/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
hjælp, mine drivhustomater !!!
Fra : Hellobal
Vist : 2842 gange
50 point
Dato : 04-07-03 08:20

Er der nogle der har en forklaring på, hvorfor ens ellers så store og flotte ( men endnu grønne ) tomater i drivhuset bliver helt brun/sorte i bunden ?? Er det sygdom,manglende vand.... gødning.... eller va` HJÆLP MIG !! RED MINE TOMATER !!

Accepteret svar
Fra : Dullermaren

Modtaget 50 point
Dato : 04-07-03 09:09

hej hellobal
har hentet dette til dig på havenyt .dk
Spørgeren havde samme problem

Her har vi fat i én af de mange dårligdomme, som skyldes menneskelig effektivitet. Du er simpelthen så dygtig, at det presser dine planter. Når man forbedrer planternes vækstbetingelser på alle fronter, sådan som du har gjort i din meget omhyggelige dyrkning, så vil der altid og stadigvæk og uundgåeligt være én faktor, som er mest i underskud. I dette tilfælde drejer det sig om makronæringsstoffet kalcium. Kalciummangel giver hos tomater udslag i »griffelråd«, der ser ud, som du beskriver det. Læg mærke til, at mangel på stoffet både kan skyldes noget absolut, nemlig et faktisk underskud i jorden, og noget relativt, nemlig en forholdsvis overvægt af andre stoffer (ammonium, kalium og/eller magnesium) i jorden omkring rødderne.

Jeg kan råde dig til at gribe til en løsning i to takter.

Opløs 1 gram kalksalpeter i en liter vand (eller 20 gr i 20 liter osv.). Det giver en 1 promille-opløsning, som du kan sprøjte direkte på planterne. Det sørger dels for en let kvælstoftilførsel og dels for et tilskud af kalcium.
Samtidig strør du almindeligt jordbrugskalk ud over jordoverfladen på dyrkningssækkene – ganske tyndt.
Det ene virker i løbet af 14 dage, mens det andet har langtidsvirkning.

Kommentar
Fra : lillespir

Dato : 04-07-03 09:10

Hej Hellobal.

Giffeltråd skyldes enten at planten har manglet vand under blomstringen ,eller at der er sket en gødningsophobning ved rødderne ,fordi der har været gødet mere end planterne kunne bruge.
For at vaske den overskydende gødning ud af jorden ,skal du prøve med store mængder vand, eller endnu bedre regnvand i en uge, og se om det ikke hjælper.
Rådet er fundet her: www.boligguiden.dk under haven derefter søgt under tomater.

Hilsen Rita

Godkendelse af svar
Fra : Hellobal

Dato : 01-02-06 09:26

Tak for svaret Dullermaren.