/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Elpriser.
Fra : Kaptajn-Tommy
Vist : 369 gange
300 point
Dato : 29-08-22 10:24

Citat
Jørgen Skovgaard er en meget usædvanlig forretningsmand. Han bryder sig slet ikke om, at hans firma i øjeblikket tjener rigtig mange penge. Den 64-årige vestjyde ejer så mange vindmøller og solcelleparker, at de tilsammen producerer 1,5 procent af Danmarks elforbrug. De rekordhøje priser på strøm gør, at hans selskab henter overskud som aldrig før, og som han aldrig nogensinde havde forestillet sig.

Men Jørgen Skovgaard håber, at taksten på el snart falder drastisk. Han har ondt af danskere med mindre indkomster, som skal betale den høje pris for strøm.

- Jeg kan godt se, at det ikke er rimeligt, at vindmølleejere tjener så mange penge. Jeg var gerne fri for det, siger Jørgen Skovgaard.
Sakset fra JP
Den kære hr. Skovgaard har tjent i år 80 mill. lige ned i foret.

Hvad er det der gør, at elprisen stiger til de enorme højder vi ser pt?

Det kan ikke være produktionsomkostningerne.
Er det fordi vi har for meget østenvind?

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 29-08-22 14:33

De fleste ryger lige i Statans lommer.
Og næ nej, ikke noget med at nedsætte skatter, afgifter og moms for ALLE, for så kan vi socialister ikke håndfodre vores udvalgte vælgergrupper med almisser og varmechecks.

Socialisme i en nøddeskal!

Har skamløst kopieret en vens skriveri;

Nyhederne beretter at et hastigt stigende antal el kunder ikke er i stand til at betale deres elregning. El leverandøren Norlys oplyser at antallet af el kunder, der er nødt til at lave en afdragsordning, er steget med 800 procent.
Citat: “Vi ser, at kunder, der ikke tidligere har haft behov for hjælp, nu ringer til os og beder om at få delt deres betalinger op i mindre dele, siger Michelle Hald, pressechef i Norlys.”
Citat: “Elselskab understreger, at deres fortjeneste ikke er højere, når prisen på el stiger.”
Jamen hvor bliver pengene så af? De forsvinder direkte ned i statens lommer. Staten udnytter skamløst danskernes ulykkelige situation til en systematisk udplyndring af befolkningen. Alene på elprisernes himmelflugt scorer staten 71.400.000.000 kroner. (71,4 milliarder)
På de 3 energiformer, el, gas og benzin, scorer staten årligt 168.600.000.000 kroner. (168,6 milliarder), men det ligger dem uendeligt fjernt at bruge nogle af de ufatteligt mange milliarder på at kompensere befolkningen for de uoverkommeligt høje priser i form af afgiftsnedsættelser.
Hvorfor finder vi os i det? Ret beset er det VORES penge staten nok så rundhåndet sidder og deler ud af til alle mulige andre end lige netop den danske befolkning.
Hvorfor bliver “vi” - det overvejende flertal af os - ved med at stemme på nogle politikere, der absolut intet godt vil for den danske befolkning?

Kilde: https://nyheder.tv2.dk/samfund/2022-08-28-flere-danskere-har-svaert-ved-at-betale-deres-elregninger?fbclid=IwAR1sGHPUc7F0TPUXuMU4XmpOWJvCzcKbY-P-HbO5BJnzg3oHYrww0ds3LRk

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 29-08-22 14:35

En anden lånt tekst

Er elpriserne det rene røveri?
Det her er tankevækkende:
En tidligere medarbejder på et kraftvarmeværk skriver:

“Hej til alle som ser med, har lige skrevet til DR. som i kan læse her under, og er der nogle som kan give mig en forklaring på hvad der foregår så er i meget velkommen til indspark, så vi alle kan blive lidt klogere for det er der sku brug for her i dagens danmark.
Jeg hørte P4 i dag, med en Lytter der undrede sig over de høje elpriser, hvilket vi også gør her på adressen med 2 el-biler og en varmepumpe.
Det er helt uforståeligt og skandaløs at vi kan komme op på en pris på 8 kr. pr kw. Når vi ca. er 45% selvforsynende med vindmøller og solceller, og nu kommer det...
Jeg har arbejdet ved Argo som er et kraftvarmeværk i Roskilde og som der er en del af, i hele Danmark og det er super godt på alle miljø parametre og som vi kan være stolte af.
Nu kommer det som er virkelig interessant, som borger betaler man en pæn sum penge for at komme af med vores affald, det bliver kørt der ud til et af de mange kraftvarmeværker som de forskellige kommuner ejer, og nej det er ikke GAS de fyrer med, det er AFFALD, det er kun når en ovn er ude ca. 1 uge om året hvor der bliver brugt gas, og det er når oven er ude til revision.
Kraftvarmeværkets ovn brænder affaldet af og generere meget fjernvarme og strøm, til penge som er virkelige små, Fed forretning, det er også derfor at vi importer så meget affald fra udlandet, her iblandt Italien og Tyskland, det er VIRKELIG Big Business det her.
Så vi bliver taget godt og grundig i røven her i Danmark når el-børsen for lov til at tage disse tyvagtige priser og politisk sker der ikke en skid, det her er jo en skandale, for der er mange dansker som kommer til at gå fra hus og hjem, hvis der ikke kommer et lovkrav med Max. Priser, og nej det skal ikke være over 2,75 kr. pr kw. Inklusiv afgifter som lige nu er ca. 1,55 kr. pr kw.
Her i husstanden bruger vi ca. 13000 kw om året ,som er lavt forbrug med et 270 m2 hus og 2 el biler, gammel el pris ca. 2,25 kr. per kw. = 29250 kr. om året.
Ny El pris skal vi sige 7 kr. kw. = 91000 kr. Det er 61750 kr som bare en husstand skal ud at finde i sin økonomi. På landsplan bliver det til ufattelige mange penge, så hvad sker der lige her i Danmark??????, for en professor fra Ålborg som i har citeret fra siger det er PGA. af de høje gas priser, og nej den holder jo slet ikke her i Danmark når vi har så store kraftvarmeværker, og er gode til det, med vind og sol.
Vil i ikke være søde for vores alle sammen skyld at undersøge dette nærmere, for sandheden skal frem før eller siden, men gerne inden at mange af danskerne går på røv og albuer, for i min termologi er der en voldsom råddenskab inde for denne branche, og når jeg så også i radioen for nogle uger siden hørte, at danske vindmøller bliver sat i stå, når vinden blæser og Tyskerne betaler så de danske vindmølle ejer for den energi som de kunne har lavet på det givent tidspunkt, undskyld mig, hvad fanden er det der sker i dette land, skulle vi ikke være mest mulige grønne i EU. ??”

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 29-08-22 14:37

Vi skal alle være lige fattige.
Du vil ingenting eje, og du vil være glad.

En anden lånt tekst;

Klokkeklart indspark. Vågn nu op kære danskere ????

Niels Lillevang Hansen skriver:

Hvor bliver pressemøderne af Mette?

Altså de der pressemøder i bedste sendetid, med et helt arsenal af ministre og embedsmænd? Jeg forstår det simpelthen ikke. Vi kigger ind i en vinter hvor der er katastrofal mangel på energi i Europa. Ikke den der kioskbasker-agtige breaking news katastrofal. Ægte katastrofal. Vi snakker dyb recession, økonomisk kollaps, konkurser og menneskelige tragedier.

Baggrunden for dette potentielle katastrofescenarie er at energipriserne i Europa er de højeste nogensinde. Elpriserne er lige nu mere end femdoblet i forhold til samme tid sidste år. Der er lige blevet handlet elektricitet i Frankrig til levering NÆSTE ÅR, for over 7.5 kroner pr. kwh; uden moms, skatter og afgifter. Russerne brænder dagligt enorme mængder gas af; gas som under normale omstændigheder ville være sendt til Europa via Nord Stream forbindelsen. Dette skubber gaspriserne i vejret, som lige nu er over 10 gange højere end i 2021. Gæt engang hvad der sker når 80 millioner tyskere og 40 millioner polakker til vinter begynder at varme deres hjem op; primært med gas. Det er ikke gode nyheder.

Men hvad så med biobrændsel? Der er ikke så meget at diskutere, for vi løber tør inden fyringssæson går igang. En stor del af vores biobrændsel (træpiller, træflis, osv.) kommer fra, ja du gættede rigtigt, Rusland og Ukraine. Pt er prisen på træpiller firedoblet i forhold til sidste fyringssæson, men hvad værre er, er at lige om lidt er der ikke flere træpiller at få. Så nogen kommer til at fryse til vinter.

"Jo jo, men lige om lidt begynder det at blæse, og så falder priserne på strøm" tænker du nok. Men nej, ikke så meget at det for alvor betyder noget. For vindmøllestrøm udgør en meget lille del af det samlede marked, og prisen på strøm fastsættes ud fra den dyreste strøm der handles. Og den dyreste strøm lige nu er den der fremstilles på kraftværker der fyrer med naturgas. Den naturgas som lige nu er den dyreste nogensinde.

Lægger man tallene sammen kan man frygte at gasregningen for et gennemsnitligt parcelhus lander på ca. 70.000 og en elregning på mellem 30- og 50.000. Det er godt 7.000 ekstra om måneden pr husstand.

Ok, så langt så godt. Mange kan godt finde 7-8.000 ekstra i deres privatbudget pr måned. Men der skal for de flestes vedkommende skæres kraftigt i fornøjelser og andet som ikke er strengt nødvendigt. Kort sagt holder vi op med at gå på restaurant, til frisør, ringe til en håndværker, vedligeholde bil, rejse, tage på hotel og købe forbrugsvarer i detailhandlen. Dette vil naturligvis medfører afskedigelser i alle servicefag og håndværksbranchen, og således forværre situationen for flere familier, og samfundet generelt.

Hvis du kan tåle mere, har vi slet ikke snakket om hvad de stigende energipriser betyder for vores industri. De har kun et sted at sende regningen hen, nemlig til dem de sælger deres varer til. Denne kombination af stigende priser, og faldende købelyst i samfundet er the stuff of nightmares. Vi risikerer at denne krise får oliekrisen i 1973 og coronakrisen til at ligne en picnic. Vi risikerer at almindelige middelklassedanskere skal gå fra hus og hjem i bundløs gæld. Vi risikerer et ustabilt Europa med folkelige opstande.

Så derfor Mette, hvor bliver pressemøderne af? Hvorfor står du på en scene i Svendborg og synger med Kandis, når du og dine ministre burde arbejde i døgndrift på at forhindre et Europa i flammer? Hvorfor snakker vi om tørklæder i skolen, når vi kigger ind i den største europæiske krise siden 2. verdenskrig?

Så hvor bliver pressemøderne og handleplanen af? Jeg vil gerne udbede mig en forklaring. Nu tak!

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 29-08-22 18:15

Tak til dogvillestar. Meget, meget interessant.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 29-08-22 23:13

Goddag,
Interessante indputs, men er den virkelige sandhed ikke at vi på denne måde skal betale for Folketingets bestemmelser om at vores penge skal forsørge afviste og udviste mellemøstlige personager der nægter at forlade diverse centre i Danmark? Hvorfor bliver disse ikke

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 29-08-22 23:21

Så gjorde kandu det igen - jeg fortsætter - Hvorfor bliver disse ikke eskorteret ud af landet med det samme? Pengene bliver alm. danske danskere straf for Mette Frederiksens diktatoriske handlinger inkl. Minkskandalen; og husk folkrtingetsmedlemmernes lønforhøjelse!
mvh
MV2

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 30-08-22 08:37

Citat
Hvorfor bliver disse ikke eskorteret ud af landet med det samme?
Af den simple grund, at Danmark efterlever forældede konventioner som tager mere hensyn til forbryderen end til ofret. I øvrigt er konventioner ikke juridiske love men udelukkende hensigtserklæringer. Dette "Mickey Mouse råd" består af flg lande, Frankrig, Kina, Rusland, Storbritannien og USA, og ti midlertidige. De nye medlemmer er Albanien, Brasilien, De Forenede Arabiske Emirater, Gabon og Ghana. De fem lande er valgt for en toårig periode.

Kina og Rusland De Forenede Arabiske Emirater, Gabon og Ghana. Jow jow, skam meget demokratisk

Lad os for fand...biiiip...... ud ad det lort!

Nå, men til elprisernes himmelflugt. Nu kommer Ursula EU Nikkedukke ind og stopper prisernes himmelflugt. På den meget korte bane, er det godt for de stakkels mennesker, der er ved at ryge på røven i fattigdom.............Men på den lange bane, det er vejen til ren socialisme. Det er lige noget der passer Mette og hendes røde tilhængere.

Accepteret svar
Fra : dogvillestar

Modtaget 300 point
Dato : 30-08-22 13:51

En ven skriver;

På mindre end et år er elpriserne steget med mere end 300 procent.

Ekstra bladet har opstillet en række eksempler på elpriser for enlige og familier der henholdsvis bor i lejlighed og eget hus. Det eksempel jeg har valgt at bruge omhandler en dansk gennemsnitsfamilie med 2 børn der bor i eget hus med et elforbrug på 5800 kWh.

I 2021 udgjorde denne families udgifter til el 13.977 kroner.
Med udgangspunkt i elpriserne for august 2022 vil denne families årlige udgifter til el nu være på 42.226 kroner årligt.

Her skal det især bemærkes at samtlige af Ekstra Bladets eksempler er baseret på enlige og familier der IKKE bruger el til opvarmning. Hvis den familie jeg har valgt som eksempel brugte el til opvarmning så ville deres elregning se helt anderledes katastrofal ud.

Det er ikke muligt præcist af fastslå hvor meget et hus bruger til el-opvarmning. Det afhænger indlysende nok af husets størrelse, husets alder, graden af isolering og om husets døre og vinduer er forsynet med almindelige termoruder eller 3-lags termoglas, men det gennemsnitligt forbrug af el til opvarmning af et hus på 100-120 kvadratmeter udgør 15.000 kWh årligt.

Med udgangspunkt i elprisen for august 2022, som er/var på 7,30 kroner pr. kWh, så vil den føromtalte families årligt udgift til el være 151.726 kroner.

Jeg forudser at i titusindvis af enlige, familier og pensionister kommer til at gå fra hus og hjem.

Og det er ikke kun elpriserne der er steget. ALT er steget eksplosivt - også fødevarepriserne. I løbet af et år - fra juni 2021 til juni 2022 - er prisen på oksekød og smør steget med henholdsvis steget med 28,7 og 50,7 procent. Gennemsnitligt er fødevarepriserne steget med 15,6 procent på et år.

Hvor forsvinder disse mange penge hen? Størstedelen af dem havner i statens lommer. Alene på de skyhøje priser på el, gas og benzin scorer staten 186.600.000.000 kroner årligt. (186,6 milliarder)

51 procent af elprisen og 53 procent af gasprisen består af skatter og afgifter. Listeprisen på en liter benzin er 6,99 inklusiv forhandleravance, så med en standerpris på 18 kroner scorer staten 11,01 kroner pr. liter benzin. Det sælges årligt 6.094.000.000 liter benzin og diesel i Danmark. Heraf scorer staten 67.094.000.000 kroner. (67,1 milliarder)

Det ville være både rimeligt og anstændigt hvis staten brugte nogle at de ufatteligt mange milliarder på moms- og afgiftsnedsættelser for at komme den hårdt trængte befolkning til hjælp, men det er der ikke meget der tyder på at staten (politikerne) vil. De vil meget hellere dele rundhåndet ud af VORES penge til alle mulige andre lande og alle mulige andre landes statsborgere.

Kilde: https://ekstrabladet.dk/forbrug/dinepenge/vanvittige-elpriser-saa-meget-dyrere-er-det-blevet-for-dig/9396498

Godkendelse af svar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 30-08-22 19:16

Jeg tror vi lukker. Vi krænker Kandu-sosserne

Tak for svaret dogvillestar.

Også en tak til dig, modersvilje.

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 31-08-22 05:19

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 02-09-22 13:55

Vi er styret af imbecile idioter og folk der har studeret afrikansk trommedans
Men tror squ ikke en gang afrikanerne ville være SÅ stupide.
Der er danske politikere laaaangt foran på point!

Opslag fra Rødkilde Gods.

?? Vi begynder at mangle strøm i Danmark og prisen er høj.
?? Vores solcellepark kunne producere ca 25% mere end den gør.
?? Men det må vi ikke.

?? Produktionen er nemlig politisk begrænset og det er de fleste andre solcelleparker fra 2012-2016 også.

?? Vi kunne trykke på en knap og så ville produktionen stige.
?? Lige nu forsvinder strømmen ud i den blå luft.
?? Der er ikke rigtig nogen ulemper. Intet anlægsarbejde. Kun en knap man skal trykke på.

?? Men det må vi ikke pga en politisk begrænsning. Det er lidt Gak.

https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/totalt-blackout-truer-danmark/9403014