/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
Manuel kodehusker.
Fra : lukas2502
Vist : 395 gange
50 point
Dato : 17-08-22 12:58

Er det muligt at bruge en mobiltelefon uden SIM-kort som kodehusker. Jeg har en Nokia 105 som jo ikke koster ret meget, men den er total død uden simkort?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 17-08-22 13:59

Hvis den er "total død" kan den vel ikke bruges til noget som helst?

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 17-08-22 16:25

Til Bille1948, Jeg havde bare ikke nok tålmodighed med opstart, men det ser ud til at den dog ikke kan bruges, det er tilsyneladende ikke muligt at lave en sikkerhedskode, som det er almindeligt på andre mobiltelefoner. Det er mig ikke muligt at spærre telefonen, med en adgangskode.

Kommentar
Fra : for_lækker

Dato : 17-08-22 20:20

Der findes jo mange kodehuskere, du kan jo prøve denne fra e-boks.
https://brugersupport.e-boks.dk/hc/da/articles/360008564399-Kodehusker

Ellers er der en gennemgang her af de 10 BEDSTE kodehusker apps i 2022
https://seek.dk/password-managers/

Det er vigtigt at du bruger en kodehusker der har kvalitet og er sikker.

Jeg har selv lagt en oversigt i mappen kladder i min e-boks med de vigtigste af mine koder, men overvejer at bruge den apps som er udviklet af e-boks

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 18-08-22 06:48

Du får den nemme;

Papir & blyant.

Bruger selv Roboform i den betalte version.

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 18-08-22 10:11

E-boks finder jeg for kompliceret. Jeg har det bedst med noget jeg tage i hånden, og man enkelt kan foretage ændringer på, adgangskoder har det jo med at ændre sig med tiden.

Kommentar
Fra : for_lækker

Dato : 18-08-22 17:48

Citat
Jeg har det bedst med noget jeg tage i hånden, og man enkelt kan foretage ændringer på, adgangskoder har det jo med at ændre sig med tiden.
Jeg kan godt følge dig, derfor har jeg mine koder liggende som et dokument i mappen kladder i e-Boks.

Man skal selvfølgelig huske at holde dokumentet ajour med de ændringer der kommer, og jeg tilgår nemt dokumentet med mitid/nemid i e-Boks via min telefon eller computer.

Jeg vil dog selv prøve nogle af de apps som jeg har linket til.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-08-22 17:22

De forskellige kodeord laver du jo selv.
Det gælder om at skrive en "oversat" som du selv kan tyde.

Eks. Agfhold1983 kan blive til password >h0ld1938< (hnul2038)

Du kan så sætte en masse foran h0ld og efter 1938

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 20-08-22 07:50

Citat
De forskellige kodeord laver du jo selv. r

At lave/konstruere kodeord,er ikke mit problem, men at opbevare kodede kodeord uden at gøre det for svært at finde det rigtige kodeord igen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-08-22 09:07

Min ide (som jeg selv bruger) er jo bare, at skrive noget på et stykke papir som får dig til at huske koden uden at andre kan gætte hvad koden er.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 20-08-22 17:47

læg koderne i notepad og krypter filen med 7zip eller winrar, så skal du kun huske et password.
Jeg bruger dette til alle personlige filer.
https://www.veracrypt.fr/en/Home.html

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 20-08-22 21:12

Til abbaba, mit engelsk er desværre ikke godt nok, til at kunne undersøge dit forslag.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 21-08-22 02:05

Programmet har Dansk brugerflade og er meget nemt at bruge og laver ikke ændringer tager det er par minutter for at lave en container til dine filer.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 21-08-22 02:08
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-08-22 08:04

Som du startede med at spørge:

Citat
Er det muligt at bruge en mobiltelefon uden SIM-kort som kodehusker. Jeg har en Nokia 105 som jo ikke koster ret meget, men den er total død uden simkort?

Er det muligt at bruge en mobiltelefon uden SIM-kort som kodehusker. > Ja det er muligt og du kan hente programmet " Notebook eller Notesblok "

Jeg har en Nokia 105 som jo ikke koster ret meget, men den er total død uden simkort? > Hvis du har WiFi i huset kan du hente programmet uden simkort hos "google play"

Notesblok kan køre på din telefon uden simkort.

Husk at skrive dine koder så andre ikke ved hvad der står.

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 21-08-22 19:56

Nokia 105 er ikke nogen smartpfone, så det med WiFi eller Notesblok er ikke nogen mulighed.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-08-22 07:58

Du kan - hvis du ellers gider at prøve:

I telefonen vælger du:
KONTAKTPERSONER
Tilføj en kontaktperson
Gem og organiser dine venners telefonnumre.

1. Vælg Menu > ? > Tilføj kontakt .
2. Vælg, hvor du vil gemme den – på Telefon eller SIM-kort
3. Skriv navnet, og indtast telefonnummeret.
her kan du skrive hvad det er og koden og telefonnummeret kan bare være dit eget

4. Vælg OK .

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-08-22 09:21

Jeg har lige prøvet på en Nokia 113 uden simkort - man kan godt bruge "kontakter" til at gemme koder og nemt finde dem igen.

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 22-08-22 13:02

Nokia 105, citat fra 17. August: "men det ser ud til at den dog ikke kan bruges, det er tilsyneladende ikke muligt at lave en sikkerhedskode, som det er almindeligt på andre mobiltelefoner. Det er mig ikke muligt at spærre telefonen, med en adgangskode".

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-08-22 17:36

Som sidste forsøg på at hjælpe

Menu > indstillinger > sikkerhed (den med låsen) > skift sikkerhedskode > pinkodeanmodning som kan slås til og fra.
Det er hvad man kan på model 113.....................prøv om du også kan det på din model 105

Ellers er det nok ikke muligt at låse din telefon.

Stadig kan du bruge "kryptisk" oversigt i telefonens telefonbog, som ingen andre end dig kan bruge til noget.