/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Kan ikke skrive på min Fujitsu
Fra : creamcheese
Vist : 200 gange
100 point
Dato : 14-12-22 15:20

Jeg har fået Linux på min (ældre) Fujitsu og har været meget glad for det i et par år, og pludselig virkede mellemrums tasten ikke. Så købte jeg et eksternt tastatur og det virkede i meget kort tid. Som det er nu kan man slet ikke skrive på den computer, og den er derfor ubrugelig. Nu bruger jeg min gammel Windows pc og savner Linux helt vildt. Kan man reparere en gammel computer når den slet ikke kan skrives med længere?

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 14-12-22 15:35

Er der ikke en systemopdateringsfunktion der kan rette fejl i styresystemet?
Kunne være en driver der svigter!

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 14-12-22 16:02

Hvis du på en eller anden måde skulle få mulighed for det så opdater Linux.

Nu ved jeg ikke hvilken slags eksternt tastatur du har sluttet til. Men hvis det er til USB så prøv at flutte den til en anden port, prøv evt alle de USB-porte du kan finde på maskinen, og opdater såsnart du finder en hvor tastaturet virker.

Kommentar
Fra : fox_mulder

Dato : 14-12-22 16:27

måske et dumt spørgsmål, men der er batteri der virker på tastaturet ?

Kommentar
Fra : creamcheese

Dato : 15-12-22 08:26

OPDATERING. Det virker igen....bortset fra mellemrums taste! Jeg tog den frem igen for at prøve at stikke usb'et i en anden port som Søren Steen Nielsen forslåede og pludselig kunne jeg skrive user name og password. Men jeg bruger jo det ekstern tastatur fordi man kan ikke skrive uden mellemrum. MYSTISK. Kan den har opdateret sig selv mens den var ikke i brug? Nu er jeg glad i hvert fald, så længe det varer.......

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-12-22 10:18

Din gamle kan også køre Linux uden at fjerne Windows.

Enten ved siden af Windows eller fra en memorysick på 32Gb

Hvilken Linux udgave bruger du.

Kommentar
Fra : creamcheese

Dato : 16-12-22 10:58

Eyvind det lyder super! Jeg har Ubuntu (Linux).Kan du fortælle mere om hvordan jeg får den over på min anden pc?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-12-22 13:19

De progammer jeg plejer at bruge til formålet er udgået og de nyere kan min gamle computer ikke håndtere.
Tja - udviklingen er løbet fra mig.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 16-12-22 14:09

Du kan helt sikkert køre din Ubuntu Linux på en Virtualbox virtuel maskine fra:

https://www.virtualbox.org/wiki/Downloads

Den er gratis! En stor fordel ved at køre den på denne måde er at du kan køre din Linux i et vindue midt på skrivebordet i Windows, og klippe og klistre mellem disse to styresystemer

Du kan også downloade en manual fra ovenstående link.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 16-12-22 14:57

Da jeg skrev mit forrige indlæg gik jeg blot ud fra at du på din Windows pc havde en 64 bit Windows. For så vidt jeg kan se så kan Virtualbox ikke køre på 32 bit.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 17-12-22 14:08

Jeg kommer i tanke om at der er noget i mit sidste indlæg som kan misforstås. For selvom at Virtualbox skal installeres på et 64 bit styresystem så kan man sagtes køre et "gæstestyresystem" på den som både kan være 16 bit, 32 bit, eller 64 bit.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-12-22 15:02

ok Søren - jeg hev lige endnu en ældre bærbar frem og den kunne godt installere wirtuel box udg7
nu skal jeg bare lige huske hvordan jeg indsatte/indstallerede en af mine Ubuntu udgaver.

Til creamcheese - hvis eller når jeg får den til at køre vil jeg fortælle hvordan.

Ps. Det er som regel Linux Mint 17 jeg bruger, fordi den minder meget om Windows i brugerfladen.