/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Hjælp -lige nu - Kameraindstillinger
Fra : PeterPeter
Vist : 335 gange
35 point
Dato : 07-12-22 21:05

Kære alle
Er der nogen der lige kan hjælpe en komplet fotoamatør med et par tips ??
Jeg skal ind på Amalienborg i morgen tidlig og tage nogle billeder af min søn.
Jeg har lånt et spejlreflekskamera (som vist er lidt gammelt - det er et CANON EOS 500D) fordi jeg troede, jeg kunne tage bedre billeder, end med min iPhone !!!

MEN DET KAN JEG IKKE !!
Da jeg intet ved om blænde og lukkertid med mere.... prøvede jeg at tage billeder på "Auto", på "CA" og på "P" - men ingen blev særlig gode....

Så når I nu ved, at jeg skal tage billeder udendørs og der er lidt bevægelse på personerne - er der så nogen, der vil kunne give mig et par tips til indstillinger på kamera, så billederne bliver bedre end dem jeg tog i dag !!!

...og please: I behøver ikke fortælle mig, at jeg er sent ude, burde tage et fotokursus, øve mig inden - med mere... Jeg vil bare gerne have et par tips til hvordan jeg indstiller kamera'et så mine billeder bliver noget bedre end i dag...

På forhånd tak

/Peter

Accepteret svar
Fra : Bille1948

Modtaget 45 point
Dato : 07-12-22 21:51

Brug din iPhone, når du er så sent ude.

Et spejlreflekskamera kan du ikke lære på den korte tid.

Hvis objektivet/linsen har indbygget billedstabilisator kan du måske tage bedre billeder end med din iPhone, men brug den, da det er den, du kender.

Det andet vil tage et par måneder at lære - indgående.

Kommentar
Fra : PeterPeter

Dato : 07-12-22 22:36

Tak - det tror jeg også jeg gør.

Tror dog også, at jeg prøve med spejlreflekskameraet og så sætte det på "Sport" - Det skulle da give skarpe billeder, ikke ??

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 07-12-22 22:48

Det hjælper ikke, med mindre objektivet har billedstabilisering, og så er "sport" ligegyldigt.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 07-12-22 22:50
Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 07-12-22 22:54

Hvis de ikke bliver gode på AUTO, kan det være objektivet der ikke virker som det skal.
men prøv som på videoen 4:27 så kan det ikke gå helt galt, men det tager på batteriet.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 07-12-22 22:56

Har du forresten nulstille kameraet, tidligere ejer kan have lavet specielle indstillinger som ikke kan bruges af alle.

Kommentar
Fra : for_lækker

Dato : 08-12-22 13:58

Brug kameraet på auto focus, men vær sikker på at selve objektivet står på AF og ikke på MP.
Selvom det er et ældre kamera så tager det gode billeder hvis du sætter det som jeg skriver.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 08-12-22 15:03

ja, den var indlysende.
et dårligt uploaded billede kunne give bedre forslag

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 09-12-22 21:59

noget der kunne bruges

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 10-12-22 19:55
Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 11-12-22 16:38

afhængig af alder kan kamera og linse være fuld ag støv og mug, og så får du ikke gode billeder.
kameraet har en indbygget funktion der renser kameraets spejle for skidt.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 11-12-22 20:49

Læg dog et billed på nettet så andre kan vurdere - skidtet.

Godkendelse af svar
Fra : PeterPeter

Dato : 12-12-22 10:43

Tak for svaret Bille1948.

Kommentar
Fra : PeterPeter

Dato : 12-12-22 10:45

Kære alle
TUSIND TUSIND tak for alle jeres gode input
Jeg er meget taknemmelig for jeres hjælp - Jeg håber I alle får en helt fantastisk dag
Resultatet blev desværre ikke så godt, men det er kun min egen skyld.
/Peter

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 12-12-22 10:45

Tak for point