
Vist : 293 gange
50 point
Dato : 29-12-22 10:48

Jeg har teengarere som ikke forstår klimakrisen - de skruer termostaterne op på maks ...

Er det muligt at "låse/plombere" termostater så de fx kun kan skrues op på "3" (og ikke sender varme retur til kraftvarmeværket).

Eller er det muligt på anden måde at regulere manometre og lign. så unitten sørger for at varmt radiatorvand ikke sendes retur (hvorved der betales ekstra miljøafgift)?

Her er link til billeder af vores termostat og unit:
https://we.tl/t-aeUnxUCcgq

1000 tak fort hjælpen!

Kommentar
Fra : kurt54

Dato : 29-12-22 13:36

Jeg vil tro der på Danfoss termostaten er 2 ryttere der begrænser hvor meget den kan drejes - kan sættes så den ikke kan komme over 3 f.eks.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 29-12-22 13:52

Enig med Kurt54, det plejer der at være, men jeg vil tro, du er nødt til at tage selve termostaten af radiatoren, medmindre du kan tage dækslet/drejeknappen af, mens den sidder på, for det er under den "rytterne" sidder.

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 29-12-22 17:07

Citat
men jeg vil tro, du er nødt til at tage selve termostaten af radiatoren, medmindre du kan tage dækslet/drejeknappen af, mens den sidder på, for det er under den "rytterne" sidder.

Tak for svaret Bille54, men kan jeg få dig til at tjekke billedet via linket herunder? Ka du se, om disse "ryttere" findes på termostaten?

Er det på selve termostaten "rytterne" sidder - eller er de på plast-drejeknappen?

https://we.tl/t-aeUnxUCcgq

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 29-12-22 17:28

Jeg mangler billedet af "hætten", for jeg mener de sidder der, som jeg skriver.

Accepteret svar
Fra : kurt54

Modtaget 50 point
Dato : 29-12-22 19:41
Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 31-12-22 08:56

Tak for svaret kurt54.