/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Isolering og vinduer til jernbeton hus
Fra : morellihansen
Vist : 1009 gange
140 point
Dato : 04-07-03 00:15

Vi har netop købt et jernbeton hus fra 1930'erne. Huset er ikke isoleret og har de oprindelige vinduer. Vi er interesseret i at reducere varmeforbruget og undgå kolde vinduer og vægge. Vi overvejer derfor at sætte plader op med isolering indvendig. Kan nogen anbefale en relativt tynd men effektiv isolering?

De nuværende 1-lagsvinduer er suppleret med ekstra forsatsplader, men vinduerne er ikke så velholdte uden at jeg dog er fuldstændig sikker på deres tilstand. Jeg forstår ifølge tidligere diskussioner at det anbefales så vidt muligt at beholde de gamle vinduer og sætte nye forsatser op. Er dette korrekt? Hvilke kan her anbefales? Hvem kan man spørge om råd om dette og som evt. kan vurdere dette uden at ville sælge mig en eller anden bestemt løsning? Erfaringer modtages gerne.

Mvh

Jesper

Kommentar
Fra : EazyOne

Dato : 04-07-03 09:44

Er det noget du selv skal lave, kræver det en del arbejde og $$$.
Men min anbefaling vil være at opsætte enten Rockwools eller Isovers facadeisolerings-systemer.
Det går i sin enkelhed ud på at påklistre isolering udvendig, og derefter pudse hele huset.
Vinduerne kan derefter flyttes 8cm ud, og dit hus har INGEN kuldebroer whatsoever!..
Men det kræver som sagt lidt erfaring, $$$ og tid.

/EazyOne

Kommentar
Fra : duffmann

Dato : 05-07-03 15:08

Hej morellihansen

Den letteste og billigste måde at få efterisoleret et hus på, er ved at blæser flamingokugler eller andet isolingsmateriale ind i hulvæggen. Der er firmaer, der specialliserer sig i det, og jeg tror det er til at få gjort for penge.

Eller alt afhængig af, hvor stort huset er, kunne man også lave et indvendigt træskelet i enten lægter eller reglar, og derefter isolere det. Dette er dog en dyr og tidskrævende proces, hvis du skal have gjort det i hele huset.

En ting du dog selv kan gøre, hvis der er rejsning på taget, er at efterisolere loftet. Det er der, der er mest brug for at isolere mod kulden/varmen. Jeg ved ikke om det er isoleret, men 150-200 mm burde der hvertfald være.

Hvad vinduerne angår, så afhænger det af, hvilken kvalitet træet er i. Hvis det er gennem råddent, kan det klart bedst betale sig, at sætte nye vinduer i.

Mvh Jonas

Kommentar
Fra : morellihansen

Dato : 05-07-03 22:18

Vi har hverken mange $$$, erfaring eller tid... Huset er 1 lag jernbeton, så der er ikke noget hulrum. Desuden er taget heller ikke muligt at issolere, da det også er jernbeton med en let hældning. Vi søger derfor efter plader med et mindre lag isolering, som kan sættes op indvendig. Forslag?

Jesper

Kommentar
Fra : duffmann

Dato : 06-07-03 01:28

Ja, så er i lidt på den, hvis i ikke har nogen af delene.
Jeg ved ikke hvikle "plader" i snakker om. Det eneste forslag jeg kan give jer, er som jeg sagde i den anden kommentar, at bygge et indvendigt træskelet og så isolere det.

Mvh Jonas

Kommentar
Fra : elynge

Dato : 10-07-03 00:54

Det kunne være danogips' varmvæg (isolering og indvendig beklædning i et)

SE:

http://www.danogips.dk/dok/9_62_varmvaeg.pdf

Mvh ELM

Kommentar
Fra : JannOtto

Dato : 10-07-03 04:58

Hej morellihansen.

Der er utrolig stor forskel på K-værdien i de forskellige isoleringsmatrialer, det er nok en af de ting du skal undersøge først.
Du kan altid regne med at jo hårde isoleringen er presset jo større er K-værdien, det vil sige at hvis du tager en 75 mm flamingo plade har den samme K-værdi som 150 mm. alm. isolering til hulmur, men der er nogle bestemte regler for hvor du må bruge flamingo, det er vær at undersøge. Så er der også noget der hedder A-bats det er også en isolering med forhøjet K-værdi den er velegnet til efterisolering, men alle de oplysninger som du skal bruge kan du få i en lille folder hos byggemarked.
Jeg håber at du finder en passende løsning, alt kan lade sig gøre der er kun prisen til forskel.
M.V.H.
JannOtto

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 13-07-03 08:20

Såvidt jeg ved er det desværre ikke lovligt at bruge flamingo til isolering invendig.
Jeg har selv isoleret et rum i kælderen med 25mm flamingo indvendig og en spånplade udenpå. God effekt.

I dit tilfælde havde jeg ribbet op med lægter indvendig og isoleret med 5o m. glasuld
og en gipsplade udenpå.Det er billigt og du kan tage et rum ad gangen. Lysninger tilo vinduer skal øges og har du raiatorer skal der sættes et par vinkler på rørene. Måske kunne du i samme omgang skifte vinduer hvis det er det du vil. Erfaringsmæssigt er det dog bedre med koblede rammer til vinduerne.

Indvendig isolering giver mere end mange tror. Min svigerfar har i sit hus klæbet 1 cm flamingoplader på væggene og tapetseret udenpå, det har givet meget, det stoppper kuldebroen. Det virker godt men er ikke anbefalingsværdigt p.g.a. det ikke tåler stød.

Stig