/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Genvex Combi LS ventilationsanlæg
Fra : DNV70
Vist : 221 gange
20 point
Dato : 22-12-22 19:57

Hej derude,

Er der en fagmand der kan hjælpe med en beskrivelse på udskiftning af anoden på mit Genvex Combi LS OPT 311 Design ventilationsanlæg? Det er mest ift aftapning af varmtvandsbeholderen og på påfyldning igen efter anoden er udskiftet.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 20 point
Dato : 23-12-22 10:05

Det skal der en autoriseret VVS'er til. Det er et indgreb i brugsvandsinstallationen. Anoden sidder på beholderen's midte under en metalafdækning. Vandtilførslen skal lukkes, brugsvandet skal aftappes, minimum ned forbi hvor anoden sidder (lad vandhanerne suge luft og afftap på tilgangssiden. Af med den gamle anode, ny på. Påfyld vand igen. udluft via vandhanerne. Rens sierne i vandhaner og termostatisk blandingsbatterier, bruserhoved mm.

Vær obs på at med ny anode kan vandet få lidt olieagtig lugt.

Godkendelse af svar
Fra : DNV70

Dato : 23-12-22 21:37

Tusind tak for svaret 3773. Virkelig et godt og informativ svar.

Jep er klar over det med Aut. VVS'er.. Men vil helst selv.

Hvordan ved man hvor meget vand der skal genfyldes?

Og vil det samtidig være en god ide at tage EL varmelegemet ud og afkalke det?

Genvex anlægget kører egentlig umiddelbart fint (efter jeg for 6 mdr siden skiftede en indblæsningsføler og en frostføler) dog aner jeg ikke om der nogensinde er skiftet en anode.
Og så vidt jeg kan google mig til skal sådan en skiftes/kontrolleres hver 3 år.