/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
RTF tekst program.
Fra : Mosebaek
Vist : 336 gange
300 point
Dato : 03-11-22 17:00

Jeg bruger meget det lille nemme RTF tekst program. (Rich Text Format). Også fordi den kan gemme links, lige til at klikke på.
Til større videnskabelige afhandlinger, bruger jeg dog Google DOCS.

Men eet irriterer mig: Man kan ikke indstille bredden i filerne individuelt, altså hver for sig. Hvis jeg laver en i A4 format, til udskrivning, står de alle i det format.

Det samme hvis jeg laver en "tilpas til vinduesstørrelse", står de alle på denne måde. Jeg har prøvet med "gem som", så er der en flueben ved "Gem i dette format som standard". Men kan ikke fjerne fluebenet.

Spørgsmålet er: Hvordan kan jeg gemme RTF filer, uden de alle står ens på skærmen bagefter.

M.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 03-11-22 17:30

Det kan du sikkert ikke, men du kan jo læse mere om det her:

https://docs.fileformat.com/word-processing/rtf/

Kommentar
Fra : for_lækker

Dato : 05-11-22 10:24

I Windows 10 under mappen Windows tilbehør ligger programmet Wordpad.

Programmet kan også gemme i RTF format.

Det er da værd at prøve om det kan løse dit problem, inden der installeres yderligere programmer.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 05-11-22 10:50

Citat
I Windows 10 under mappen Windows tilbehør ligger programmet Wordpad.

Det er jo netop det prg. jeg skriver om.
Den kender jeg til hudløshed. Der er blot det lille problem, spørgsmålet omhandler.
Har vel 50 filer i RTF format.

M.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 05-11-22 11:02

Citat
Spørgsmålet er: Hvordan kan jeg gemme RTF filer, uden de alle står ens på skærmen bagefter.

Når du som du skriver, kender det til hudløshed, hvorfor så ikke bruge noget der ikke er så kompliceret som Word eller andet skriveprogram?

https://dk.tab-tv.com/sadan-kan-du-konvertere-og-abne-en-rtf-fil/

Citat
Men eet irriterer mig: Man kan ikke indstille bredden i filerne individuelt, altså hver for sig. Hvis jeg laver en i A4 format, til udskrivning, står de alle i det format.

Det samme hvis jeg laver en "tilpas til vinduesstørrelse", står de alle på denne måde. Jeg har prøvet med "gem som", så er der en flueben ved "Gem i dette format som standard". Men kan ikke fjerne fluebenet

De efterspurgte funktioner findes vl overhovedet ikke i noget program overhovedet

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 300 point
Dato : 05-11-22 11:18

Jeg bruger ikke word fra microsoft, men libre Office.
Når jeg h-klikker på skrivebordet og vælger RTF dokument åbner den i Libre Office af sig selv.
Måske kan den bedre styres derfra.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 05-11-22 11:22

Garanteret...

Kommentar
Fra : for_lækker

Dato : 05-11-22 16:05

Citat
Det er jo netop det prg. jeg skriver om
Beklager, det kunne ikke læses i dit spørgsmål.

Kommentar
Fra : AbeloneRap

Dato : 05-11-22 16:18

Foreløbig tak til alle. Bemærkningen om "hudløshed" virker måske lidt højrøvet. Det var nu ikke meningen. Beklager.

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 05-11-22 16:24

AbeloneRap ??? Ved ikke lige hvad der skete.

M.

Godkendelse af svar
Fra : Mosebaek

Dato : 12-11-22 18:11

Tak for svaret Eyvind. Jeg har haft Libre Office, men syntes den var lidt tung at arbejde med.
Men jeg vil forsøge igen. Tak