/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Opskrift på morgen havre-rug-grød
Fra : boyelauritzen
Vist : 345 gange
80 point
Dato : 01-09-22 07:08

Min opskrift på morgen havre-rug-grød med yoghurt forbedre jeg – og i takt med, at jeg bliver klogere...

"Kan du" hjælpe mig med, at blive klogere.

- De hele Havre kerner opvarmes til +70 grader C i mikrobølgeovnen på optøningsprogram i 5 minutter
- Når de er afkølede, valses de sammen med hele rugkerner.
- Valsede kerner sættes til fermentering lunt og i lufttæt glas, med nødder, vand og lidt citron saft i 24 timer.
- Den fermenterede grød opvarmes til +70 grader C i mikrobølgeovnen på optøningsprogram i 5 minutter før den spises.

Min opskrift forklaring - stykket logisk sammen - ved klip fra Wikipedia.:
- De naturlige enzymer på overfladen af korn nedbryder Fytin molekylerne i kornet, bliver først aktie ved passende fugt, varme og i ilt fattige omgivelser.
- Gærcellerne skal virke mindst 24 timer, før Fytin molekylerne er nedbrudt.
-Fytin molekylerne binder mineraler, …, i melet og gør dem svært fordøjelige i vores tarm.
- De naturlige gærceller omkring Havre kornet er blevet dræbt, under afskalnings proces - at fjerne bjælderne fra Havren, - hvorfor jeg starter med at dræbe de - for mig ukendte, ny- ankomne gærceller på Havren.

Kommentar
Fra : netop

Dato : 01-09-22 12:37

YRK, det var da en afskyelig ting...

Men så er spørgsmålet vel klar til at blive annulleret som alle de andre

Spørgsmål
- Ubesvarede   1
- Besvarede   58
- Annullerede   50
- Slettede   0
Ialt   109

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 01-09-22 13:07

Altså for lige at 'koge det ned', så tager det +24 timer qt lave en gang havregrød

Jamen det kunne da næsten ikke gøres nemmere

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 01-09-22 14:46

Citat
Men så er spørgsmålet vel klar til at blive annulleret som alle de andre

Så er kontrolløren "netop" på arbejde igen
Håber virkelig ikke, at det lykkes ham at skræmme folk væk.

Kommentar
Fra : netop

Dato : 01-09-22 18:16

Citat
Så er kontrolløren "netop" på arbejde igen Ked af det
Håber virkelig ikke, at det lykkes ham at skræmme folk væk.

Det er der garanteret ingen fare for, tåbelighederne står jo i kø her i dette forum...

Kommentar
Fra : wq

Dato : 02-09-22 13:35

Citat
Så er kontrolløren "netop" på arbejde igen

Du er da den størst tåbelighed her på kandu

Kommentar
Fra : netop

Dato : 04-09-22 19:37

Citat
Du er da den størst tåbelighed her på kandu

Det kan jeg godt se du har de bedste forudsætninger for at give tilkende

Spørgsmål
- Ubesvarede   0
- Besvarede   0
- Annullerede   0
- Slettede   0
Ialt   0
Kommentarer
- Ikke godkendte   0
- Godkendte   0
- Slettede   0

Ialt   0
Tips
- Ubedømt   0
- Bedømte   0
- Slettede   0

Ialt   0

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 06-10-22 06:53

Min ringe statistik skyldes måske, at jeg får meget få brugbare svar.

Jeg ved meget lidt fagligt om fermentering.

Har prøvet at stykke lidt information frem fra www, til den opskrift jeg ønsker kommenteret KanDu?

Kommentar
Fra : netop

Dato : 06-10-22 09:42

Det er åbenbart et hit du der har fundet...
Alle mennesker her på Kandu står jo i kø for at kommentere dine frembringelser...

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 06-10-22 18:30

Jeg beundrer din standhaftighed, boyelauritzen, men jeg er bange for, at dit spørgsmål er for avanceret til Kandu.