/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
elhegn, måle strømmen
Fra : warrior
Vist : 169 gange
100 point
Dato : 09-09-22 19:08

Hej
Jeg skal for nogen finde ud af, om der er strøm i deres elhegn, eller hvor fejlen evt. ligger. Det er en totrådet indhegning for heste. Kan man måle det med et digitalt voltmeter, dt830b, eller en alm polsøger? Og i så fald hvordan?
Tak for svar.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-09-22 07:00

Du kqan ikke måle strøm med en polsøger. Den er kun til at vise spænding ,og kun i området 100 3il 400 V . Der fås specielle spændingsvisere til elhegn so, kan vise de omkring 4kV som skal være stødspændingen i et elhegn.
den hyppigste årsag til fejl på elhegn er afledning til jord via bevoksning op ad hegnet.
en anden mulighed er manglende jordforbindelse til spændingsgiveren, eller udslidt batteri. .

Et digitalt volt meter vil blive ødelagt hvis diu slutter det til et fungerende elhegn

Kommentar
Fra : warrior

Dato : 11-09-22 06:56

Tak for svar.
Den må være defekt, da den viser rødt på den store mængde, men grønt på den lille. Dog er der intet at måle på spændingsviseren.
Jeg fik fat på en anden gammel, Elefanttypen, og tilsluttede. Virker med påvisning af 1000v. Der er tre jordspyd, ugalvaniserede og kun med ca 20 cm afstand, hvor det vidst skal være 2-4 m. Vil det give større spænding hvis det bliver rettet, eller er det ok med de 1000? Det er et langt hegn.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-09-22 13:56

Et spyt pr elhegn burde være nok . Men det skal nå ned i fugtig jord. I disse tørre tider duer det ikke med et kort i tør sandjord.