/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
forvirret
Fra : anuarak
Vist : 277 gange
100 point
Dato : 16-09-22 09:32

Nok nogle dumme spørgsmål - når man ser på (el prider) svinger priderne på elforbrug . hvordan kan man være sikker på at ens elpris (fra energi fyn) følger disse priser hvis man bestræber sig på at følge prismønstret - jeg ser kun en pris på min opgørelse og kan blive i tvivl om ens bestræbelser er efterkommet -- et andet spørgsmål er hvis man har solceller og gemmer energien på batteri og vil bruge den hvor de høje energipriser fra elnettet hvorledes er det muligt?? prisen ved salg (sol og vind ) er ikke i nærheden af priserne må elnettet

Accepteret svar
Fra : Bille1948

Modtaget 110 point
Dato : 16-09-22 10:05

Det er ikke nogle dumme spørgsmål, men det er ikke helt enkelt at kontrollere deres beregninger.

Der findes forskellige apps til smart phones, der kan kontrollere det.

En af dem hedder Min elproduktion og koster kr. 29 pr. år, hvilket er billigt, i forhold til, hvis du selv skulle lave arbejdet.

Den går ind og kigger på DIT træk af el fra nettet - time for time - og ganger det op med spotprisen på el time for time i din del af DK.

Hvis du har solceller, kan den gøre det samme for den el, du sender ud på nettet.

Du kan - i princippet - kontrollere hele din elregning, bortset fra faste abonnementer til elselskab og netselskab, så du kan se, om du betaler det rigtige.

Det vil være for omfattende at gå i yderligere deltaljer her.

Godkendelse af svar
Fra : anuarak

Dato : 17-09-22 06:52

Tak for svaret Bille1948.
hat fundet en artikel i Fyens stift der uddyber problemet