/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Udvidelse af hul i flise
Fra : morten_m_olsen
Vist : 152 gange
50 point
Dato : 15-12-22 09:21

Hej!

Jeg skal have udvidet et hul i en flise på mit badeværelse, da jeg skal have monteret en ny trykknap til toilettet, som er større end den gamle. Hullet skal udvides ca 2 cm. Bør jeg bruge en huludvider eller et diamantbor i den ønskede størrelse?
Kan man overhovedet udvide et hul med 2 cm med en udvider?

På forhåd tak!

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-12-22 11:17

Nu ved jeg ikke hvad du mener med en huludvider. Hvis der er en ti boremaskinen med raspe i siden,er den kun til træ og du risikerer at glasuren på flisen springer af i store flager.

Lav i stedet en række kørenprikker i flisen lidt indenfor hvor hulranden skal være . Så kan du med et almindeligt lile murbor bore dem op og forsigtige med en rundfil rette hullet til.

Det er ikke nødvendigt med diamantbor. Hårmetals plakettetterne på er murbor er hårde nok til at bore i glasuren og i selve flisematerialet.

Med en god håkørner med hårdmetalsspids kan man også "mejsleSig frem og lave huller i fliser i enhver form. Sådan en er ikke billig desværre.
https://www.esska-dk.com/shop/Korner-Ottekantet-hardmetal-spids--9433263330XX-22270?hlid=943326333013

Kommentar
Fra : morten_m_olsen

Dato : 15-12-22 11:40

Tak for svaret. Det er sådan en huludvider som den her, jeg mener: https://murerbutikken.dk/shop/huludvider-til-fliser-985p.html

Alternativt er der vel heller ikke noget galt i at bore med diamantbor på vinkelsliberen?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-12-22 10:07

At slå på en flise med en Kørner.............NEJ ........flisen revner.

En vinkelsliber kører meget hurtigt og det kan ikke styres.

Det værktøj du har fundet ser godt ud.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-12-22 17:12

Jeg har mange gange brugt en kørner på fliser. Det er ikke en man slår på men hvor slagkraften kan indstilles . den simple type med hammer kan vel også bruges med forsigtighed .
Fliser som er sat fast på væggen revner ikke så let.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-12-22 15:09

ok det var en lidt anden sag