/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
At dræbe et træ
Fra : creamcheese
Vist : 413 gange
100 point
Dato : 08-10-22 16:09

Nogle pil og mirabella træer var vokset sig for store og jeg fik dem skåret helt ned. Men hvordan forhindrer jeg dem i at skyde igen som jeg ved de vil gøre hvis ikke jeg gør noget? Jeg tænker på sådan noget som fx. brune sæbe og terpentin på snitfladen, og så et sort plastik sæk bundet over stumpen.

Accepteret svar
Fra : dogvillestar

Modtaget 100 point
Dato : 09-10-22 06:29

Havde en genstridig Sommerfugle busk der blev ved med at skyde trods hård nedskæring til lige over jorden, og der borede jeg nogle huller, og bankede derefter nogle afklippede stumper af tyk kobbertråd (fra en stump af den slags der bruges i elmaster) ned i hullerne.
Det slog den ihjel effektivt. Roden står der endnu, og tror jeg kan trække den op med håndkraft nu. Den står dog i et hjørne, så den får nok lov til at rådne op i fred og ro.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 09-10-22 07:24

Havde samme problem med en mirabellehæk.
Borede et 15-20 mm hul ca. 10 cm ned i stammen, fyldte det med ufortyndet Roundup, dækkede med plastik, da Rounduppen var væk fyldte jeg een gang til.
Så aldrig mere til hækken.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 09-10-22 08:40

Fy fy fy til alle der har tænkt sig at bruge Round up!
Pak roden ind i avispapir og sæt en sort plastikspand over. Læg en tung ting ovrnpå. Om 2 år er træet dødt.
Ingelein med den erfaring fra et rønnebærtræ

Kommentar
Fra : kurt54

Dato : 09-10-22 09:46

Der er en grund til der er besluttet af forbyde roundup - Det problem kan sagtens løses uden gift - bare fjern det grønne over jordoverfladen. Og at bruge det ufortyndet er forkasteligt og nok også ulovligt.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 09-10-22 10:52

Roundup ER forbudt, fortalte blot hvad jeg havde gjort (for vel nok 20 år siden).
Har i øvrigt hørt at dieselolie har samme virkning.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 09-10-22 11:00

Roundup ER forbudt

Har lige købt 1L helt lovligt.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 09-10-22 11:14

Ja, i fortyndet form kan det købes, men ikke til selvfortynding.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 09-10-22 11:19

Alle kemikalier der ikke er beregnet til formål i naturen er forbudte. Man må ikke bruge ting fra husholdningen som salt , eddike osv. det med saltet er underligt, hvorfor må jeg ikk strø salt på mit fortov om sommeren for at Minimere ukrudt, når der må strøs salt om vinteren? Mange, mange tons salt på gader og veje af det offentlige?

Kommentar
Fra : kurt54

Dato : 09-10-22 18:30

Till ABBABA
Har du købt det som privatperson har du brudt loven.

Kommentar
Fra : for_lækker

Dato : 09-10-22 21:41

Citat
Har du købt det som privatperson har du brudt loven.

Det er som ingelein skriver tilladt i "i fortyndet form".

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 10-10-22 05:21
Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 10-10-22 05:55

Jeg har kigget på linket og læser ar der står UDEN GLYFOSFAT på dunken. Mener nu at der forbudte middel hedder noget andet i den retning, måske GLY..SAT.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 10-10-22 06:03

Lige meget det er sikkert en ny opskrift og virker stort set på stridig ukrudt, så spild af penge.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 10-10-22 06:03

virker stort set IKKE på stridig ukrudt

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 10-10-22 06:06

https://www.bolius.dk/det-er-lovligt-at-bruge-roundup-indtil-2022-43659
Hov, læser nu lige noget helt andet om lovligy eller ej:
Ingelein

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 11-10-22 16:47

Øøøøv......., at det bliver forbudt. Et fantastisk ukrudtsmiddel.
Gud ved, om man kan købe 10 - 15 l. koncentreret roundup hos landmanden?

Gasbrænder forurener med co2

Kommentar
Fra : creamcheese

Dato : 12-10-22 07:29

Som indikeret i mit oplæg er jeg kun til uskyldige midler, og Roundup er slet slet ikke acceptabel under ingen omstændigheder på min ejendom. Men tak for jeres indput.

Godkendelse af svar
Fra : creamcheese

Dato : 12-10-22 07:32

Tak for svaret dogvillestar. Sjovt at inlæget er blevet til en diskussion om Roundup, men det var slet ikke meningen. Jeg synes om dit svar for jeg huske fra før i tiden at jeg har hørte det med kobber søm....jeg vil prøve at finde noget kobber kabel på lossepladsen.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 12-10-22 07:48

Jeg har brugt gamle kobber 5 ører

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 12-10-22 07:49

Mit kobber var en rimelig hård legering der nærmest kunne bankes i med en hammer, hvis det er en blødere kobber, så bor hullerne tæt på kobberets diameter, så du kan få en god bid kobber langt ned i hullerne for den bedste effekt.

Ja, sjovt med diskussionen om gift i haven, hvilket er den nemmeste løsning for at slå alt ihjel.
Bruger ikke selv giftstoffer, derfor jeg nævnte kobberet.
Men den med at sætte en murerspand over roden er måske god at supplere kobber løsningen med for en hurtigere nedbrydning.

Kommentar
Fra : Saxo751

Dato : 03-02-23 08:47

Hej!

Det er rigtigt, at nogle træer, såsom pil og mirabeller, vil forsøge at skyde igen efter at være blevet beskåret. For at forhindre dette, anbefales det at fjerne så meget af den grønne vækst som muligt, før du beskærer stammen.

Brug af sæbe og terpentin på snitfladen kan hjælpe med at forhindre ny vækst, da det vil dræbe cellerne nær snittet. Det er en god idé at dække stumpen med sort plastik sæk, da dette vil hindre lyset i at nå de nye skud, der måtte skyde op.

Men det er også vigtigt at bemærke, at dette ikke altid er 100% effektivt, og det er stadig muligt for træet at skyde op igen. Derfor er det bedst at fjerne hele stammen, hvis det er muligt, for at sikre, at det ikke vokser tilbage.

De bedste hilsner,
Saxo - Havemand hos https://handyhand.dk/hh/andet-havearbejde