/ Forside/ Karriere / Udlandet / Andet udlandet / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 410
Vi kan spare for pengepungen - ikke for
Fra : ingelein
Vist : 185 gange
50 point
Dato : 03-11-22 12:57

Klima og miljø?
Det siger sig selv at det ikke kunne fortsætte på den måde at vi i dyb nattemørke fra rummet kan se byerne lyse op med milliarder af lys= energiforbrug. Nu gik det jo lige så lystigt og så er der en mand der slukker for lys og varme, så vi må til at tænke os om!
Det må afgjort have betydning for andet end vores pengepung. Bare en skam at der skulle en enkelt mand til at regulere vores enorme ressourceforbrug.
Hidtil har vi bare brugt løs af strøm og varme og alskens unyttige ting fremstillet af olie. Som garnforbruger ved jeg at det ikke længere kan betale sig at bruge al ulden fra får, fordi kunstigt fremstillet garn af olie er billigere.
Desværre er der også igen stor forskel på fattig og rig. Jeg er vokset op med den slags fattigdom! Min mor gik i krigsårene i skoven med mig i klapvognen og sankede brænde. Historien fortæller at hun blev stoppet af en øvrighedsperson og at hun sagde at han skulle holde sig på afstand, fordi hun havde Tyfus!
Jeg ved at vi har fået en kæp i hjulet nu, men det måtte jo komme på et eller andet tidspunkt, fordi det hele er ved at løbe løbsk!
Ingelein

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 03-11-22 17:31

Citat
Jeg ved at vi har fået en kæp i hjulet nu, men det måtte jo komme på et eller andet tidspunkt, fordi det hele er ved at løbe løbsk!

Igen viseord fra ingelein, som jeg fuldtud kan tilslutte mig.

Jeg har hvisket til konen, men tør ikke sige det til andre: Det gør slet ikke noget, at vi bliver sat en del tilbage i tiden, hvad angår overforbrug og velstand. Vi skal nok overleve med en lidt lavere forbrug.
Hvardan klarede vi os, op i 40`og 50`erne, uden tlf. biler, og lædermøbler. Ferie til udlandet med fly, (CO2) mindst to gange om året. Vel at mærke, inden kontanthjælp var opfundet.

Jeg "gotte" mig lidt ved, vi måske kommer ned igen, i nærheden af jordskorpen.
Personer som ingelein og mig, skal nok klare det fordi vi husker "de gamle dage".

M.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 03-11-22 17:49

Citat
Hvardan klarede vi os, op i 40`og 50`erne, uden tlf. biler, og lædermøbler.

Med udendørs das, blevask, hjemmestrikkede hygiejnebind, koksfyret kakkelovn, saltet kød og røget kød, ja det var tider

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 03-11-22 18:32

Tak hr. Mosebaek.
Så er vi enige igen. Mon det er alderen der gør at vi kan reflektere på den måde? Unge mennesker har ikke oplevet de strenge og fattige tider. Vi gamle har nok forsømt at bede dem om at skønne på det liv vi har kunnet præsentere dem for. Tænk om vi foreslog rationering på nogle andre ting end el og varme, som nu er goder rationeret på grund af vores pengepung.
Ps. JEG har aldrig været på flyrejse.

Ingelein

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 03-11-22 20:55

Mor købte med mellemrum en ol sild. (80 stk. billig mad, så har vi da altid mad i huset, sagde hun).
De kom ned i kælderen, sammen med en slagtet gris. Begge dele i to trækar, og i saltlage.

Vi var jo trods alt nok noget privilegeret, selvom pengene var meget små, fordi vi 8 børn er opvokset i en lille husmandssted. Hvor vi selv havde lidt dyr, og høns. Men vi var da tit ude at lette høns fra reden, i håb om nogle æg, vi kunne få varer for ved købmanden.

Far kørte mælketur om formiddagen, (80 kg mælkejunger op/ned af vognen) og var murerarbejdsmand om eftermiddagen. Dengang stjal man sgu ikke sin dagløn.

M.