/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Kenwood røremask. startknap er poppet ud
Fra : pejath
Vist : 429 gange
100 point
Dato : 16-12-22 08:57

Kenwood køkkenmaskine fra 1985
Startknappen er poppet lidt ud ca 6mm, så den ikke starter eller kan ændre omdrejninger.
Når man trykker knappen ind det rigtige sted virker maskinen som den skal.
.
Er der nogen som ved hvorledes den knap holdes på plads så den er i indgreb? Jeg tør ikke trække den af med magt ifald jeg ødelægger noget, (det kan jeg altid nå).

Kommentar
Fra : pejath

Dato : 05-01-23 09:16

Hej igen.
Startknappen er bygget over en aksel som er presset ind i "stellet", den er simpelthen gået løs og vandret lidt ud af hulet igennem sin 35 års levetid.
Jeg skilte det hele ad og pressede startknap akslen ind i stellet igen, borede et lille hul igennem stel fremspring og aksel, derefter blev en lille rørstift banket iegennem begge dele. Husk at save eller file enderne af, ellers kan startknappen ikke dreje rundt.

Startknappen falder aldrig mere ud af denne maskine.

Samtidig trængte maskinen til nye kul, jeg havde nogen som var lidt for brede, igang med sandpapiret og tilpasse dem. Fjederen må ikke være for stram fordi så bliver sliddet på kommutatorene (der hvor kullene overfører strømmen) for stort.

Godt nytår!

Kommentar
Fra : pejath

Dato : 05-01-23 09:21

Jeg fandt selv svaret efter et par timers arbejde!